خراسان جنوبی، مصرف کننده قاچاق کالا به شکل نگران کننده نیست

گلچین گفت: خراسان جنوبی؛ استان گذر قاچاق کالا، نه استان مصرف کننده آن محسوب می شود.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد گلچین امروز (۱۲ مهر) در برنامه زنده ذره بین رادیو استان اظهار کرد: پیامدهای قاچاق کالا اثرات مخرب و خسارت هایی در حوزه اشتغال،  تولید و مباحث اقتصادی در بر دارد. 

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی استان گذر قاچاق کالا محسوب می شود،  گفت: همراهی مردم شریف و فهمیم استان را در قاچاق کالا داریم و ما استان مصرف کننده کالای قاچاق به شکل نگران کننده نیستیم و بیشتر گذر قاچاق کالا از استان ما اتفاق می افتد،  اما مواردی از البسه و قاچاق سوخت هست که به دلیل سود چندانی که از این محل نصیب قاچاقچیان می شود در استان استفاده می شود.

گلچین ضمن قدردانی از مردم بابت خرید لوازم و نوشت افزار ایرانی،  افزود: علی رغم اینکه استان مرزی هستیم،  تشدید مراقبت ها سبب شده ما کمتر شاهد ورود کالاهای قاچاق از منفذها و خلاهایی که وجود دارد،  باشیم.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: در مرز ماهیرود که رونق خوبی دارد اما قاچاق کالا به صورتی که نگران کننده باشد،  نداریم.

وی با اشاره به فراوانی قاچاق کالا در استان گفت: فرآورده های نفتی،  لوازم خانگی،  دام سبک و سنگین،  پارچه و البسه بیشترین فراوانی قاچاق کالا را در استان به خود اختصاص داده اند اما خیلی آمار آنها قابل توجه نیست. 

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی افزود: در سال ۱۳۸۸ به دستور مقام معظم رهبری،  اقدامات در حوزه قاچاق کالا نظام مند و ساختار مند شد و بعد از آن به دلیل تنوع روش ها قانونی  با ۷۸ ماده قانونی در سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرا شد دایره و شعاع مسئولین دستگاه ها بیشتر شد و ۳۳ دستگاه در این خصوص تکلیف و باید نقش آفرینی کنند.

گلچین گفت: برای برخی ترک فعل ها و تخلفات برای حتی مسئولان،  برخوردهایی بازدارنده و متناسب تعریف شده است.

وی افزود: برای ابلاغ قانون از نظرات همه دستگاه ها استفاده کرد تا قانون کامل و جامعی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به قاچلق کالا در حوزه بهداشت، گفت: حساسیت در این حوزه بالا است و نظارت ها جدی است،  امیدواریم مردم همراهی کنند تا قاچاق کالا و سلامت را مدیریت کنیم. 

وی با بیان اینکه وضعیت قاچاق کالا در استان امیدوار کننده است و امیدواریم که سامانه ها هر چه سریع تر اجرایی شوند و دستگاه ها هم موضوعات قاچاق را با حساسیت دنبال کنند. 

وی نیاز مصرفی کشور همجوار در حوزه سوخت را ۱۷ میلیون لیترعنوان کرد که باید تامین شود، گفت: این  مهم عاملی برای قاچاق کالا به کشور افغانستان است که هزینه های سنگین و جبران ناپذیری را برای استان ما به دنبال داشته است. 

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان جنوبی افزود: تمام هدف همه دستگاه ها و ارکان نظارت از طریق سامانه های هوشمند است،  از حمله اقدامات موثری که انجام شده این است که نظارت ها به صورت هوشمند باشد، شناسه دار کردن کالاها و کد رهگیری این کالاها تاکنون کمک کننده بوده است. 

وی افزود: سامانه جامع انبارهای سازمان صمت بستر خوبی برای این است که به صورت عدد و رقم کالاها را رصد کنیم. 
 
مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: مصرف کنندگان از کد رهگیری و شناسه کالاها متوجه می، شوند یک کالای ایرانی و یا قاچاق تهیه کرده اند که کمک کننده است. 


وی تصریح کرد: وجود سامانه پنجره واحد،  سامانه تجارت الکترونیک،  سامانه جامع انبارها و سامانه صدف سبب شده بازرسی ها به صورت دقیق تر دنبال شود. 

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این سامانه هنوز در اجرا نواقصی دارند،  گفت: امیدواریم سامانه هرچه زودتر ساماندهی شوند تا به هدف خودمان در حوزه قاچاق کالا نزدیک تر شویم. 

وی از برگزاری جلسات مستمر کمیسیون قاچاق کالا و ارز در استان خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت امر،  موضوع قاچاق کالا به صورت قرارگاهی با حضور استاندار خراسان جنوبی ابلاغ شده است که کارگروه هایی ذیل آن تشکیل شده است. 


وی گفت: کارخانه دار و واحدهای صنفی ما معتقد هستند باید از آنها حمایت شوند و مردم هم همراهی لازم را دارند. 

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گذری بر فضای مجازی انداخت و گفت: پیام رسان های داخلی تبلیغاتی از اجناس مختلف با قیمت های متفاوت تبلیغ می کنند لذا دستگاه های متولی باید رصد لازم را داشته باشند. 

وی افزود: جریان سازی متناسبی در حوزه قاچاق کالا در حوزه صدا و سیما دنبال می شود که نشان از دغدغه همه مسئولان است.

کد خبر 1727092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha