عدم حمایت دولت از چاپ کتب حوزه دفاع مقدس

سرهنگ فلاحی گفت: در زمینه نگارش و چاپ کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس با وجود پیگیری‌های فراوان تاکنون هیچ حمایتی دولتی صورت نگرفته است.

غلامرضا فلاحی-مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی- درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان این‌که در بخش چاپ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هیچ حمایت دولتی صورت نگرفته است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ تا سال 1401 قدم‌های خوبی در زمینه چاپ کتاب اسنادی، تاریخ شفاهی، خاطرات فردی و گروهی و... در حوزه دفاع مقدس برداشته شده‌است.

 

وی با بیان این‌که هرسال سهمیه در خصوص چاپ کتاب از سوی بنیاد به استان ابلاغ می‌شود، افزود: در حال حاضر سهمیه در نظر گرفته شده هر سال برای چاپ کتاب در استان ۶۰ عنوان کتاب است که در سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع بیماری کرونا و عدم ارتباط‌گیری ۲۹ عنوان کتاب تولید شد.

 

سرهنگ فلاحی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ هم گام های محکم تری در این‌ راستا برداشته شد و از ۶۰ عنوان کتاب، ۵۸ عنوان کتاب به چاپ رسید و تنها دو کتاب کسری داشتیم.

 

به گفته وی در سال گذشته هم از 60 عنوان سهمیه در نظر گرفته شده، فراتر رفته و کار چاپ و تولید 68 کتاب در دستور کار قرار گرفت و در نهایت 63 عنوان کتاب به چاپ رسید و امسال هم بر اساس پیگیری های انجام شده بیشتر از سهمیه استانی تولید کتاب در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس استان با اشاره به گرانی کاغذ و... تأکید کرد: با وجود مشکلات پیش رو، به شدت در مضیقه بوده و نیاز به حمایت های دولتی و اختصاص اعتبار است.

 

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه چاپ کتاب کمی است و باید به سمت ارتقای کیفی قدم برداشت، یادآور شد: ارتقای کیفیت کتاب های حوزه دفاع مقدس با هدف ارتقای فرهنگ، منوط به تأمین اعتبار و حمایت جدی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

 

وی با توجه به برتر بودن لااقل یک کتاب در هر سال بین کتاب های تولید شده، گفت: سال 1400 کتاب «به عشق امام» در سطح کشور حائز رتبه برتر شد و سال گذشته هم از کتاب های تولید شده 34 عنوان در حوزه جوان و نوجوان بوده که در این زمینه هم حائز کسب رتبه برتر شدیم.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس استان هزینه تولید و چاپ کتاب را بین 3.5 تا 10 میلیون تومان ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به هدف ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت و ایجاد ارتباط نسل جوان با دفاع مقدس برای افزایش کمی و کیفی کتاب نیاز به حمایت جدی دولت است.

 

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه از هر کتاب چاپ می شود، افزود: در صورت تأمین اعتبار می توان تعداد نسخ بیشتری از کتاب را به چاپ رساند.

 

 

 

 

کد خبر 1273858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha