بازجویی از هتاک عراقی مقیم سوئد به دلیل درخواست استرداد وی به عراق

پلیس سوئد به دلیل درخواست استرداد«سلوان مومیکا» به عراق، وی را فراخواند و مورد بازجویی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، پلیس سوئد، «سلوان مومیکا» عراقی تبار مقیم سوئد را که از هفته‌ها پیش به دلیل هتک حرمت قرآن خشم کشورهای اسلامی را برانگیخته است، براساس درخواست استرداد بغداد بازجویی کرد.

مومیکا گفت: عراق درخواست تحویل من را ارایه کرده است تا در عراق به موجب قانون این کشور محاکمه شوم، زیرا قرآن را در سوئد سوزاندم.

این پناهجوی عراقی در ماه ژوئن در عید قربان اقدام به سوزاندن قرآن دربرابر بزرگ‌ترین مسجد استکهلم کرد، این مسئله خشم مردم جهان را برانگیخت.

پس از این اقدام، سلسله تحرکات اعتراضی که خشونت آمیزترین آنها در بغداد بود، در کشورهای مختلف علیه سوئد رقم خورد، به طوری که چند کشور نمایندگان سوئد را احضار کردند و اعتراض رسمی خود را به آنها ابلاغ کردند.

دیوید هول، وکیل سلوان  مومیکا به فرانس پرس، گفت: عراق می خواهد او را تحویل بگیرد، زیرا او در ژوئن گذشته قرآن را دربرابر مسجد استکهلم آتش زد. طبق قانون، کاری که او انجام داده، باید هم در سوئد و هم در عراق جرم باشد.

هول پس از بازجویی از موکلش، افزود: اما این مسئله در سوئد جرم به شمار نمی آید، بنابراین سوئد نمی تواند او را به عراق تحویل دهد.

وی ادامه داد: نمی دانم چرا عراق با ارایه این درخواست خودش را شرمنده کرده است. من مطمئن هستم که دولت عراق این مسئله را می داند.

این وکیل افزود: مدعی العموم باید از دادگاه عالی بخواهد درباره درخواست تحویل تصمیم گیری کند. این روند ممکن است هفته‌ها یا حتی ماهها به طول بینجامد.

مومیکا نیز تاکید کرد: شکایتی علیه «فواد حسین» وزیرامور خارجه عراق ارایه کند، زیرا او در حق من مرتکب جنایت سیاسی شده است.

مومیکا از ماه ژوئن تاکنون چند بار قرآن کریم را سوزانده است. این اقدام باعث شد تا دولت سوئد گزینه‌های قانونی را برای جلوگیری از این اقدام بررسی کند، اما مطمئن نیست که برای تغییر قوانین در این خصوص اکثریت آرا ارایه شود.

کد خبر 1724061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha