بهترین آرزوی لیلة‌الرّغائب/ حواس‌مان به امام زمان(عج) باشد

حجت‌الاسلام بهشتی با بیان اینکه بسیاری از اختراعات بشر در پرتوی آرزوها شکل گرفته است، گفت: آینده روشنی در انتظار جامعه بشری است، که جهت‌دهی آرزوها به سمت آن، ما را به این آینده روشن نزدیک می‌کند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، اولین شب جمعه ماه پربرکت رجب را « لیلة الرّغائب » گویند. رسول خدا (ص) در روایتی که فضیلت ماه رجب را بیان می‌کرد، فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامیدند». گویند در این شب درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده و عرشیان همه آماده اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند. برای بهره بردن از فضیلت‌های شب آرزوها اعمال لیله الرغائب را برای رسیدن به سعادت انجام دهید. در این شب هزاران فرشته بر زمین فرود می آیند تا بندگان هر آنچه می خواهند آرزو کنند و خداوند بی صبرانه منتظر شنیدن آرزوها و عطای مواهب خود است. لذا در این خصوص با حجت الاسلام والمسلمین «سیدجواد بهشتی»، کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و مشاور فرهنگی و علمی ستاد اقامه نماز کشور گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

ظهور امام زمان (عج) بهترین آرزو در شب «لیلة الرّغائب »

 آرزو چه نقشی در سبک زندگی و سرنوشت انسان دارد و اسلام در این باره چی فرموده است؟

ما انسان ها در زندگی فردی و اجتماعی خود، گذشته و آینده ای داریم، گذشته ثبت شده، کتاب شده و نوشته شده است. سه هزار سال قبل "ویل دورانت" تاریخ را نوشته. کشورها هم معمولا تاریخ های مکتوب دارند، خانواده ها هم کم و بیش از گذشته های خودشان (پدر، مادر بزرگ، پدر بزرگ، اجداد و..) خاطراتی دارند. گذشته یک سرمایه  محسوب می شود و این سرمایه حاوی شیرینی ها، تلخی ها، شکست ها، پیروزی ها و تجربه هایی است. در واقع یک بانک اطلاعاتی و ذخیره ای برای آینده می باشد.

اما خداوند درباره آینده به ما فرموده است با توجه به استعدادها، ظرفیت ها و توانایی هایتان بیایید با مطالعه تاریخ گذشته آینده ای برای خودتان به صورت چشم انداز تصور کنید. ما برای آینده کلماتی مانند امید و آرزو به کار می بریم. گاهی می گوییم امید دارم. گاهی می گوییم آرزو دارم. امید به واقعیت نزدیک تر است؛ مثلا دانش آموزی می گوید امیدوارم جزء هزار نفر اول کنکور باشم؛ این امید است اما آرزو یک مقدار فراتر از آن است و دوردست ها را می بیند و کمی هم با خیال همراه است ولی آن را هم خداوند در وجود ما قرار داده است. منتهی به ما فرموده اند که زیاد غرق در آرزوها نشوید،فقط دنبال این باشید که این آرزو چه چیست و چقدر تحقق یافتنی است.

آرزو خوب است؛ بسیاری از اختراعات بشر در پرتوی آرزوها شکل گرفته است. چه بسا بشر صدها سال در خیال خود آرزو می کرد، ای کاش بتواند پرواز کند کما اینکه این آرزو محقق شد. این امر را خداوند در وجود ما قرار داده که با خیال، آینده ای حتی بسیار دور دست را برای خود تصور کنیم، سپس آن را پردازش و بعد به تکاپو بیفتیم و مقدماتش را فراهم کنیم که هر اندازه که بتوانیم و مابقی را به نسل های بعد بسپاریم.

در خصوص عضمت و فضیلت ماه رجب توضیح دهید؟

در دین اسلام از ۱۲ ماه سال، یک فصل سه ماهه ای طراحی شده است، سبک زندگی ای که با ماه رجب آغاز می شود و با ماه رمضان پایان می پذیرد. اینها برای این است که خداوند سفره های ویژه ای را پهن کرده تا ما به آن استعدادهای درونی مان که عشق، حرکت و تقرب به سوی خداوند است و در یک کلمه خدایی شدن است، شکل بگیرد. "لیلة الرغائب" عنوان اولین شب جمعه ماه رجب است که پیامبر اعظم(ص)  فرمودند: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند و این شب، زمان طلایی است. بنابراین اگر بخواهیم یک منحنی از این سه ماه رسم کنیم، یکی از نقاط عطف اش همین شب جمعه اول ماه رجب  می باشد.

چه اعمالی باید در اولین شب جمعه ماه رجب انجام دهیم؟

در این شب لازم است عبادت و تفکر کنیم. در خلوت با خدای خود راز و نیاز کنیم و مقداری هم سعادت و خوشبختی را در مورد آینده خود، خانواده، جامعه و حتی فراتر از آن، آینده جامعه جهانی تصور نماییم. یعنی آرزو کنیم این جهان چگونه باشد و من در این میان چه نقشی خواهم داشت. این انتظار امام زمان (عج) به همین مسئله آرزوها یا آرمان ها ارتباط پیدا می کند که یک چشم انداز روشنی در انتظار آینده بشر است.

ادیان آسمانی به ویژه اسلام، آینده بشر را چگونه می بیند و آرزو می کند؟

ادیان آسمانی به ویژه اسلام آینده بشر را تاریک، شطرنجی، مبهم و ترسناک نمی داند. آینده روشنی در انتظار جامعه بشری است، علی رغم اینکه  اکنون ظلم و ستم زیاد است اما پیش بینی اسلام این است که در بین انسان ها، نخبگان و صالحانی پیدا خواهد شد که منشاء تحول در جهان خواهند شد. یک تحولی که اکنون بسیاری از مردم باور نمی کنند لذا این تحول در پرتوی استمداد از پروردگار و اعتماد به نفس است که انسان بفهمد که چقدر بزرگ است و عزیز کرده خداوند می باشد. " لیله الرغائب " یعنی شبی که بنشینیم آینده ای که نه فقط در خیال بلکه مقداری آمیخته به عمل و هر کسی به اندازه وسعت فهم و عقل خود آن را پیش چشمان خود ترسیم کند و برای رسیدن به آن قله تلاش نماید.

 اگر محور آرزوها فرج امام عصر(عج) باشد کدام آرزوهای بزرگ بشر برآورده می شود؟

عدالت بیشترین و مهمترین خواسته بشریت در این جهان است. عدالت یعنی هر کسی به حق خود برسد، همه شادمان، راضی و خوشحال باشند، کسی احساس دلتنگی نکند و در مظلومیت واقع نشود، همه، احساس بزرگ بودن و مورد توجه قرار گرفتن باشند. اگر کسی به دنبال شکوفا شدن استعداش است، بداند که به راحتی ابزار و وسایلش فراهم می شود.در جامعه جهانی که امام زمان (عج) تشریف بیاورند، بیشترین کلمه ای که پیامبر در این زمینه فرموده: همین عدالت است. حضرت فرمودند: کسی از فرزندان من که نامش نام است و کنیه اش کنیه من و خلقش خلق من است و برنامه اش برنامه من، خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد، پس از آنکه از ظلم و جور پر شود.

کد خبر 1744834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha