جلب رضایت از خانواده ۴۴۲ زندانی محکوم به قصاص در پویش «به عشق امام رئوف(ع) می‌بخشم»

دومین همایش ستاد ملی صبر (صلح، بخشایش، رضایت) با محوریت تجلیل از خانواده‌های اولیای دم بخشنده قصاص، صبح امروز با حضور مسئولان ارشد استان و کشور و نیز جمعی از خانواده‌ها و وساطت‎گران بخشودگی قصاص از سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، دومین همایش ستاد ملی صبر (صلح، بخشایش، رضایت) با محوریت تجلیل از خانواده‌های اولیای دم بخشنده قصاص، صبح امروز با حضور امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول رئیس قوه قضاییه، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، عبدالرضا مصری نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام حکمت‎علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری کشور، حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام حمزه خلیلی مدیرکل دادگستری خراسان رضوی و جمعی از خانواده‌ها و وساطت‎گران بخشودگی قصاص از سراسر کشور برگزار شد.

فرهنگ مهرورزی، چشم‌انداز سند تحول قضایی کشور

حجت‌الاسلام حمزه خلیلی مدیرکل دادگستری خراسان رضوی در ابتدای این همایش با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۷۰ فقره واسطه‌گری موفق به همت کارگروه مهرورزی ضامن آهو از آستان قدس رضوی انجام شده است، اظهار کرد: رویکرد کاهش تعداد پرونده‌های قضایی و مراجعه مردم به دادگاه‌ها اگر قرار است ثمره و نتیجه خود را داشته باشد، باید فرهنگ مهرورزی در بین مردم نهادینه شود. راز حل‌وفصل بسیاری از پرونده‌های سنگین نیز همین است و اگر این فرهنگ برای مردم نهادینه شد، آن وقت است که طرفین یک دعوی هرکدام یک‌قدم از منافع خود عقب‌نشینی می‌کنند و شاید حتی بدون نیاز به ورود بازپرس یا قاضی، کار در شوراهای حل اختلاف به سرانجام خیر برسد.

وی افزود: تحقق این چشم‌انداز، یکی از رویکردهای اصلی سند تحول قضایی کشور است که براساس همین اصل، از دوره جدید مدیریت قوه شاهد دگرگونی قابل‌توجه در آمار اختلافات و پرونده‌های استانی، کاهش مراجعات مردم به دادگاه‌ها و مختومه شدن پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف هستیم.

تقویت فرهنگ گذشت با استفاده از باورهای اصیل دینی

عبدالرضا مصری نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم خاطرنشان کرد: از آن‌جا که معمولاً آمار جامعی به مردم ارائه نمی‌شود، تصویر ذهنی آحاد ملت از اثرات مداخله و وساطت شوراهای حل اختلاف مقارن با واقعیت نیست. در یک نمونه اینکه تا پیش از این براساس یک سنت نانوشته، در صورتی که قتلی در یک عشیره اتفاق می‌افتاد، قبیله مقتول این حق را داشت که یک نفر از جوانان قبیله قاتل را به خون‌بهای جوان خود به قتل برساند یا زندگی دختر جوانی از آن عشیره را براساس سنت خون‎بست تا پایان عمرش تباه کند، اکنون به همت وساطت خیر کارگروه‌های مهرورزی و به برکت نام علی ابن موسی‌الرضا (ع) شاهد از میان رفتن این رویه‎های نادرست هستیم و این رویکرد در آینده هم دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد فرهنگ صلح و سازش در جامعه، شاه‌کلید برون‌رفت از مشکلات امروز است. نه اینکه محاکم ما بد است بلکه بهتر این است که پرونده‌های دارای حساسیت به دستگاه قضا ارجاع شود و فرهنگ مهرورزی بتواند روحیه گذشت را بین مردم تقویت کند. حدود ۲۵ سال است که سیاست کاهش آسیب در دنیا در دستور کار محافل قضایی قرار گرفته و این درحالی است که ما در کشور خود زمینه‌های قدرتمند و مؤثری برای تحقق این چشم‌انداز در اختیار داریم. باورهای مذهبی قوی و سنت‌های اصیل اسلامی که در اندیشه این مردم ریشه‌دار است، می‌تواند در این حوزه هم گره‌گشا باشد و کار را در امور اجتماعی و فرهنگی تسهیل کند.

جلب رضایت ۴۴۲ نفر از زندانیان محکوم به قصاص

حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در این مراسم تصریح کرد: از فاصله میان ولادت امام حسین (ع) تا میلاد امام رضا (ع) به مدت ۹۶ روز، پویش ویژه‌ای به نام «به عشق امام رئوف (ع) می‌بخشم» به همت مرکز توسعه حل اختلاف دستگاه قضا در کشور راه‌اندازی شد و به برکت واسطه‌گری موفق خدام صلح یار حرم مطهر رضوی، بیش از ۴۲۲ نفر از زندانیان محکوم به قصاص از چوبه دار نجات یافتند و رضایت خانواده مقتولین جلب کند.

وی تأکید کرد: ستاد ملی صبر هم با هدف گسترش صلح، بخشایش و رضایت همیشه تلاش کرده تا این فرهنگ را در بین مردم نهادینه کند. در سال‌های اخیر هم پویش‌های مختلفی همچون «به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم» و «به عشق امام علی(ع) می‌بخشم» در کشور اجرا شده و توفیقات فراوانی داشته که از جمله می‌توان به پویش ویژه «به عشق سردار دل‌ها می‌بخشم» اشاره کرد که در اثنای آن، حدود سه هزار نفر در طول یک هفته از زندان آزاد شدند.

تجلیل از اولیای دم و خانواده‌هایی که در جریان پویش‌های اخیر از قصاص قاتل صرف‌نظر کرده‌اند، از دیگر محورهای این مراسم بود.

پایان پیام/

کد خبر 1726892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha