دفاع مقدس فرهنگ و مکتب جهادی درس‌آموز است

قناعت با تأکید بر اینکه دفاع مقدس فرهنگ و مکتب جهادی درس‌آموز است، گفت: دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی، تمامیت کشور و دفاع از ناموس انگیزه رزمندگان ایرانی را تشکیل می‌داد و همین موجب شد شهدا، جانبازان، آزادگان، و ایثارگران عزیز و محترم بمانند و اسوه آیندگان قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خراسان جنوبی از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز (29 شهریور) در مراسم سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» که به صورت ارتباط تصویری با حضور مقام معظم رهبری در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دوران دفاع مقدس اظهار کرد: کسانی که شعار زن، زندگی آزادی می‌دهند از زنان به عنوان یک ابزار و کالا استفاده می‌کنند و کرامت انسانی زن را حفظ نمی‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه‌های اسلام ناب به زن کرامت و حرمت داد، افزود: اگر جوانان این کشور توانستند با خیال راحت در جبهه برای دفاع حضور یابند و نقش‌آفرینی کنند بخاطر وجود همسران و مادران فهمیده و همسو با انقلاب و نظام بود.

وی در ادامه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس با محوریت تجلیل از همسران این رزمندگان را حرکتی ارزشمند و فاخر دانست و گفت: جمهوری اسلامی و ملت بزرگ و انقلابی و متدین ایران است که حرمت و کرامت زن را حفظ می‌کند نه مکتب‌های فاسد غربی.

قناعت با بیان اینکه ماهیت جنگ تلخ و سخت و کشتار و خون‌ریزی است، تصریح کرد: جنگ به دلیل همین ماهیت ناپسند و تلخ هیچ تقدسی ندارد اما دفاع هشت ساله رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ تحمیلی دولت حزب بعث عراق به دلیل داشتن خصوصیت ویژگی استثنایی نه تنها از قداست، نورانیت و معنویت برخوردار بوده بلکه نامی و عنوانی جز دفاع مقدس زیبنده آن نخواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دفاع مقدس پیش از آنکه دفاع باشد فرهنگ و مکتب جهادی درس‌آموز فراتر از زمان و مکانی است که در آن اتفاق افتاده است و این حقیقت، زمانی قابل فهم خواهد بود که دفاع مقدس همانگونه که بوده به صورت همه‌جانبه و عمیق مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های دفاع مقدس، تصریح کرد: نخستین خصوصیت معنوی که از آغاز تا پایان جنگ در متن دفاع مقدس وجود داشت نصرت الهی و امداد غیبی بود، چرا که اگر توان و موقعیت سیاسی و نظامی، و امنیتی ایران و نیز توان و موقعیت نظامی، سیاسی عراق را در آغاز جنگ به درستی مقایسه کنیم با همه وجود درمی‌یابیم آنچه که ایران را در برابر تجاوز و جنگ تحمیلی در برابر عراق هشت سال نگه داشت و اجازه نداد عراق به هیچ یک از اهدافش دست پیدا کند فقط نصرت الهی و امداد غیبی بوده است.

قناعت ادامه داد: وگرنه با برتری نظامی که عراق در برابر ایران داشت می توانست تمام خوزستان را که مورد نظرش بود اشغال و ضمیمه خاکش کند و انقلاب اسلامی را که 19ماه بیشتر از عمرش نمی گذشت را ساقط کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دومین خصوصیتی که هشت سال دفاع در جنگ تحمیلی را قداست، حرمت و نورانیت داده است و آن را از جنگ به فرهنگ تبدیل کرد آرمان‌خواهی رزمندگان در دفاع مقدس بوده است.

وی بیان کرد: بنا بر اعلام حزب بعث در همان تاریخ 31 شهریور سال 1359طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین و وسیع‌ترین جنگ تحمیلی که 1.5 برابر جنگ جهانی اول و دو برابر جنگ دوم بود را در برابر ایران آغاز کرد.

قناعت با بیان اینکه آنچه که انگیزه متجاوزان عراقی را تشکیل می‌داد اشغال خاک ایران اسلامی و دست‌یابی به اروندرود بود و با این همه هزینه و کشته نه تنها دست آوردی برای آنان نداشت بلکه محکومیت بین‌المللی حاصل آن بود، گفت: در قطعنامه 598 سازمان ملل، دولت عراق متجاوز معرفی شد، حاکمان حزب بعث نیز سرنوشت خفت‌باری پیدا کردند و به زباله‌دان تاریخ انداخته شدند، کشته‌شدگان عراقی در هشت سال از جنگ نیز نظر دولت فعلی عراق از شناسنامه کشور عراق پاک شدند و هیچ امتیازی به خانواده آنان داده نشد.

استاندار  ادامه داد: ولی آنچه که انگیزه رزمندگان ایرانی را تشکیل می‌داد و حاضر بودند بیش از این هم هزینه کنند دفاع از نظام مقدس اسلامی، تمامیت کشور، دفاع از ناموس بوده است و همین موجب شد شهدا، جانبازان، آزادگان، و ایثار گران عزیز و محترم بمانند و اسوه آیندگان قرار بگیرند.

وی سومین خصوصیتی که موجب قداست پیداکردن دفاع هشت ساله شده و به آن حرمت داده است را فرماندهی امام راحل دانست و گفت: خصوصیت دیگر دفاع مقدس نقش‌آفرینی روحانیت با عمامه‌ای برسر و لباس رزم برتن بوده که شهدای روحانی در دفاع مقدس شش برابر نسبت به کل شهداء از سایر طبقات و نهادها بوده است.

قناعت در پایان عنوان کرد: عقلانیت و تدبیر نیز خصوصیتی دیگر دفاع مقدس بود که آن را تبدیل به فرهنگ کرد و این مهم به عنوان قاعده و اصل حاکم بر تمام تصمیم گیری‌ها بود.

کد خبر 1724858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha