قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است/ اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

با علمی کردن ارزش‌های مشترک اسلامی، این ارزش‌ها باید در زندگی روزمره مسلمانان و در سطوح مختلف یعنی هم در سیاست‌های دولت‌ها و هم در جزئیات زندگی افراد مسلمان قابل لمس باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ شیخ زکریا کوتاته، رهبر معنوی شیعیان ساحل عاج در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزاری این کنفرانس، اظهار داشت: تعامل و برقراری ارتباط دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گاهی ارتباط دفاعی و امنیتی با دشمنان اسلام و انسانیت یک خطای بزرگ و نابخشودنی است. چنین کاری به مثابه خیانتی بزرگ و غیرقابل جبران است.

قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است/ اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

تعامل و برقراری ارتباط با دشمنان اسلام و انسانیت به مثابه یک خیانت غیرقابل جبران است

وی افزود: خداوند در قرآن کریم بر لزوم عدم ارتباط با دشمنان اسلام و مسلمانان تاکید کرده است و از ما می‌خواهد تا با تمامی ابزارهای ممکن به مواجهه و مقابله با دشمن برویم. آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم» در همین خصوص است.

شیخ کوناته تصریح کرد: مقصود از ارتباط با دشمنان تنها این نیست که دنباله روی آنها باشیم، در واقع معنی اصلی این ارتباط یعنی از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اخلاق دشمنان اسلام تبعیت کنیم، این همان نکته ای است که دشمنان ما به دنبال آن هستند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم «لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ» ادامه داد: هدف اصلی دشمنان این است که دولت‌ها و ملت‌های اسلامی همانند خودشان اساسا بویی از دین و انسانیت نبرده باشند. آن‌ها می‌خواهند بر مسلمانان سیطره پیدا کنند و خود را وصیّ و سرپرست‌شان قرار دهند.

قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است/ اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

تعاملات دینی و مذهبی می‌تواند موجبات همکاری ادیان و مذاهب را فراهم کند

بنابراین گزارش، دکتر عزام مجیدی، مدیر انجمن بین المللی مرکز پزشکی سریلانکا نیز در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: همه رهبران دینی و علمای اسلام موظف هستند تا مذاهب مختلف را جزئی از امت اسلامی به شمار بیاورند و از این طریق پیروان‌شان می‌توانند در صلح و امنیت، در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی افزود: پیروان مذاهب مختلف می‌توانند در سایه همکاری و هم افزایی با یکدیگر بر مشکلات و چالش‌هایی که امروز گریبان‌گیر جهان اسلام است، فائق آیند. آن‌ها می‌توانند الگویی برای پیروان دیگر ادیان هم باشند. مجیدی با بیان اینکه از صدر اسلام در قرن های اول و دوم، در علوم اسلامی، وحدت و یکپارچگی وجود داشت، تصریح کرد: در آن زمان، به دلیل اختلافاتی که بود، مناقشاتی هم به چشم می‌خورد. با این حال، این مناقشات هیچ‌گاه بر روابط میان مسلمانان تأثیر نمی‌گذاشت. از همین روی، ما معتقدیم که علوم اسلامی باید به همان وضعیت خود در قرن‌های اول و دوم بازگردد و همکاری و هم‌افزایی میان مسلمانان برقرار شود.

مدیر انجمن بین المللی مرکز پزشکی خاطر نشان کرد: گفت‌وگوی علمی، مذهبی و دینی می‌تواند فضای علمی مناسبی را برای تمامی ادیان و مذاهب فراهم کند، امروز نوعی اعتماد در مذاهب اسلامیِ جهان اسلام به چشم می‌خورد و این اعتماد، برای کمک به جهان اسلام می‌تواند مفید باشد. بنابراین، علمای تمامی ادیان و مذاهب باید به اصل گفت‌وگو پایبند باشند. مجیدی با اشاره به اینکه پیروان ادیان و مذاهب مختلف باید درک مناسبی از چگونگی تحکیم وحدت میان مذاهب داشته باشند، گفت: تعاملات دینی و مذهبی می‌توانند موجبات همکاری ادیان و مذاهب با یکدیگر را فراهم کند چراکه در سایه این گفت‌وگو ها، تبادل نظر صورت می‌گیرد.

وی در همین خصوص ادامه داد: گفت‌وگو و تبادل نظر در حقیقت راهکاری است که از طریق آن می‌توانیم دیدگاه‌های خود را با شخصیت‌های سایر ادیان و مذاهب دیگر در میان بگذاریم و فرصتی است که از رهگذر آن به یکدیگر احترام گذاشته و شنونده آرا و دیدگاه‌های یکدیگر باشیم.

قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است/ اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان؛ سید عبدالباعث قتالی، امام جمعه بندرعباس، در رابطه با نقش صلح و آشتی در ایجاد جامعه متحد و واحد، تصریح کرد: بهترین چیز برای مومن مراجعه به قرآن شریف است که خداوند می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً؛ ای اهل ایمان! همگی در عرصه تسلیم و فرمان‌بری [از خدا] در آیید». وی در ادامه افزود: فضایی که پیامبر(ص) در صدر اسلام فراهم کرد، فضای اتحاد و برادری بود که در آن عقد اخوت و برادری جاری شد و بعد از ایمان، اصل بر محبت، مهربانی، صلح و سازش بود.

امام جمعه بندرعباس، با بیان این که در جامعه اسلامی زمانی موفق می‌شویم که یک دست باشیم (وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا)، اظهار داشت: نباید مثل کسانی باشیم که متفرق شدند، دیدگاه‌های تفرقه‌انگیز آوردند و اختلاف کردند، چرا که این مانع پیشرفت می‌شود. وی در ادامه، اتحاد را عامل اقتدار خواند و با اشاره به آیه 46 سوره انفال «وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» تصریح کرد: اگر منازعه، درگیری و کشمکش ایجاد شود، شما سست خواهید شد اما با اطاعت الله و اطاعت پیامبر(ص)، وحدت و یکپارچگی و همراهی باقی می‌ماند.

شیخ قتالی بر لزوم ایجاد زمینه عملی برای دستیابی به وحدت و اتحاد مسلمانان و یکی شدن در صف واحد در برابر دشمن تاکیدکرد و گفت: اسلام ، آیین صلح، مهربانی، برادری، صمیمیت قلبی و یقین و باور به الله سبحانه و تعالی و پیامبر(ص) است تا ما زیر سایه این مطالب، خدا و رسولش را اطاعت کنیم. وی در پایان، حاکمان و علمای دینی را وارثان انبیا خواند و تاکیدکرد: آنها کارشناسانی هستند که می‌توانند این سفینه و کشتی را به ساحل نجات برسانند.

قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است/ اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در وبینار کنفرانس وحدت: قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است 

دکتر عاطفه زرسازان، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در سخنانی در وبینار سی‌ وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به عوامل درگیری‌های مذهبی و قومی و راهکارهای مقابله با آن از منظر قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از اختلاف عقیدتی برون دینی و درون دینی از پایین بودن سطح آگاهی و جهل مردم به حقایق و پیروی از ظن و گمان ناشی شده است. به تعبیر دیگر جهل و ناآگاهی مسلمانان درباره عقاید پیروان دیگر مذاهب و از سوی دیگر ملاک قرار دادن گفته‌های عوام به عنوان ملاک و معیار قضاوت درباره آن مذهب و برخوردار نبودن روحیه پذیرش حقیقت و عدم تسلیم در برابر حقایقی که با دانسته‌های پیشین در تضاد است، از عوامل درگیری‌های مذهبی می‌باشد.

دکتر زرسازان با بیان اینکه اگر به آثار و پیامدهایی که جهل و ناآگاهی در ایجاد اختلاف میان توده‌ها, بروز جنگ‌ها, کشتارها و انحرافات اخلاقی داشته است توجه گردد نقش علم و معرفت از باب شناخت اضداد چهره می‌نماید، افزود: بنابراین مزین شدن به نور علم موجب می‌گردد تا آدمی در مسائل مختلف، موانع وحدت و عزت خویش را که با اصل بیداری در تعارض است از میان ببرد و از اقتدار و حرمت برخوردار گردد. او ادامه داد: درست است انسان این قدرت را دارد که درباره مسائل مختلف اندیشه کند اما این اندیشه‌ها لزوما حق الصواب نیستند. عقل می‌تواند درباره تفکرات انسان نظر دهد و میان خوب و بد تفکیک کند. به تعبیر دیگر تفکری که در پرتو نور عقل صورت می گیرد، ممدوح است.

زرسازان با تاکید بر اینکه پیروی و تقلیدی که از روی اندیشه و تعقل و بصیرت باشد، مورد تایید اسلام است و پیروی کورکورانه و تقلید غیر بصیرانه مورد مذمت است، افزود: ذکر کلماتی همچون «افلا تعقلون»، «افلا تبصرون و «افلا یتدبرون» در آیات قرآن بهترین دلیل برای ادعای مذکور است. به همین سبب، آزاد اندیشی از راهکارهای مهم در به کارگیری عقل است که موجب رهایی اندیشه و آزادی آن از جهل و خرافات می‌گردد.

او با اشاره به اینکه استماع سخنان مختلف در محیط آزاد، مبتنی بر تفکر و اندیشه است، ادامه داد: در این صورت انسان به رشد دست می‌یابد اما در محیطی که تحمل شنیدن سخنان منطقی و مبتنی بر دلیل وجود ندارد بلکه صرفاً تعصب بر عقاید گذشتگان مطرح است, علاوه بر اینکه راه هرگونه پیشرفت و رشد بسته می‌شود, چه بسا در اثر این کج‌اندیشی به دوری و اختلاف نیز بینجامد. از این رو اسلام از پیروان خود می‌خواهد که سخنان مختلف را بشنوند آنگاه بهترینشان را گزین کنند از نگاه قرآن چنین افرادی مصداق صاحبان خرد می‌باشند.

این استاد دانشگاه به یکی دیگر از پیامدهای عدم تفکر و اندیشه اشاره کرد و افزود: از جمله این پیامدها قشری گری و سطحی نگری است. تردیدی نیست که جذب اندیشی و برخورد سطحی با متون اسلامی به بروز راه حل‌های ناقصی منجر می‌شود که هیچ همسویی با منطق ندارد و سبب تفرقه و چند دستگی میان مسلمانان می شود و به دشمن اجازه می‌دهد اتهامات ستمگرانه همچون عقب ماندگی, ارتجاع, جمود و تحجر را به اسلام وارد کند.

دکتر زرسازان نزاع و جدال را نیز از دیگر عوامل درگیری و اختلاف دانست و تصریح کرد: قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است. در آیات و روایات جدال به طور مطلق نفی نشده است بلکه به جدال احسن توصیه شده است. «ادعوا الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه وجادلهم بالتی هی احسن». خداوند موعظه را با وصف حسنه و جدال را با وصف احسن یاد می‌کند؛ یعنی موعظه باید نیکو باشد اما جدال نیکوتر.

قرآن بر ضرورت پرهیز از تفرقه تاکید کرده است/ اتحاد، عامل اقتدار مسلمانان است

حجت الاسلام سید جعفر فضل الله: ارزش‌های مشترک نظری را به ارزش‌های مشترک عملی تبدیل کنیم

بنابراین گزارش؛ حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر فضل الله، از اساتید حوزه و دانشگاه لبنان در وبنیار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به شعار این کنفرانس اظهار داشت: کتاب خداوند عزوجل و سنت رسول خدا (ص) از مشترکات اصلی مسلمانان هستند و تمامی ارزش‌هایی که در کتاب خدا و سنت رسول الله (ص) بدان اشاره شده است، مشترک هستند. از جمله این ارزش‌ها می‌توان به حق، عدالت، خیر، امر به معروف، نهی از منکر، اصلاح جامعه، مقابله با ظالمین و ... اشاره کرد. طبیعی است که اختلافات فقهی، عقیدتی و کلامی تأثیری بر این مشترکات ندارند. وی اظهار داشت: چالش‌هایی که ما امروز و در عصر حاضر با آن مواجه هستیم، تنها یک قشر خاص از مسلمانان را هدف قرار نداده‌ و منحصرا مربوط به اهل سنت و یا شیعیان نیست، بلکه تمامی مسلمانان را دربرمی‌گیرند.

حجت الاسلام فضل الله گفت: امروز ما با قضایا و مسائل حساسی از جمله خانواده، همجنس‌گرایی و ... سروکار داریم که همه مسلمانان را نشانه گرفته است.ما امروز همچنین شاهد «انقلاب تکنولوژی» در جهان هستیم و فضای مجازی بخش مهمی از زندگی انسان‌ها را اشغال کرده است. مطالبی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، عقاید مسلمانان اعم از شیعی و سنی را به لرزه درمی‌آورد.

وی تصریح کرد: فضای مجازی، روح و روان انسان‌ها را به خود مشغول ساخته است. هدف از مطالبی که در این فضا مطرح می‌شود، این است که نسل‌های کنونی و آینده ـ بر خلاف خط‌مشی آباء و اجدادشان ـ نه از ایمان و نه از پایبندی به اصول و مسئولیت‌پذیری در قبال دین، برخوردار باشند.امروز همه کسانی که به نحوی الگو محسوب می‌شوند، از جمله روحانی و عالم شیعی و سنی مورد هجمه قرار می‌‎گیرند.

این عالم لبنانی اظهار داشت:ما مسلمانان امروز در عصر شک و تردید زندگی می‌کنیم؛ شک و تردید به اینکه آیا دین قادر است به انسان نوعی از سبک زندگی را ارائه کند که او را به سمت سعادت رهنمون سازد؟ بیگانگان این‌گونه القا می‌کنند که دین منشأ جنگ و خونریزی است. آن‌ها از دین به عنوان یکی از علل و عوامل شکست و فساد در زندگی انسان‌ها یاد می‌کنند و این همان چالش و معضلی است که مسلمانان از آن رنج می‌برند.

وی با طرح سؤالاتی گفت: الگوی تمدنی ما به عنوان مسلمان چگونه می‌تواند در سایه اقدامات نهادها و مراکز بین‌المللی مطرح شود؟ ما در سایه فعالیت‌های این نهادها چگونه می‌توانیم نگرش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، رسانه‌ای و آموزشی و پرورشی خود را ارائه دهیم؟ در سایه گسترده‌تر شدن روابط میان ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر، ما چگونه می‌توانیم در عرصه‌های مختلف، دیدگاه و نگرش اسلامی خود را عرضه کنیم؟ این چالشی است که ما مسلمانان امروز با آن مواجه هستیم.

حجت الاسلام سید جعفر فضل الله تأکید کرد: با تمسک جستن به همکاری مشترک و با اتکا به مرجعیت دینی و اسلامی می‌توانیم به مقابله با چالش‌ها بپردازیم. وی تأکید کرد: وظیفه و مسئولیت ما این است که شکافی را که میان دین اسلام و واقعیت کنونی مسلمانان وجود دارد، پر کنیم و ارزش‌های مشترک نظری و تئوری را به ارزش‌های مشترک عملی تبدیل کنیم و این به معنای سازماندهی عملگرایانه ارزش‌‎های اسلامی است.

این عالم شیعی لبنانی خاطرنشان کرد: ورود به مرحله عمل‌گرایی برای پایبندی به ارزش‌های اسلامی از طریق تکیه به هویت اسلامی و نیز مرجعیت قرآنی میسر است.در این صورت، اجرای ارزش‌های اسلامی نه بر پایه و اساس منافع متغیر که بر پایه و اساس هویت اسلامی صورت می‌پذیرد و عمل به ارزش‌های اسلامی بر اساس ایمان به خداوند خواهد بود.

روحانی شیعه عراقی: یکی از ویژگی‌های مسلمانان، احترام به دیگر مذاهب است

«السید سعد احمد الاعرجی»، روحانی شیعه عراقی، در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت که از سوی مجمع جهانی تقریب برگزار می‌شود، در تعریف آزادی گفت: آزادی در مفهوم کلی آن، رهایی از محدودیت‌هایی است که انرژی‌ و توانمندی انسان را به بند می‌کشد، خواه محدودیت‌های مادی باشد یا معنوی که شامل رهایی از بردگی یک فرد، یک گروه یا خود و رهایی از فشارهایی است که بر شخص برای اجرای یک هدف وارد می‌شود.

وی افزود: به این ترتیب آزادی یعنی از بین رفتن همه ارزش‌ها و اخلاقیات که می‌خواهد نفس را بدون هرگونه قید و بندی آزاد بگذارد و مقدمه آن آزادی فکری است. پس آزادی فکری مطلق به معنای انحلال و از بین رفتن است. وی با بیان این که با ظهور اسلام ، معنای آزادی در مفهوم دیگری منطبق با ارزش‌ها و اخلاق و شرع نشان داده شد، گفت: آزادی نمی‌تواند بدون محدودیت باشد و عدم محدودیت به معنای هرج و مرج، بی سروسامانی و بی‌ثباتی انسان و جامعه است.

این روحانی شیعه عراقی تاکید کرد: قاعده اصلی آزادی در اسلام، بندگی و ایمان به خدا، رهایی از بندگی هوی و هوس و بندگی غیر خدای متعال است. از این رو اندیشه آزادی در اسلام مبتنی بر اعتقاد به یگانگی خدا و فرمانروایی او بر هستی است. وی با اشاره به اینکه آزادی فکری دینی به معنای خارج نشدن از چارچوب‌های اسلامی است که به ریسمان بندگی خداوند متعال بسته شده است، گفت: در این صورت هر مسلمان برخوردار از آزادی اندیشه دینی حق دارد آزادانه فکر کند و این به معنای فتح باب اجتهاد در برابر مسلمانان است.

الاعرجی در رابطه با مسلمانان گفت: یکی از ویژگی‌های مسلمانان، احترام به دانشمندان و دیگر مذاهب و توهین نکردن به آنهاست. هر مسلمان شیعه یا سنی باید به مذاهب اسلامی دیگر به ویژه مذهب جعفری، حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی که مشهورترین مذاهب اسلامی هستند، احترام بگذارد.

وی تاکید کرد: بر همه امت اسلامی واجب است که حتی در صورت اختلاف در افکار و عقاید، یکدیگر را بپذیرند. این نوع پذیرش، وحدت مسلمانان را تقویت می‌کند و دلیلی بر گسترش روحیه مدارا، صمیمیت و محبت در بین عموم مسلمانان است. این روحانی شیعه در رابطه با اخوت اسلامی گفت: پذیرش یکدیگر و اعطای آزادی به هر فرقه‌ای در انجام شعائر بر اساس روش خود، یکی از مهم‌ترین راه‌های اخوت اسلامی است. بنابراین علاوه بر مردم کشورهای اسلامی، دولت‌ها نیز باید آزادی دینی، اعتقادی و مذهبی را بر اساس قانون اساسی خود فراهم کنند.

وی ادامه داد: مسلمانان، امت واحدند و دولت جمهوری اسلامی ایران باید سیاست کلی خود را بر اساس اتحاد و وحدت ملت‌های مسلمان اتخاذ کند و به سیاست کلی خود در راستای تحقق وحدت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام ادامه دهد. وی با اشاره به اساس اصل دوازدهم قانون اساسی گفت که دین رسمی ایران، اسلام و مکتب جعفری اثنا عشری است و این ماده برای همیشه غیرقابل تغییر است، اما دیگر مذاهب اسلامی مانند شافعی، حنفی، مالکی، حنبلی و زیدی از احترام کامل برخوردار هستند.

السید سعد احمد الاعرجی ادامه داد: پیروان این مذاهب در انجام مراسم دینی خود بر اساس فقه خود آزادند و از حقوق خود در آموزش، تربیت دینی، امور شخصی، ازدواج، طلاق، ارث، وصیت نامه و وکالت در دادگاه‌ها برخوردارند. وی گفت: بنابراین همه دولت‌های کشورهای اسلامی باید در دادن این حق به ملت خود بر اساس قانون اساسی به جمهوری اسلامی ایران اقتدا کنند، زیرا چنین اقداماتی نقش بسزایی در از بین بردن تفکر تکفیری دارد که از تفرقه بین فرزندان امت اسلامی رونق می‌گیرد و از نیروهای شیطانی استکبار جهانی به ویژه شیطان بزرگ، آمریکا و دست پرورده آن اسرائیل تغذیه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شایسته است چنین کشورهایی در صدد عمومیت دادن نگرش ایجاد و فعال‌سازی مراکزی باشند که در بالا بردن سطح آگاهی در جوامع اسلامی و ایجاد روحیه اخوت و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مذاهب اسلامی مختلف و پذیرش یکدیگر، مانند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد، نقش دارد. الاعرجی در پایان تاکید کرد: از همین جا از همه دولت‌ها و حکومت‌های کشورهای مسلمان می‌خواهیم که چنین گام‌هایی را بردارند، زیرا از مهمترین راه‌های رفع اختلافات امت اسلامی و یکپارچگی آنان و همچنین پایان دادن به تفکرات تکفیری جنایتکارانه است که همه امت اسلامی را تهدید می‌کند تا کیان اصیل اسلامی را برای خدمت به اربابان خود به ویژه مثلث نحس آمریکا، انگلیس و اسرائیل با ظلم و ستم از بین ببرد.

کد خبر 1726372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha