برنامه کانون‌های فرهنگی هنری برای آشنایی بچه‌های مسجد با فرهنگ پهلوانی

اگرچه رسالت اصلی کانون‌های مساجد فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر مسجدی است اما آنها از ورزش نیز برای جذب بچه‌ها بهره می‌گیرند و با اجرای برنامه‌های متنوع سبب رونق نوجوانان و جوانان در مسجد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: ۱۷ شوال در تقویم رسمی به عنوان «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» نامگذاری شده است. این نامگذاری به مناسبت مبارزه‌ای که میان حضرت علی(ع) و عمروبن عبدود، پهلوان معروف عرب در ماجرای جنگ خندق رخ داد، انجام شده است. در این مبارزه حضرت امیر(ع) این پهلوان عرب را شکست داد و پرچم کفر را سرنگون کرد.

 

به مناسبت فرا رسیدن «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» با تنی چند از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که در عرصه ورزش فعالیت‌ دارند، گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می آید:


«مهدی محمودی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «شهدای ۱۷ شهریور» مسجد «خاتم» ارومیه در حوزه ورزش اظهار کرد: ما با هدف آشنایی هرچه بیشتر اعضای کانون با فرهنگ و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای اردویی را با حضور بچه‌های مسجد برگزار کردیم که طی آن اعضای کانون ضمن حضور در زورخانه «تختی» و بازدید از بخش‌های مختلف، با ابزارآلات مختلف این ورزش سنتی از جمله «کباده، میل و تخته شنا» آشنا شدند.

 

رابط کانون فرهنگی هنری ۱۷ شهریور مسجد خاتم ارومیه ادامه داد: در این بازدید اعضای کانون با راهنمایی پهلوانان زورخانه علاوه بر اینکه ورزش کردند، به تماشای بخش‌های مختلفی از این ورزش باستانی نشستند و اکنون نیز تنی چند از اعضای کانون به صورت مستمر در زورخانه حضور یافته و ورزش می کنند.

 

 

 

این فعال مسجدی در ادامه گفت: از سوی دیگر با اجاره یک سالن زمینه را برای ورزش نونهالان فراهم کردیم و اکنون بسیاری از کودکان عضو کانون در رشته فوتسال در این سالن ورزش می‌کنند.

 

وی برگزاری مسابقات دارت، فوتبال دستی، طناب‌کشی را از دیگر ورزش‌های گروهی و تفریحی برشمرد که در کانون فرهنگی هنری شهدای ۱۷ شهریور مسجد خاتم ارومیه اجرایی می شود.

 

همچنین «کریم هلیچی» نیز درباره برنامه‌های کانون فرهنگی هنری «شهدای عین‌دو اهواز» در عرصه فعالیت های ورزشی گفت: ما در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی تدارک مفصلی در حوزه ورزش داریم، از جمله در ماه مبارک رمضان امسال که پس از افطار، مسابقات فوتبال بین هیئات مذهبی با حضور ۱۵ تیم برگزار کردیم که از این میان سه تیم موفق به کسب امتیاز و رتبه شدند.


وی ادامه داد: اکنون نیز در تدارک زمینه‌های مناسب برای برگزاری دور جدید مسابقات فوتبال برای عید غدیر داریم.

 

«علی عشوری»، مدیر کانون فرهنگی هنری «شهدای شهرک آزادی» تنکابن نیز با بیان اینکه عمده فعالیت‌های ورزشی کانون در فصل بهار و تابستان رونق دارد، افزود: با توجه به اینکه کانون شهدای شهرک آزادی از نظر جغرافیایی، مُشرف به دریا و ساحل است، در نتیجه فوتبال ساحلی به عنوان ورزش حرفه‌ای در کانون دنبال می‌شود و علاوه بر اعضای کانون، نوجوانان محله نیز در این مسابقات شرکت می کنند.

 

 

 

وی ادامه داد: همچنین والیبال و بسکتبال نیز بین اعضای کانون طرفدار دارد و به صورت ورزشی تفریحی در حیاط مسجد باب الحوائج (ع) دنبال می شود.

 

این فعال مسجدی گفت: برنامه های ورزشی بهترین گزینه‌ای است که می تواند گروه‌های سنی کودک و نوجوان را به حضور در مسجد و فعالیت های مسجدی جذب کند.

 

کد خبر 1266120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha