وجود یک موقوفه مشارکتی در خراسان جنوبی

حجت الاسلام رحیمی با بیان اینکه تنها یک وقف مشارکتی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: این موقوفه همان بنگاه خیریه آبلوله بیرجند است که به همت ۳۰ نفر در سال ۱۳۰۲ به ثبت رسیده است و در حال حاضر یک وقف مشارکتی دیگر در حال اجرا است.

حجت الاسلام حسین رحیمی- معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی-در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: وقف مشارکتی طرحی است که به موجب آن علاقمندان به سنت حسنه وقف که استطاعت مالی برای انجام یک وقف ندارند با مشارکت یکدیگر موقوفه ای به نام خود ثبت می کنند.

 

وی ادامه داد: وقتی که این وقف ثبت و راه اندازی شد به این هدف می رسیم که فرصت وقف کردن برای هیچ کسی دست نیافتنی نیست و همه می توانند نام خود را در زمره واقفان و نیک اندیشان قرار دهند.

 

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به اهداف وقف مشارکتی گفت: ترویج فرهنگ وقف یکی از اهداف مهم وقف مشارکتی است و نیاز روز جامعه به واسطه وقف مشارکتی برطرف می شود و هنگامی که وقف مشارکتی رخ دهد مردم راهی برای تعالی فرهنگ غنی اسلام می یابند.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: افراد با هر سطح درآمدی می توانتد در این کار نیک مشارکت کنند و صرفا داشتن منبع درآمد مالی زیاد، ملاک کمک رسانی نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تنها یک موقوفه مشارکتی وجود دارد، افزود: این موقوفه در سال ۱۳۰۲ توسط ۳۰ نفر از نیکوکاران شهر بیرجند ثبت شده که همان موقوفه خیریه بنگاه آب لوله بیرجند است که به عنوان اولین وقف مشارکتی در سطح کشور شناخته می شود.

 

حجت الاسلام رحیمی در ادامه گفت: بیرجند از محل عواید این موقوفه برخوردار می شود و اکنون مردم از آثار و برکات این وقف در جهت تامین آب شرب بهره می برند.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه دومین وقف مشارکتی در خراسان جنوبی در حال انجام است، ادامه داد: این وقف توسط خیرین به عنوان زائرسرای اختصاصی خراسان جنوبی در مشهدمقدس در حال انجام است و امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد.

 

وی بیان کرد: در سطح خراسان جنوبی متاسفانه موقوفات کمی وجود دارد و نیاز است تا جامعه قرآنی به میدان بیایند و در زمینه وقف مشارکتی اقدامی کنند و با مشارکت گرفتن از مردم و خیرین فضایی برای امورات قرآنی ایجاد کنند چرا که نیاز جامعه ما به نشر مفاهیم قرآنی فراوان است.

 

حجت الاسلام رحیمی در پایان عنوان داشت: وقف های انجام امورات فرهنگی نیازمند توجه است تا مردم بتوانند کارهای فرهنگی انجام دهند و استفاده از پتانسیل بسیج در این زمینه می تواند موثر باشد.

 

 

 

 

کد خبر 1266247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha