اختلاف میراث فرهنگی و اوقاف، مانع بازسازی و مرمت مساجد تاریخی شیراز

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه مساجد تاریخی شیراز در معرض آسیب جدی قرار دارند، گفت: بخشی از بازسازی و مرمت مساجد تاریخی شهر شیراز به دلیل اختلافاتی که بین وزارت میراث و سازمان اوقاف وجود دارد، انجام نشده و به همین دلیل میراث نتوانسته است این بناها را آن گونه که باید نگهداری و حفظ کند.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد مساجد تاریخی شهر شیراز گفت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی برای بازسازی، مرمت و نگهداری این بناها منابعی اختصاص نمی دهد و منابعی که برای بازسازی مساجد استان های توریست پذیری مانند فارس جمع آوری می کند در جای دیگر هزینه می کند. در صورتی که اگر جایی مزیت نسبی و رقابتی داریم و منبع درآمدی وجود دارد، اصلا نباید آن منبع درآمدی را خشک کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اشتباه ما این است که به ساختمان های میراثی مان به عنوان گاو شیری نگاه می کنیم، در صورتی که اگر می خواهیم به ما شیر دهند باید به آنها علوفه بدهیم. ما برای ساختمان های میراثی مان اعتباری در نظر نمی گیریم ولی انتظار داریم آنها منبع درآمدی برای ما باشند.

وی ادامه داد: اگر همین آثار و ابنیه تاریخی در جایی همانند شیراز احیا شوند و از توانمندی و ظرفیت های آن استفاده شود و یا سازوکاری پیش بینی شود که بخش های دولتی در این زمینه سرمایه گذاری کنند، منبع درآمدی برای میراث می شود که مشکلات را می تواند حل کند. ما باید برای آثار و ابنیه تاریخی کارکردهای اقتصادی تعریف کنیم که بتوانیم استفاده اقتصادی از آنها داشته باشیم. در کشورهای دیگر بخش عمده ای از درآمدشان از اماکن میراثی است ولی چون وزارت میراث ما طرح و برنامه ندارد و به صورت جدی با مسائل و موضوعات برخورد نمی کند و ظرفیت ایجاد نمی کند، نتوانستیم از این موقعیت ها استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای بازسازی و مرمت مساجد تاریخی شیراز نظیر مسجد وکیل، جامع عتیق، زینت الملوک و... منابع اختصاص دهیم. آنجایی که نمی توانیم استفاده اقتصادی کنیم باید کنار آن به شکل قابل توجه ای منابع اختصاص داده شود و مرمت و ترمیم و بازسازی این بناها انجام شود.

وی تاکید کرد: بخشی از بازسازی و مرمت مساجد تاریخی شهر شیراز به دلیل اختلافاتی که بین وزارت میراث و سازمان اوقاف وجود دارد، انجام نشده و به همین دلیل میراث نتوانسته است این بناها را آن گونه که باید نگهداری و حفظ کند. کار خاصی میراث فرهنگی در این مساجد انجام نداده است به دلیل کمبود منابع کارهای نیز که انجام شده، سطحی است.

قادری خاطرنشان کرد: اگر اعتبار و هزینه ای برای مرمت و بازسازی مساجد تاریخی شیراز اختصاص نیابد در معرض تخریب جدی قرار دارند. ما به عنوان نمایندگان شهر شیراز پیگیر این مسئله بودیم ولی به نتیجه دلخواه نرسیدیم. در برخی مساجد اختلافات بین اوقاف و وزارت میراث است و برای همین کار بازسازی و مرمت انجام نمی شود، برخی نیز تعیین تکلیف شده اند ولی اعتباری وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1727011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha