وقف؛ بهترین راه های برطرف کردن شکاف طبقاتی در جامعه

حجت الاسلام شاکری گفت: وقف، یکی از بهترین راه های برطرف کردن شکاف طبقاتی جامعه و رفع معضلات اجتماعی و ایجاد فرهنگ قرآنی، دینی اسلامی و باعث وحدت و همدلی بین آحاد جامعه است.

حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: وقف، یک عقد لازم الاجراء شرعی که در لغت به معنای توقف و حبس است و در اصطلاح فقهی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن برای استفاده عموم مردم، بدون دریافت عوض است.

وی در ادامه بیان کرد: هر چند وقف نیز جزء امور خیری است که مردم انجام می دهند لکن تفاوتش در این است که چون از عقود لازم الاجراء اسلامی است برای صحت آن حتما باید صیغه وقف جاری شود و اصل مال از بین نرود و فقط منفعتش مصرف شود مثلا نمی‌شود چند کیلو میوه را وقف کرد چرا که با مصرفش از بین می رود و مسیری که مال بخواهد در آن مصرف شود مشخص شود و افرادی هم که اصطلاح به آن‌ها موقوف علیهم می‌گویند باید مشخص شوند.

حجت الاسلام شاکری با بیان اینکه وقف از اموری است که قبل از اسلام نیز جریان داشته و اسلام آن را تایید کرده است، افزود: لکن در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است تا جایی که پیشوایان دینی و ائمه اطهار علیهم السلام جزء پیشگامان در امور وقف بوده اند.

امام جمعه فردوس در ادامه گفت: در این میان امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) قنوات و اشجار و باغ های زیادی را وقف مسلمین کرده که هنوز بقایای آن وجود دارد و این دلالت بر اهمیت و جایگاه ویژه وقف در اسلام دارد که پیشوایان دینی خود جزء سبقت گیرندگان در این امر هستند.

وی با توجه به اینکه وقف از عقود لازمه و صیغه آن توسط واقف جاری شده است، ادامه داد: بر اساس فتاوای همه مراجع تقلید، وقف فقط باید طبق نیت واقف عمل شود و به اصطلاح، اقرب به نیت واقف باید باشد مگر دور مواقعی که نتوان به نیت واقف عمل کنیم.

حجت الاسلام شاکری در ادامه گفت: مثلا در مواردی که امروزه نیت واقف کاربردی ندارد مانند حوض انبارهایی که در قدیم وقف آب شرب مردم می‌شد و امروزه دیگر کاربردی ندارد که آن‌ها هم باید به گونه ای عمل شود که نزدیک به نیت واقف باشد.

امام جمعه فردوس عنوان کرد:با توجه به اینکه عموما مردم در جهت نیازهای جامعه اموال خود را وقف می کنند مثلا برخی برای اقامه مجالس عزای امام حسین (ع) اموال و املاک خود را وقف کرده اند و برخی در جهت مسائل آموزشی، مانند ساخت مدارس و امثال این‌ها و برخی در جهت مسائل بهداشتی، درمانی مانند ساخت بیمارستان ها و یا خرید و وقف تجهیزات بیمارستانی و برخی در خصوص مسائل قرآنی وقف می کنند پس وقف اثرات بسیار زیادی در جامعه دارد.

وی ادامه داد: در هر کدام از موضوعاتی که بیان شد و یا مسائل دیگری که امروزه جامعه به آن نیاز دارد مانند مسائل فرهنگی، وقف می‌تواند مشکلات زیادی از معضلات اجتماعی را برطرف کند.

حجت الاسلام شاکری در پایان تاکید داشت: به تعبیری وقف یکی از بهترین راه های برطرف کردن شکاف طبقاتی جامعه و رفع معضلات اجتماعی و ایجاد فرهنگ قرآنی، دینی اسلامی و باعث وحدت و همدلی بین آحاد جامعه است.

کد خبر 1727348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha