مسجد مردمی ترین ساختار در جمهوری اسلامی است

محمدبیگی گفت: مسجد به عنوان محل تلاقی حکمرانی اسلام باید جایگاه ویژه، متولی واحد، بودجه اجرایی و ردیف بودجه داشته باشد و نقش مردم در مساجد باید پررنگ باشد زیرا مسجد مردمی ترین ساختار در جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، فاطمه محمدبیگی- نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی- در دیدار با باغبانها مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین که امروز (سه شنبه 16 خرداد) در دفتر نماینده مردم قزوین در مجلس برگزار شد، بیان کرد: مسجد ظرفیت خوبی برای انجام کار فرهنگی است و کار فرهنگی در روستاها بسیار جواب می دهد زیرا مردم تشنه این فعالیت ها هستند ولی ما مسجد را فراموش کردیم و متأسفانه ما در مجلس ردیف بودجه ای برای مسجد نداریم. 

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاد مسجد دارای 25 و 26 متولی است، افزود: طرحی در کمیسیون فرهنگی دارد آمده می شود در خصوص مدیریت یکپارچه مساجد و در حال حاضر نهادهای مختلفی را در مساجد داریم که متولی هستند.

 

وی عنوان کرد: مدرسه، مسجد، منزل، محله و مادر موضوعات مهمی است که اگر روی اینها سرمایه گذاری کنیم هم دنیا و هم آخرت را داریم و نقطه تلاقی همه اینها مسجد است و همه اینها باید با مسجد مرتبط باشند.

 

محمدبیگی تصریح کرد: اگر بتوانیم مساجد را فعال کنیم مدارس و محلات تأثیر می گیرند و از همین رو هم امام خمینی (ره) فرمودند مساجد سنگر است و طبق تحقیقی هم که انجام شده است جاهایی که مساجدشان فعال تر است بزه و آسیب های اجتماعی در آن مناطق کمتر است.

 

وی توضیح داد: در آیات قرآن به صورت متعدد به مسجد اشاره شده و بحث مدیریت و حکمرانی مسجد بسیار اهمیت دارد و مسجد به عنوان محل تلاقی حکمرانی اسلام باید جایگاه ویژه، متولی واحد، بودجه اجرایی و ردیف بودجه داشته باشد و نقش مردم در مساجد باید پررنگ باشد زیرا مسجد مردمی ترین ساختار در جمهوری اسلامی است.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نقش مسجد باید به صورت ویژه دیده شود و این نقش پذیری ویژه باید به شکوفایی، پویایی و فعالیت مسجد بازگردد و متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که هیئت امنای مساجد بیشتر تبدیل به کلیدار شده اند و محدود بودن ساعت فعالیت و بسته بودن درب مساجد به روی مردم باعث کمرنگ شدن حضور مردم در این مکان های مقدس شده است که این موضوع را باید حل کنیم.

 

وی تأکید کرد: یکی از کارهایی که کانون های فرهنگی هنری مساجد باید انجام دهند این است که فضای مکانی مسجد که خانه خداست باید به روی همه باز باشد و حتی پای کسی که بی حجاب است هم به مسجد باز شود و آن زمان این فرد هم حجاب را رعایت خواهد کرد و مساجد باید خواستگاه فرهنگ و هنر باشد و آموزش های مختلف در مسجد صورت گیرد.

 

محمدبیگی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت بانوان در مساجد یادآور شد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند که لازم است از ظرفیت بانوان در مساجد بیشتر استفاده شود بنابراین نقش بانوان را در مساجد جدی بگیرید و در بحث مدیریت مساجد، متناسب سازی محیط مسجد برای حضور بانوان و کودکان، اتاق مادر و کودک و حسینیه مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه برای آب و غذا هزینه می شود ولی برای فرهنگ و غذای روح مردم هزینه نمی شود.

 

کد خبر 1271720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha