مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از بسترهای معرفی قهرمانان قرآنی است

مجیدی مهر گفت: مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از مهمترین بسترها برای معرفی قهرمانان قرآنی و به نوعی شناسایی؛ تجلیل و تکریم قرآنیان است.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت و گو با گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از معتبرترین و مهمترین رویداد های قرآنی در نوع خود در کشور محسوب می شود؛ در فینال این رقابت ها چهره های ممتاز قرآنی جمهوری اسلامی ایران معرفی می شوند.

شبکه سازی قرآنی با برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم

مجیدی مهر گفت: مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از مهمترین بسترها برای معرفی قهرمانان قرآنی و به نوعی شناسایی؛ تجلیل و تکریم قرآنیان است. لازم به ذکر است سازمان اوقاف و امور خیریه به عناون متولی برگزاری مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران هم در سطح ملی، هم در سطح بین المللی افتخار این را دارد که ۴۵ دوره مسابقات قرآن را به گونه ای برگزار کرده است که امروز رتبه داران این مسابقات در ادوار نخست باز هم در پیکره مسابقات به عنوان داور و عوامل اجرایی حضور دارند. مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف توانسته است در شبکه سازی قرآنی در کشور موثر عمل کند.

 رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: امسال در فروردین ماه فراخوان برگزاری این دوره از مسابقات منتشر شد. ۵۸ هزار نفر در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، اذان، دعاخوانی و همخوانی و مدیحه سرایی و معارفی ثبت نام کردند.

وی خاطر نشان کرد: البته رشته معارف در شاخه های ترجمه و مفاهیم سوره های مبارکه رحمان و یاسین که بیشتر جنبه عمومی دارد. این شاخه به مسابقات اضافه شده تا اقشار مختلف مردم به ویژه زنان و مادران خانه دار که امکان تمرین حرفه ای برای رشته های دیگر را ندارند؛ بتوانند در این مسابقات حضور پیدا کنند، شاخه معارف تخصصی قرآن(تفسیر) در دو بخش اهل تشیع و اهل تسنن؛ شاخه های معارف نهج البلاغه و معارف صحیفه سجادیه نیز در دو سال اخیر به دستور ریاست سازمان اوقاف به مسابقات قرآن کریم افزوده شده است.

رئیس ستاد برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: در رشته معارف یکی از فعالیت های خوبی که انجام شده، این است که این رشته را در یک قامت مستقل در نظر گرفته ایم. این رشته مسابقات با میزبانی مستقل استان قم که مهد فقاهت و معارف قرآن است، برگزار می شود و دبیرخانه دایمی رشته معارف در استان قم ایجاد شده است؛ امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک بخش بین الملل رشته معارف را نیز راه اندازی کنیم چرا که این اقدام باعث رضایت مندی بسیاری از پژوهشگران عرصه معارف خواهد شد.

مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از بسترهای معرفی قهرمانان قرآنی است

ویژگی منحصر به فرد مسابقات اوقاف نسبت به مسابقات سایر دستگاه ها

مجیدی مهر ادامه داد: ویژگی منحصر به فرد مسابقات اوقاف نسبت به سایر دستگاه ها این است که مسابقات سایر دستگاه ها عمدتا مخاطب خاص دارند. اگر بخواهم این را توضیح دهم یعنی مسابقات وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان است. وزارت علوم یا دانشگاه آزاد برای دانشجویان و اساتید دانشگاه ها برگزار می شود. مسابقات وزارت نیرو برای کارمندان و فرزندان این وزارت خانه برگزار می شود، نیروهای مسلح همچنین اما تنها مسابقاتی که تمام مردم در تمام سنین با هر سطح سوادی را شامل می شود، مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی گفت: تفاوت مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه با سایر مسابقات در این است که این مسابقات برای افراد شرکت کننده مشخص کرده است که باید یک میزان از آمادگی و استاندارد را برای شرکت در این رقابت ها داشته باشند؛ لذا می بینیم که در بعضی از مسابقات قرآن کشور حتی جمعیت های ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری شرکت کننده حضور دارند اما باز هم همه به دنبال شرکت در مسابقات قرآن سازمان اوقاف هستند؛ چرا که دیگر مسابقات بیشتر جنبه های عمومی دارد و مسابقات قرآن اوقاف به جنبه های تخصصی می پردازد.

رئیس ستاد برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم  خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اتفاقات این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم  افزایش تعداد ثبت نام کنندگان بود؛ در دوره گذشته مسابقات سراسری قرآن کریم ۴۲ هزار نفر ثبت نام کرده بودند ولی امسال این عدد به ۵۸ هزار نفر رسید که امیدواریم با دوره های آموزشی و فعالیت های زیرساختی که در استان ها به ویژه در استان های محروم در حوزه فنون تلاوت و حفظ و غیره در حال انجام است سال آینده این میزان افزایش بیشتری پیدا کند.

مجیدی مهر اذعان کرد: مورد بعدی در خصوص مرحله شهرستانی مسابقات است که این دوره از مسابقات در حدود ۳۸۰ شهرستان برگزار شد و منتخبین به مرحله استانی راه پیدا کردند و در ۳۱ استان مسابقات در دو بخش خواهران و برادران به صورت مجزا برگزار شد و در نهایت راه یافتگان به مرحله مقدماتی مشخص شدند. در مرحله مقدماتی حدود ۵۸۰ نفر انتخاب شدند و بر اساس ضوابط فنی به مرحله بعد راه پیدا کردند و در نهایت در مجموع چیزی حدود ۹۰ درصد این افراد در مرحله بعد حاضر شدند، آثار منتخبین در تهران ضبط و از ۹ تا ۱۹ آبان ماه مورد داوری قرار گرفت که نتایج آن در رسانه ها منتشر شد.

 رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مشخص شدن ترتیب اجراهای راه یافتگان به مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم برای اولین بار یکی از کارهایی است که در این دوره انجام شده است. قبلا شرکت کنندگان وارد استان میزبان میشدند و در شب اول مسابقات، مراسمی تحت عنوان قرعه کشی انجام میشد. در صورتی که این قرعه کشی در حضور خبرنگاران در نشست رونمایی از پوستر چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران انجام شد. این قرعه کشی به صورت مکانیزه و سیستمی انجام شد. این هم در نوع خود یکی از پیشرفت های مسابقات قرآن است. با استفاده از این سیستم شرکت کننده مسابقات می داند که در چه روزی و چه ساعتی در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد داشت.

مجیدی مهر خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در این دوره از مسابقات مانند دوره گذشته ادامه پیدا کرد و البته در این دوره با ارتقای بهتر و رفع ایرادات دوره قبل، بحث نرم افزاری کردن داوری مسابقات است که در این دوره از مسابقات سراسری قرآن حتی یک برگه کاغذ در حوزه داوری به امضای هیچ یک از داوران نرسید. چرا که به صورت کاملا الکترونیکی با استفاده از نرم افزاری که در دنیا همانندی ندارد، داوری مسابقات انجام می شود. در آینده ای نزدیک این نرم افزار داوری توسط ستاد عالی مسابقات قرآن مستقر در سازمان اوقاف به تمام دستگاه های برگزار کننده مسابقات قرآنی ابلاغ خواهد شد. باعث افتخار است که این نرم افزار جای کاغذ داوری را گرفته است. برآوردها حاکی از آن است که از هدر رفت بین ۵ تا ۶ میلیون برگ کاغذ جلوگیری شده است. البته دیگر مزیت این نرم افزار دسترسی به اطلاعات به صورت راحت و منسجم است.

رئیس ستاد برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در خصوص مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره از مسابقات گفت مراسم افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران در بجنورد با حضور مسئولان استانی و ملی نهم آذر ماه برگزار می شود. در روزهای دهم و یازدهم در رشته های نغمات دینی، اذان، دعا و هم سرایی برادران شرکت کنندگان به رقابت با یکدیگر می پردازند.

وی ادامه داد: روز یازدهم آذر ماه نیر خواهران شرکت کنندگان در رشته های نغمات دینی به رقابت با یکدیگر می پردازند. روز دوازدهم آذر ماه در نوبت صبح اختتامیه این رشته ها برگزار و نفرات برتر آن مشخص می شوند.

مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از بسترهای معرفی قهرمانان قرآنی است

مجیدی مهر خاطر ناشان کرد: شرکت کنندگان این دوره از مسابقات در رشته های آوایی قرآن چون قرائت، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء و ترتیل در چهار روز به رقابت با یکدیگر می پردازند. جمعه ۱۷ آذر ماه فینال فینالیست ها برگزار و از همین جمع فینالی ها برگزیدگان نهایی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران جهت معرفی به مسابقات بین المللی ایران، مالزی و سایر کشورهای دنیا مشخص خواهند شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه برنامه های متنوعی در استان خراسان شمالی در ایام برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده است، گفت: کلاس های آموزشی برای قرآنیان استان خراسان شمالی در ایام برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است. همچنین یک سهمیه میزبانی هم برای استان خراسان شمالی در نظر گرفته ایم.

وی در خصوص جوایز مسابقات قرآن گفت: در این دوره از مسابقات تقریبا از مراحل شهرستانی تا مراحل بین المللی بسته به رشته های مختلف ما از ۸۰ درصد تا نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش جوایز داشته ایم البته با وجود اینکه شرکت کنندگان این مسابقات جنبه های معنوی برایشان اهمیت دارد، این مسئله می تواند در ایجاد انگیزه در این عزیزان نقش داشته باشد.

مجیدی مهر ادامه داد: داوران این دوره از مسابقات را جمعی از داوران پیشکسوت و جوان برعهده دارند. البته به واسطه برگزاری طرح ساماندهی داوران همه داوران این دوره از مسابقات دارای مدرک رسمی و معتبر داوری هستند که به تایید کمیته فنی ستاد عالی مسابقات رسیده است. این مسابقات در استان خراسان شمالی شهرستان بجنورد در دو فضای کاملا مجزا برگزار خواهد شد. در بخش آقایان، مجتمع اقامتی داریوش، میزبان متسابقین خواهد بود و مجتمع پتروشیمی بجنورد هم پذیرای متسابقین در بخش بانوان است.

رئیس ستاد برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان خاطر نشان کرد: مراسم اختتامیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران ۱۸ آذر ماه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه با حضور نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور برگزار خواهد شد.

کد خبر 1733457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha