از خدمت مومنانه تا صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال

حجت الاسلام خوبرو در تشریح برنامه های اوقاف، با اشاره به اینکه بخش عظیمی از اقدامات این اداره را فعالیت های قرآنی در بر میگیرد گفت: یکی از برنامه ها و وظایف اصلی سازمان اوقاف اجرای نیت و عمل به نیت واقفین خیراندیش است.

حجت الاسلام عباس خوبرو_ رییس اوقاف آستانه اشرفیه به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه وقف سنت حسنه ای است که نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان نیز وجود دارد، اظهار کرد: مصادیق این حرف را می توان در کلیساهای بندرانزلی و رشت دید که به عنوان موقوفه در سیستم سامانه اوقاف به ثبت رسیده اند.

وی طی گزارشی از عملکرد یکساله اوقاف شهرستان آستانه اشرفیه افزود: تعداد موقوفات ثبت شده در سیستم سامانه اوقاف ۱۵۴ مورد می باشد.

خوبرو با اشاره به ۱۱۸ مسجد موقوفه در آستانه اشرفیه و ۴۵ مسجد در بندر کیاشهر گفت: تعداد امامزاده با ۶۲ بقعه متبرکه، تعداد رقبه  ۱۱۸۶ شامل عرصه و اعیان و یا فقط عرصه زمین، خانه و مغازه، است.  

از خدمت مومنانه تا صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال

وی در ادامه به وقف جدید طی یکسال گذشته اشاره و اذعان کرد: از هفته وقف سال قبل تا هفته وقف ۱۴۰۲؛  ۶ مورد وقف جدید در سامانه اوقاف آستانه اشرفیه ثبت شده است که ۱۲ باب مغازه برای حوزه علمیه برادران آستانه اشرفیه توسط «حسین علی نیا»، یک دستگاه سردخانه برای مسجد صاحب الزمان(عج) کلیدسر توسط «لیلا  پورحسن»  ۵۰۰ متر زمین برای ایتام و کمک برای تهیه جهیزیه توسط «خدیجه بابایی عاشورآبادی» وقف شده است.  

خوبرو ادامه داد: همچنین «طاهره صالحی مریدانی» ۱۵۲۰ متر زمین کشاورزی برای ایتام و امور قرآنی و عزاداری اباعبدلله الحسین، «طاهره حسین پور لسکوکلایه» یک باب منزل مسکونی وقف بقعه متبرکه سید محمد آخوند، «ابراهیم معینی دهکاء» یک هزار متر زمین برای بقعه متبرکه سیدحسن دهکا وقف کرده اند.

وی، یکی از برنامه های ابلاغی سازمان اوقاف جهت صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال را استفاده و جذب امین موقوفات عنوان کرد و گفت: این افراد از بین جوانان انقلابی و نیروهای فعال شهرستان انتخاب و توسط مدیر کل، حکم امانت صادر می شود که با کمک و همیاری کارکنان اوقاف نسبت به رسیدگی به امور اوقافی رقبات اقدام می کنند.

خوبرو تصریح کرد: در راستای صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال تاکنون برای کسانی که موقوفات را تصاحب کرده اند و حقوق موقوفه را رعایت نمی کنند ۱۵ پرونده قضایی تشکیل شده است و ۱۰ فقره برگه اظهار نامه نیز ارسال شده است.  

وی در ادامه به بازدیدهای مستمر و نوبه ای از موقوفات، رقبات، بقاع و مساجد سطح شهرستان جهت پیگیری و رفع موانع احتمالی و هدایت و همکاری با مستاجرین برای تمدید قرارداد و رسیدگی بهینه به وضعیت بقاع متبرکه و مساجد اشاره و اظهار کرد: ۴۰ فقره سند مالکیت در سالجاری برای موقوفات و مساجد و بقاع متبرکه شهرستان صادر شده است.  

از خدمت مومنانه تا صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال

خوبرو در ادامه با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود» گفت: به همین منظور برنامه های مختلف فرهنگی مذهبی با تاسیس مرکز افق امامزادگان و اجرای برنامه ها با همکاری جوانان و هیات امنا و روحانیون برگزار می شود.

وی از جمله برنامه های امور فرهنگی اوقاف را برنامه های طرح آرامش بهاری ویژه عید نوروز، برنامه ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان، طرح نشاط معنوی برای اوقات فراغت دانش آموزان، بصیرت عاشورایی و عزاداری در ماه های محرم و صفر، سوگواره یاس نبوی ویژه برنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، دهه کرامت و بزرگداشت امامزادگان جلیل القدر همراه با استقبال کاروان زیر سایه خورشید و پرچم حرم رضوی و... برشمرد.

وی اضافه کرد: برنامه های دهه غدیر خم و جشن اکمال دین نبوی و ولایت علوی، استقبال از پرچم حرم مطهر حضرت امام علی(ع)، اجرای برنامه های مناسبت های ملی و انقلابی مانند هفته دفاع مقدس و سوم خرداد و هفته بسیج، برنامه های دهه فجر انقلاب اسلامی،     بزرگداشت ۹ دی و سالگرد شهید سرافراز انقلاب اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی، میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و تجلیل از بانوان و خادمان امامزادگان، برگزاری مراسم شهادت و ولادت ائمه اطهار(ع)، همایش عفاف و حجاب و تجلیل از بانوان محجبه، ترویج حجاب و عفاف در سطح بقاع متبرکه،     برگزاری ویژه برنامه مراسم شهادت امام صادق(ع) در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف(ع)، برگزاری کلاس های سبک زندگی اسلامی در امامزادگان، برگزاری محافل انس و کلاس های آموزش قرآن کریم، برگزاری نشست تخصصی وقف، اعزام مبلغ و استفاده از روحانیون و امامان جماعت در برنامه های مختلف، اقامه نماز جماعت در ۲۰ بقعه متبرکه، برنامه جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، از دیگر برنامه های سازمان اوقاف است.

خوبرو اذعان کرد: این برنامه های فرهنگی با کمک روحانیون، امامان جماعت، هیئت‌های امنا و مدیران مراکز فرهنگی در سطح امامزادگان اجرا می شوند و علاوه بر این برنامه ها، طرح خیمه معرفت در بقاع شاخص نیز همه ساله توسط روحانیون بومی و مبلغین اعزامی در مناسبت‌های مختلف اجرا می شود.

وی در خصوص برنامه های قرآنی که بخش عظیمی از اقدامات اداره اوقاف را تشکیل می دهد نیز گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه ۲ ماموریت ویژه دارد که یکی از این ماموریت ها آموزش قرآن کریم است.

خوبرو افزود: در گذشته این آموزش به صورت مستقیم توسط این سازمان انجام می شد که در حال حاضر به جهت کاهش تصدی‌گری دولت و برونسپاری بخشی از فعالیت های سازمان اوقاف با موسسات قرآنی و استفاده از ظرفیت موسسات و حمایت و مشارکت با آنها در امر ترویج و آموزش قرآن کریم نظیر روخوانی، روانخوانی صورت می گیرد.

از خدمت مومنانه تا صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال

وی ماموریت دیگر اوقاف را اجرای مسابقات قرآنی شهرستانی در بخش خواهران و برادران بالای ۱۸ سال دانست و افزود: در سال های اخیر برنامه های قرآنی به صورت منطقه‌ای برگزار می شود و براساس تقسیم بندی جدید شهرستان های آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، رودسر در منطقه ۲ قرار دارند که جامعه قرآنی آنها با هم به رقابت می پردازند.

خوبرو خاطر نشان کرد: امسال از شهرستان آستانه اشرفیه ۷۷ نفر در این دوره از مسابقات که در شهرستان رودسر برگزار شد، شرکت کردند و از این تعداد ۷ نفر به مرحله استانی این مسابقات راه یافتند که در نهایت یک نفر از جامعه قرآنی آستانه اشرفیه به مرحله کشوری راه یافت.  

وی با بیان اینکه، در چند سال اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و مشکلات خاص ناشی از این همه گیری، اداره اوقاف طرح مواسات و خدمت مومنانه را در دستور کار خود قرار داد گفت: بر اساس دستورالعمل، دوازدهم هر ماه به نیت امام زمان(عج) بسته های معیشتی تهیه و به اقشار آسیب پذیر شهرستان تقدیم می شود.  

خوبرو افزود: در این طرح، تاکنون یکهزار بسته معیشتی که قیمت هر یک از این بسته ها ۱۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان می باشد با کمک هیئت امناء مساجد و بقاع متبرکه تهیه و در بین اقشار آسیب پذیر جامعه توزیع شده است.  

وی اضافه کرد: همچنین تهیه لوازم التحریر و نوشت افزار شامل مداد، دفتر، مداد رنگی، تراش، پاک کن، خودکار و ... به تعداد ۱۰۰ بسته به قیمت، ۲۰۰ میلیون ریال تهیه که به آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.  

از خدمت مومنانه تا صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال

خوبرو در خصوص طرح شمیم خدمت نیز اظهار کرد: در این طرح از پتانسیل امامزادگان جلیل القدر که دارای زمین و یا اتاق هایی برای خدمت رسانی و کارآفرینی هستند استفاده می شود و به صورت رایگان در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می گیرد.

وی گفت: برای مثال می توان به، استفاده از زمین جنب بقعه متبرکه سیدعلی تجن گوکه برای کاشت صیفی جات توسط زنان سرپرست خانوار و بهره برداری بهینه از زمین های بلامعارض بقاع متبرکه، برپایی بازارچه سنتی صنایع دستی در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع)، ایجاد جایگاه ثابت برای بازارچه سنتی در آستان مقدس سید ابوجعفر بندر کیاشهر، کاشت دو هزارو ۵۰۰ اصله نهال در زمین های مستعد توسط هیات امنا در بقاع متبرکه و ... اشاره کرد.  

خوبرو یکی از برنامه ها و وظایف اصلی سازمان اوقاف را اجرای نیت و عمل به نیت واقفین خیراندیش عنوان کرد و ادامه داد: از محل اجرای نیت واقفین، در بخش های مختلفی مانند حوزه علمیه و طلاب و روحانیون، کمک به اقشار آسیب پذیر، سادات، ایتام، مساجد و بقاع متبرکه، روضه خوانی امام حسین(ع) انجام می شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سالجاری مبلغ قریب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرای نیت برای کمک به اقشار مختلف و قشر آسیب پذیر جامعه، ۳۰۰ میلیون ریال برای کمک به مساجد از محل اجرای نیات واقفین و برای روضه خوانی امام حسین(ع) ۸۴۰ میلیون ریال و برای مواکب اربعین حسینی نیز یک تن برنج و مبلغ ۷۵ میلیون تومان وجه نقد و ۳۲ تخته فرش، هزینه شده است.

خوبرو با اشاره به اینکه، بقاع و اماکن متبرکه با کمک خیرین و هیات امنا، اوقاف و نذورات مردمی رسیدگی و نسبت به تعمیر و نوسازی و تجهیز آن اقدام می شود تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.  

وی گفت: ادامه کار دیوار حرم مطهر سید محمد آخوند مزار که عملیات عمرانی آن ۲ سال به دلیل اختلاف هیات امنا و پیمانکار متوقف بود را توانستیم با پیگیری های انجام شده ادامه داده و تاکنون بیش از یکصد میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.

خوبرو با اشاره به تعمیر و تجهیز و بهینه سازی سیستم برق حرم مطهر سید جلال الدین اشرف(ع) که در آتش سوزی سالجاری  آسیب دیده بود افزود: تاکنون قریب به یک میلیارد تومان برای خرید کابل و بهینه سازی سیستم برق هزینه شده است.  

از خدمت مومنانه تا صیانت از موقوفات و حقوق بیت المال

وی کمک های مردمی برای تعمیر و تجهیز بقاع متبرکه را در سالجاری بیش از ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تقویت و بهینه سازی گنبد و ساختمان بقعه متبرکه سیدحسن حسین آباد نیز در دست اقدام می باشد و بیش از دو میلیارد برآورد هزینه شده است، آئینه کاری بقعه متبرکه سیدعلی تجن گوکه ۳۵۰ میلیون تومان، تعمیر و کچ کاری زائر سرای بقعه متبرکه سید محمد آخوند مزار، تعمیر سرویس بهداشتی امامزاده سید حسین تجن گوکه تاکنون ۳۰ میلیون تومان هزینه شده، از جمله موارد امور عمرانی اوقاف آستانه اشرفیه است.  

خوبرو خاطر نشان کرد: با عنایت به مصوبه ستاد رسیدگی به امور مساجد که دبیری امور مساجد به اوقاف محول شده و تحت نظر و ریاست ائمه محترم جمعه به عنوان رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد امور محوله را رسیدگی و نسبت به صدور احکام امنا اقدام می شود، تاکنون برای ۵۰ مسجد و بقعه متبرکه حکم هیات امنا صادر و تحویل شده است.  

وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه حرم مطهر سید جلال الدین اشرف(ع) اظهار کرد: توسعه حرم مطهر دارای ۲ برنامه و از طریق هیات امنا و همچنین شرکت طرح توسعه حرم پیگیری می شود.

خوبرو همچنین با گرامیداشت هفته وقف، گلباران مزار شهدا – دیدار با امام جمعه و فرماندار و نماینده مجلس، جشن میلاد حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق(ع)، برگزاری مسابقه نقاشی روی دیوار و دیدار با امام جمعه بندر کیاشهر، محفل انس با قرآن کریم در حرم سید محمد آخوند مزار بهمراه اهدا جوایز، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه، دیدار با واقفین، همایش «همه واقف باشیم» در حرم سید جلال الدین اشرف را از جمله مهمترین برنامه های این هفته برشمرد و ایستگاه همه واقف باشیم در حرم سید جلال الدین اشرف، ویزیت رایگان، پخش کلیپ تبلیغ وقف از تلویزیون شهری،     مصاحبه مطبوعاتی، اهدا نوشت افزار و مهر تحصیلی،     نصب بنر و پارچه نوشته در سردرب اداره و بقاع و مساجد، مسابقه احکام وقف، بازارچه سنتی شمیم خدمت، بازدید از موقوفات و رقبات از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته دانست.

کد خبر 1726564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha