بین امنیت و تمدن‌ در حکمرانی قرآن رابطه معنادار وجود دارد

معاف با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه امنیت و اطلاعات موفق است، گفت: برای اینکه جمهوری اسلامی را بزنند می‌گویند به غیر از امنیت چه دارید و امنیت ما را به سخره می‌گیرند درصورتی‌که تأمین امنیت مهمترین وظیفه حکومت است و در قرآن هم نسبت به آن تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «علیرضا معاف» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه، ۱۵ مهرماه) در چهارمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآن که در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در جلد ۱۰ المیزان معتقد است میان سلام و سلامت و ارتباط اینها با امنیت ارتباط نزدیکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در حکمرانی باید به آن توجه کرد بررسی مقوله امنیت از دو منظر تهدیدبنیان و فرصت‌بنیان است، اظهار کرد: در حکمرانی قرآن نسبت امنیت با تمدن مورد توجه قرار دارد و از سوی دیگر امنیت، سکنی و آرامش مفاهیم ایجابی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان مزیت جمهوری اسلامی ایران امنیت آن است، تصریح کرد: برای اینکه جمهوری اسلامی را بزنند می‌گویند به غیر از امنیت چه دارید و امنیت ما را به سخره می‌گیرند درصورتی‌که تأمین امنیت مهمترین وظیفه حکومت است و در قرآن هم نسبت به آن تأکید شده و افلاطون هم آن را مهمترین وظیفه حکومت می‌داند.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) مالک اشتر را نسبت به مهم دانستن امنیت نظامی، امنیت دفاعی و امنیت اقتصادی خطاب قرار داده‌اند. لذا امروز ابعاد جنگ متفاوت شده و در نظام حکمرانی و امنیتی باید حد اطلاعات و امنیت معلوم شود. همچنین بحث مهم دیگر بحث نفوذ است و امروز رهبر معظم انقلاب نفوذ را به‌عنوان وادادگی تعریف می‌کنند و با وادادگی و اشرافی‌گری به دشمن می‌توان کد داد و همین مسئله نفوذ رارقم می‌زند. از سوی دیگر عنصر اطلاعاتی و کنشگر میدان امنیت باید پنهان‌کار باشد و در برابر نفوذ که حالت موریانه‌وار دارد و خیلی خطرناک است پنهانی برخورد کرد. همچنین فتنه را داریم که باید ضمن رعایت مرزهای اخلاق با فتنه مقابله شود.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی در حوزه امنیت و اطلاعات موفق است و دلیلش هم به تفسیرها و تفکیک‌هایی که در حوزه امنیت انجام داده، ارتباط دارد. در بحث امنیت و اطلاعات باید به مدلی که قرآن کریم تجویز کرده دست یافت و حتی می‌توان در این رابطه سند عملیاتی را طراحی و پیگیری کرد به عنوان مثال در این سند عملیاتی باید تمامی خوانش‌ها مدنظر قرار گیرند مثلاً در این راستا می‌توان فتنه ۸۸ را خوانش سیاسی کرد ولی خوانش اصلی آن امنیتی است و یا اغتشاشات ۱۴۰۱ را هم می‌توان خوانش اجتماعی کرد ولی پشت پرده آن خوانش امنیتی است که بهتر است به همه ابعاد پرداخته شود.

همچنین حجت الاسلام «غلامرضا قاسمیان»، رییس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس نیز در این جلسه گفت:  مردمی سازی در مقوله امنیت یکی از مباحث مهمی است که مقام معظم رهبری در مورد امنیت عنوان کردند. ما معمولا مقوله امنیت را یک مقوله حاکمیتی می دانیم و قرآن نیز به نقش مهم مردم در نحوه مقابله تاکید دارد.

وی با بیان اینکه مقوله ترس از امنیت و ترس از احساس ناامنی با یکدیگر فرق می کند، تصریح کرد: ما امروز با مسئله امنیت و ترس از ناامنی مواجهیم. بر همین اساس پروردگار متعال فرموده: به هر اندازه ای که ما مبنایی عمل کنیم احساس  ترس و ناامنی را از بین می بریم.

حجت الاسلام قاسمیان با بیان اینکه تهدید و امنیتی کردن اربعین کاری ندارد، افزود: با وجود جنگ روانی ای که دشمنان علیه اربعین راه اندازی کردند ولی این راهپیمایی با امنیت کامل به حرکت خود ادامه داد و به مقصد رسید؛ بنابراین هر چقدر ما بر سنت های الهی تکیه کنیم، هم امنیت و هم احساس امنیت ما تامین می شود. در صورتی که این احساس را نداشته باشیم، نمی توانیم به اهداف خود دست یابیم.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس با اشاره به کلید واژه سکینه در قرآن کریم اظهار کرد: در صورتی که سکینه و یا همان آرامش در انسان وجود نداشته باشد، فرد نمی تواند ایمان خود را  ارتقاء دهد لذا آرامش نقش مهمی در تقویت ایمان انسان دارد؛ بنابراین احساس امنیت مسئله بسیار مهمی است که باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

«محمد مهدی عزیززاده»، قائم مقام معاونت قرآن و عترت نیز گفت: یکی از مولفه های مهم حکمرانی، بحث توجه به مردم در حکمرانی است که امنیت هم بخشی از حکمرانی محسوب می شود کما اینکه انقلاب اسلامی هم با حمایت مردم به پیروزی رسید و همچنین مشکلات امروز جامعه نیز با کمک مردم حل و فصل می شود؛ بنابراین ما نمی توانیم در حکمرانی به حفظ سرمایه های اجتماعی بی توجه باشیم و شرط امنیت پایدار این است که مردم در ایجاد آن نقش داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: سوال من این است که در نظریه های امنیتی جمهوری اسلامی، نظر مردم و اقناع سازی مردم در کجا قرار دارد؟ چرا کسی با مردم حرف نمی زند؟ چرا به مردم کسی توجه نمی کند؟ مردم در کجای نظام جمهوری اسلامی ایستادند. مردم در بدنه عمومی کشور حرف دارند، چرا به عنوان یک مسئله به مردم با روکش امنیتی و اطلاعاتی توضیح داده نمی شود؟

کد خبر 1727434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha