نظارت ۵۵ تیم سیار و ثابت در کردستان بر ذبح دام‌های قربانی

پارسافر از نظارت ۵۵ تیم سیار و ثابت مستقر در کردستان، بر ذبح دام‌های قربانی خبر داد و گفت: در این تیم‌های نظارتی ۱۱۰ کارشناس و بازرس دامپزشکی فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، محمدطاهر پارسافر، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: تیم‌های نظارتی در مراکزی از جمله کشتارگاه‌های دام، شبکه‌های دامپزشکی و ادارات و میادین عرضه دام فعالیت می‌کنند تا زمینه‌ساز تامین بهداشت عمومی جامعه باشند.

 

وی بیان کرد: امروز به مناسبت روز عید قربان، تیم‌های نظارتی دامپزشکی نسبت به بازرسی بهداشتی از دام‌های قربانی و لاشه‌های آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام می‌کنند.

 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی کردستان از مردم خواست برای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه عید سعید قربان این اداره‌کل بهره ببرند.

 

وی تصریح کرد: لازم است همه دام‌ها قبل از ذبح از طرف بازرسان دامپزشکی معاینه شوند و پس از تأیید ذبح انها انجام شود.

 

پارسافر یادآور شد: مصرف گوشت دام‌های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته‌ است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چون احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به دنبال دارد  بنابراین بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام‌ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شوند.

 

وی گفت: در صورت ذبح دام در منزل، اکیپ‌های دامپزشکی آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان هستند تا مانع هرگونه مشکل به لحاظ بهداشتی باشند.

وی توصیه کرد: لاشه دام ذبح شده باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی کردستان عنوان کرد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند از این‌رو توصیه می‌شود دریافت نذورات به صورت وجه نقد انجام شود و یا حتی‌المقدور لاشه قربانی در کشتارگاه کشتار شود.

کد خبر 1275459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha