این هیئت به دختران ۶ تا ۱۱ سال اختصاص دارد

فعالیت‌های فرهنگی‌اش را با خواندن کتاب خاطرات میرزا عبدالعلی رضازاده (مقیم باکو) آغاز کرد. اولین  برنامه خود را در حوزه علمیه برگزار کردند و حالا شش ماه است که از شروع فعالیت هیئت دخترانه «رومیصا» می‌گذرد و اعضای آن نه تنها در ماه محرم بلکه در مناسبت های مختلف و در طول سال برنامه دارند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ فعالیت های فرهنگی اش را با خواندن کتاب خاطرات میرزا عبدالعلی رضازاده (مقیم باکو) آغاز کرد. اولین  برنامه خود را در حوزه علمیه برگزار کردند حالا شش ماه است که از شروع فعالیت هیئت دخترانه « رومیصا » می‌گذرد و اعضای آن نه تنها در ماه محرم بلکه در مناسبت های مختلف و در طول سال نیز برنامه دارند.

«مهری عزیزپور» استاد حوزه علمیه، بانی شکل‌گیری هیئت دخترانه «رومیصا» است. او می گوید: "هیات دخترانه رومیصا "مخصوص دختران ۶ تا ۱۱ سال است. از فروردین (ماه رمضان) ۱۴۰۲ برای نخستین بار شروع به کار کرده است. این گروه حدود ۱۲ نفر است که همه با هم دوست، همکار و هم کلاس هستیم. قبلا هم برنامه های فرهنگی داشتیم اما به صورت منسجم و گروه مستقل از فرودین امسال آغاز کردیم. ما در خراسان رضوی، شهرستان چناران هستیم. یک شهرستان کوچک که به نسبت شهرستان بودن مان خیلی فعال هستیم. ضمن اینکه در مدارس و مساجد هم  فعالیم و گاهی مواقع هم برنامه های خود را در فضای آزاد و پارک ها برگزار می کنیم.

انتقال مفاهیم اسلامی و سبک زندگی درست به کودکان در هیئتی دخترانه

انگیزه ام از راه اندازی هیئت دخترانه رومیصا خواندن  کتاب خاطرات میرزا عبدالعلی رضازاده بود
یکی از انگیزه های من برای کار فرهنگی، خواندن خاطره «میرزا عبدالعلی رضازاده » بود. وی در خاطرات خود نوشته است: ما در یکی از مدارس بادکوبه درس می خواندیم. روزی درب کلاسها قفل شد, پس از مدتی که همگی گرسنه شدیم و بی تابی می کردیم, معلم ها پشت پنجره اتاق آمدند و گفتند: حالا که گرسنه هستید از خدا نان بخواهید فریاد کنید:  "الله بیزه چورک" (خدایا به ما نان بده) .هر چه فریاد زدیم خبری از نان نشد. پس از مدتی, معلمها باز آمدند و گفتند: از خدا که به شما نان نرسید حالا صدا بزنید: "لنین بیزه چورک" ( لنین به ما نان بده)  به محض گفتن این جمله توسط بچه ها, نانهای بربری که ""سومی"" می گفتند از پنجره ها به داخل کلاسها ریخته شد و بچه ها با حرص و ولع شروع به خوردن کردند. وقتی پدرم که فرد متدین و متعصبی بود از این موضوع مطلع شد گفت: دیگر اینجا جای ما نیست. دست ما را گرفت و همراه خانواده به زادگاهمان راهی شدیم. در واقع اشاره می کند که روسیه با این کارها توانست مردمش را کمونیست و آنها را از توحید دور نماید لذا با خواندن این کتاب متوجه شدم که انجام هر کاری چه درست و چه غلط در سن کودکی تاثیرگذاری بیشتری دارد. بر همین اساس بعد از به دست آوردن تجربه های مختلف در عرصه ی  فعالیت های فرهنگی، گروه رمیصا رو تشکیل دادیم.

انتقال مفاهیم اسلامی و سبک زندگی درست به کودکان از طریق نمایش عروسکی
سعی  می کنیم برنامه هایمان برای بچه ها هم جذاب و دوست داشتنی باشد و هم آموزنده. به عنوان مثال ما برای آنها جشن روزه اولی ها، نمایش عروسکی، جشن پرواز بادبادکها و جمع خوانی کتاب برگزار کردیم و تمام تلاش ما این است که از طریق نقاشی ، قصه و نمایش مفاهیم اسلامی و سبک زندگی درست را به بچه ها انتقال دهیم. یکی از برنامه هایی که در ماه محرم و صفر برگزار کردیم "لقمه نقاشی" یا "هیئت مداد رنگی" است. ما برای هر برنامه ای یک عنوان خاص انتخاب می کنیم ضمن اینکه خود بچه ها هم مشارکت و همکاری خوبی دارند به عنوان مثال یک برنامه نمایشی با عنوان «روضه در صحنه» داشتیم که تلفیق همخوانی، روایتگری و نمایش بی کلام بود. بچه ها با وجود اینکه بسیار کوچک بودند اما نقش بسیار مهمی در این همخوانی و روایتگری ایفاء کردند.

انتقال مفاهیم اسلامی و سبک زندگی درست به کودکان در هیئتی دخترانه

با توجه به اینکه اعضای گروه ما همه طلبه هستند لذا بیشتر برنامه های خود را در حوزه علمیه برگزار می کنیم، ضمن اینکه برخی مواقع که برنامه های بزرگ تر و مهم تری داریم در فضای باز و پاک برگزار می کنیم؛ مثلا در روز دختر ما برنامه ای با عنوان «جشن پرواز بادبادک ها» (مادرها و دخترها) را در بوستان شهرمان برگزار کردیم که با مشارکت مادرها و دخترها بادبادک ها آماده و در آسمان به پرواز در آمدند اما قالب برنامه های ما در حوزه علمیه برگزار می شود.

عضویت ۵۰۰ نفر از مدارس مختلف در گروه مجازی ما/ روشگری و جهاد تبیین
ما به صورت فرا مدرسه ای فعالیت می کنیم. در گروه مجازی یمان نزدیک ۵۰۰ نفر از مدارس مختلف عضو هستند که هم روشنگری می کنیم و هم جهاد تبیین داریم ضمن اینکه فعالیت های حضوری هم داریم، حتی بعضی مواقع بچه ها خودشان تولید محتوا می کنند. گاهی مواقع هم برنامه های حضوری داریم مانند همین ماه محرم که برنامه های ویژه ای تدارک دیده بودیم. یکی از موضوعات برنامه های ما «الگوی سوم زن» بود؛ اینکه حضرت آقا می فرمایند: زن مسلمان ایرانی‌ می‌تواند الگوی سومی برای جهان باشد و این الگو به زنان دیگر کشورها عرضه شود در واقع الگوی سوم زن متفاوت از دو الگوی شرق و غرب است. زن در الگوی شرق در حاشیه و فقط در خانه و منفعل بود و حضوری در جامعه و تعاملات اجتماعی  ندارد. در الگوی غرب نیز زنان به عنوان ابزار و کالا مطرح بودند و تنها در قالب نیروی کار با حداقل حقوق و ابزار هوس رانی مردان مورد استفاده قرار می گیرند و در الگوی سوم ولی زن ایرانی نشان داد که هم در خانه می تواند نقش آفرین باشد و هم در اجتماع حضور موثر خود را نشان دهد. همچون حضرت فاطمه(س) که اگر زندگی شخصیتی ایشان را مطالعه کنیم می توانیم به این ابعاد پی ببریم.

برنامه های انجمن اسلامی را از سال ۱۳۹۸ آغاز کردیم  
استقبال بچه ها از برنامه ها بسیار خوب است. در حال حاضر مربی های گروه رمیصا در انجمن اسلامی مدارس هم فعال هستند. مخاطب هدف ما در این انجمن ، نوجوانان هستند و با توجه به اینکه حوزه نوجوانان هم چالش های خاص خود را دارد  لذا در این انجمن هم از هر طیفی با ما در ارتباط  هستند. یعنی ما سعی می کنیم در کنار آن محتوا و مبنایمان، برنامه هایمان به گونه ای باشد که حتی آنهایی هم که ممکن است ظاهرشان بسیار متفاوت از ما باشد ولی برنامه های ما را دوست داشته باشند. ما برنامه های انجمن اسلامی را از سال ۱۳۹۸ آغاز کردیم  در این انجمن که مختص نوجوانان است، جشن های مناسبتی، نشست های علمی و کافه گفت و گو، برگزار می کنیم.
با توجه به اینکه ما برای هر برنامه ای یک عنوان جدید انتخاب می کنیم لذا اسم تشکل ما «رومیصا» است. اما هیئتی که می خواهیم برگزار کنیم،اسمش را می گذاریم هیئت مداد رنگی ها یا اگر متناسب باشد، می گذاریم هیئت دخترانه نینوایی. بر همین اساس اسم برنامه های ما متفاوت است ولی اسم تشکل ما رمیصا است.

حکومیت هتک حرمت قرآن کریم توسط بچه ها

ما در حال آماده سازی یک کار جدید با عنوان "هیئت دخترانه رومیصا" هستیم. همان طور که عرض کردم بچه های ما بسیار کوچک هستند ما سعی می کنیم از خود بچه ها هم کمک بگیریم و خود بچه ها هم کنشگر باشند. در ماه محرم و صفر چندین هیئت برگزار کردیم که خود بچه ها صفوف سینه زنی تشکیل دادند، پرچم گردانی داشتند و طلاب جوان ما مداحی می کردند که بچه ها استقبال خوبی کردند. و همچنین پرده خوانی وقایع عاشورا را داشتیم. و کار متفاوت و زیبایی که بچه های ما در یکی از هیئت ها انجام دادند، محکومیت هتک حرمت قرآن کریم بود. سه نفر از بچه ها به زبان انگلیسی این هتک حرمت را محکوم کردند،درحالی که بچه های دیگر قرآن به دست در اطرافشان ایستاده بودند. و ناگفته نماند که ما هر برنامه را به یک شهید هدیه می کنیم.

فعالیت برنامه های فرهنگی برای کودکان  ضعیف است
با توجه به اینکه ما هنوز شش ماه است که داریم بر روی این سنین از کودکان (۶ تا ۱۱ سال) کار می کنیم لذا ارزیابی نقش این برنامه ها در تربیت دینی کودکان و خردسالان هنوز زود است ولی با این وجود می بینیم که خانواده ها در خصوص یادگیری معارف از فرزندان شان گزارش های خوبی به ما ارایه می دهند. در شهرمان فعالیت ها و برنامه های نوجوانان دیده می شود ولی برای این سن (۶ تا ۱۱ سال) فعالیت های فرهنگی کمتر صورت می گرفت؛ یکی از کارهای خوبی که انجام می دهیم، این است که نمایش نامه های ما توسط یکی از دوستان اهل قلم ما (خانم غلامی) نوشته می شود؛ ضمن اینکه ما یک کاراکتری به نام "ترمه" خلق کردیم و اکنون خودش به یک شخصیت و کاراکتر تبدیل شده است که بچه ها او را به نام ترمه می شناسند در حالی که اسم اصلی اش حنانه است. این یکی از کارهای شاخصی بود که گروه ما آن را انجام داده است. در واقع یک شخصیتی را به وجود آوردند که بچه ها خیلی دوستش دارند.  ما پا به پای بچه ها بازی می کنیم و با همین بازی و خنده در دل بچه ها جای گرفته ایم.

برگزاری برنامه "شکوه مادری"
استقبال خانواده ها بسیار خوب است. همین که فرزندان خود را به ما می سپارند، بیانگر شکل گیری اعتماد است. این اعتماد ایجاد شده نشانگر این است که کارهای ما را پذیرفتند و دوست دارند؛ ضمن اینکه ما برنامه های ویژه ای برای مادران نیز داریم. یعنی هر از گاهی کارگاه های مخصوص مادران با عنوان "شکوه مادری" برگزار می کنیم این برنامه در خصوص اهمیت و جایگاه نقش مادری است.

انتقال مفاهیم اسلامی و سبک زندگی درست به کودکان در هیئتی دخترانه

محرم امسال / اجرای پرده خوانی وقایع عاشورا در هیئت دختران رومیصا
با توجه به اینکه همه ما طلبه هستیم لذا طلبه های جوانی داریم که فعالیت های مداحی هم انجام می دهند، مثلا در هیئت رومیصا برای بچه ها مداحی می کنند؛ ضمن اینکه پرده خوانی وقایع عاشورا نیز برای بچه ها اجرا کردیم. در مداحی های خود سعی می کنیم از مداح جوان گروه خومان انتخاب کنیم که فاصله زیادی هم بین بچه ها و مداح نباشد.


 

کد خبر 1622799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha