توانمندسازی نوجوانان و جوانان در فرهنگ و هنر اولویت کانون‌های مساجد است/ هیچ چیز جای مسجدی شدن را برای جوان نمی‌گیرد

مقدم با بیان اینکه مسجد خاستگاه تولید فکر، اندیشه، فرهنگ و هنر است، گفت: توانمندسازی نوجوانان و جوانان در عرصه فرهنگ و هنر هدف و اولویت کانون‌های مساجد است. هیچ فعالیتی جای مسجدی شدن را برای جوان نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، «مهدی مقدم» که به مناسبت ۱۸اسفند ماه، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ویژه برنامه «شب‌نشینی» شبکه جام جم حضور یافته بود، با اشاره به ۳۰ سال سابقه فعالیت این ستاد، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد که بعد از جنگ تحمیلی بنا شدند، موضوع فعالیتشان انسجام بخشی به فعالیت های فرهنگی هنری که در مساجد از گذشته تاکنون انجام می شده، است.
 
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور بیان کرد: فعالیت های فرهنگی و هنری جزو کارکردهای اصلی مساجد است، اما برای انسجام بخشی و برای آنکه در یک مدار و محور صحیح حرکت کنند و خروجی لازم را داشته و در جامعه موثر باشند، ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور  تاسیس شد.
 
 
 
وی با بیان اینکه مسجد خاستگاه تولید فکر، اندیشه، فرهنگ و هنر است ادامه داد: خوشبختانه هنرمندان خوب و ارزشی‌ای در مساجد رشد کرده و کارهای بزرگی انجام دادند.
 
 
 
مقدم با اشاره به کارکردهای متکثر و متنوع مساجد، اضافه کرد: این کارکردها از مدینةالنبی(ص) و از زمان صدر اسلام تا امروز جریان دارد، به طور مثال به مناسبت اعیاد شعبانیه شاهد فعالیت های خودجوشانه، پویا و بانشاط در مساجد بودیم، آذین بندی، پذیرایی، اطعام و مراسم های جشن بخشی از برنامه های مساجد در این ایام بوده است.
 
 
 
تلاش برای انسجام و هماهنگی فعالیت های کانون های مساجد
 
وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی و هنری از گذشته تاکنون در مساجد انجام می شد، ولی از انسجام برخوردار نبود و کانون های مساجد به این فعالیت ها انسجام می بخشند. از طرفی با توجه به اینکه در اقصی نقاط کشور کارهای فرهنگی و هنری قوی از سوی بچه های مساجد تولید می شود، ما در بستر کانون های از این فعالیت ها مطلع می شویم.
 
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه اغلب مخاطبان کانون های فرهنگی هنری مساجد نوجوانان و جوانان هستند، ابراز کرد: این گروه سنی در کارکردهای مختلف مسجد، مخاطب اصلی هستند، به عنوان مثال در کارکرد عبادی، روح زلال جوانان ارتباط بهتر با خدا می تواند برقرار کند چنان که طبق آمار در  مراسم اعتکاف رجبییه امسال  شاهد حضور گسترده گروه سنی نوجوان بودیم.
 
 
 
وی با اشاره به فعالیت کانون های مساجد در نقاط مختلف قومی و مذهبی کشور، گفت: ضمن تلاش برای وحدت آفرینی تلاش داریم برنامه ریزی هایمان در هر منطقه و شهری به تناسب ویژگی های قومی مذهبی و قابلیت های هر منطقه باشد.
 
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تأکید کرد: کارآرایی و کارکرد مسجد به وسعت آن نیست، بلکه به اتفاقاتی است که در مسجد رخ می دهد، برخی از مساجد علی‌رغم وسعت کم اما به قدری جذاب و فعال هستند که محل اجتماع مومنین شده اند و حول محور آن مساجد اتفاقات خوبی رقم می خورد. 
 
 
هیچ چیزی جای مسجدی شدن انسان را نمی گیرد
 
 
مقدم در ادامه گفت: هیچ چیزی جای مسجدی شدن را برای انسان نمی گیرد. بسیاری از انسان ها در ساخت، عمران و فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد مشارکت دارند، اما هیچ عملی همانند حضور دائمی انسان در خانه خدا نیست. در آیه ۳۱ سوره اعراف آمده است: «هر گاه به مسجد مى‌رويد، با خودتان زينت (جواهر) هم ببريد.». از این آیه اینگونه می توان استنباط کرد که با فرزندان و به همراه خانواده به مسجد بروید و  خودتان را در این شعاع نور قرار دهید. در مورد اهمیت حضور در مسجد حدیثی از پیامبر(ص) است، که می فرمایند: «مومن در مسجد، مانند ماهی در آب است.»
 
 
 
وی با اشاره به اهدافی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد دنبال می شود، گفت: فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد بر مبنای اهداف غایی یعنی رشد تعریف شده است، ضمن اینکه در کانون های فرهنگی هنری مساجد باید دو اصل مهم ترغیب و تشویق نوجوانان و جوانان به سمت پایگاه نور دنبال و برای این جذب برنامه ریزی شود.
 
 
 
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به دیگر اهداف فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره و تصریح کرد: برای تحقق فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و توانمندسازی نوجوانان به منظور ایفای نقش های بزرگ و بهره مند شدن آنها از فرهنگ غنی و هنر متعالی باید تلاش کنیم و محل انتقال این موضوعات، کانون های فرهنگی هنری مساجد است از این رو باید برای دستیابی به این هدف نوجوانان و جوانان را مجهز و توانمند و زمینه حضورشان را در مساجد تقویت می کنیم.
 
 
 
مقدم همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه کانون های فرهنگی هنری مساجد در خارج از کشور فعالیت ندارند، اما کشورهای مختلف ارتباطات و تعاملاتی با ما دارند و در اجرای برخی برنامه های فرهنگی هنری، پویش ها و رویدادها از ما مشورت هایی می گیرند. 
 
 
 
وی با تاکید بر ضرورت رونق‌بخشی به مساجد، خاطرنشان کرد: تعامل و رفت و آمد در مسجد از سنت های مورد تاکید در دین ما است، اما متاسفانه این موضوع همانند صله رحم که  به آن بی توجهی می شود، مورد غفلت واقع شده است. اهتمام به مسجد دستاوردها و برکات بسیاری برای جامعه به همراه دارد و با توجه به خانه های خدا می توان اتفاقات بزرگی را رقم زد.
 
کد خبر 1256841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha