کانون های مساجد می تواند بهترین مرکز اتحاد برای گروه های فرهنگی باشد

غریب گفت: فضای مسجد ظرفیتی است که در روستاها وجود دارد و باید از ان استفاده کرد و کانون های مساجد می تواند بهترین مرکز اتحاد برای گروه های فرهنگی در مساجد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، لیلا غریب- مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین- در نشست با باغبانها مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین که امروز (دوشنبه 22 خرداد) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه روستایی وجود دارد، این است که 26 ارگان مدعی کار در روستاها هستند که اگر هر کدام از اینها یک قدم جدی برداشته بود امروز باید روستاهای ما تبدیل به گلستان می شد.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در روستاها وجود دارد، کمبود روحانی است به طوری که در برخی مساجد روستاها، روحانی نداریم.

 

وی عنوان کرد: مردم روستا توجه و تعصب خاصی نسبت به مسجد دارند و خوشبختانه در همه روستاها هم مساجد وجود دارد و این مساجد می تواند چتر اتحاد را برقرار کند، بنابراین فضای مسجد ظرفیتی است که در روستاها وجود دارد و باید از ان استفاده کرد و کانون های مساجد می تواند بهترین مرکز اتحاد برای گروه های فرهنگی در مساجد باشد.

 

غریب اعلام کرد: با توجه به اهمیت و ظرفیت بالای مساجد، امروز نباید تنها به نمازخواندن در مساجد اکتفا شود بلکه باید مساجد محل بازی کودکان بوده، مسابقات مختلف در آن برگزار شود و آموزش هایی مانند آموزش خیاطی در آن صورت گیرد که البته در برخی مساجد این اتفاق افتاده است.

 

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت دهیاران در حوزه فرهنگی اظهار کرد: بسیاری از دهیاران دغدغه مند هستند و می توان از این ظرفیت استفاده کرد؛ ما در استان قزوین 674 روستای دارای دهیاری داریم که در 46 دهستان قرار دارند.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: کانون های مساجد می توانند در بحث تأمین تجهیزات از ظرفیت خیران بهره ببرند و همچنین با توجه به وجود معادن در روستاها، این مهم ظرفیتی است تا با تعامل از این طریق به مساجد هم در حوزه تجهیزات مساعدت شود.

 

وی در ادامه افزود: در تابستان ساکنان شهرها به روستاها می آیند و جمعیت روستاها افزایش می یابد که کانون های مساجد می توانند با برگزاری رویدادها و جشنواره ها با همکاری دهیاران، موجب مهاجرت معکوس به روستاها شوند.

 

غریب خاطر نشان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد در کنار کار فرهنگی باید به اقتصاد مردم هم فکر کنند تا افراد در روستا روی پای خود ایستاده و بتوانند با انجام کارهای مختلف درآمد کسب کنند.

 

وی در پایان  یادآور شد: ما درصدد هستیم ستاد نوآوری اجتماعی را تشکیل دهیم که در این اقدام سعی می شود ظرفیت های روستایی را تبدیل به کسب و کار کرد و کانون های مساجد هم می توانند در این حوزه مشارکت داشته باشند.

 

کد خبر 1272661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha