بهره مندی ۳۰۰ نفر از خدمات مشاوره مرکز «سماح» با رویکرد اسلامی

مدیر مرکز مشاوره اسلامی «سماح» خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۰ نفر به این مرکز مشاوره مراجعه کردند که بیشترین موارد ارائه خدمات مشاوره ای در این مرکز مربوط به موضوعات ناسازگاری های زوجین و نبود مهارت های زندگی در بین خانواده ها در زمینه برخورد با فرزندان بوده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- یکی از مباحث مهمی که امروزه خانواده ها برای تحکیم یافتن به آن نیاز دارند بحث مشاوره و استفاده از راهنمایان و کارشناسان مذهبی برای بهتر شدن زندگی است.

همان طور که انسان به محبت نیاز دارد؛ نیازمند مشورت با دیگران نیز است و این مشاوره انسان با دیگران به عنوان یک نیاز فطری بیان شده است که همه افراد چه عاقل، چه عالم، چه پیر، چه جوان، چه با سواد و چه بی سواد همگی نیازمند مشاوره با دیگران هستند و تنها خداوند متعال بی نیاز از شورا است.

بهره مندی 300 نفر از خدمات مشاوره مرکز «سماح» با رویکرد اسلامی

*تاکید دین اسلام بر لزوم مشورت

دین اسلام به لحاظ جامعیت، بالندگی، سعادت بخشی و پویایی، که در قوانین و آموزه های خود دارد، به همفکری و مشورت توجه ویژه ای نموده و اهمیت آن، جایگاه آن و فواید آن را گوشزد نموده است.

خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) و مؤمنان دستور و توصیه به مشورت با یکدیگر را داده است. پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) به منظور نهادینه کردن امر مشورت در بین مردم با سیره و کلام خود آنان را با آداب و بایسته های مشورت آشنا نموده اند.

انسان ها در حیات پاکیزه قرار دارند و امور زندگی آنان براساس تدابیر حکیمانه اداره می شود و بخشی از شایستگی حیات در این دنیا متأثر از مشورت و هم‌فکری است.

در جهان به خصوص ایران اسلامی مراکز بسیاری برای کسب خدمات مشاوره ای و بهره بردن از نظرات کارشناسان وجود دارد و یکی از ضروریات این سرزمین وجود مراکز مشاوره ای با رویکرد اسلامی است چرا که اسلام بهترین راه ها را برای داشتن زندگی سالم و اسلامی و زیبا را در خود نهفته دارد.

یکی از مراکزی که در خراسان جنوبی فعالیت دارد مرکز مشاوره اسلامی «سماح» است که در حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجد فعالیت می کند. گفتگوی خبرنگار شبستان با حجت الاسلام محمدرضا معتمدیان -مدیر مرکز مشاوره اسلامی سماح- را به شرح زیر می خوانید؛

۱-در مورد مرکز مشاوره سما فرمایید چه سالی تاسیس شده و در کجا واقع شده است؟ مرکز مشاوره «سماح» شعبه ای از مرکز مشاوره حوزه علمیه قم است که در سال ۱۴۰۰ در بیرجند با همکاری حوزه علمیه سفیران بیرجند و با درخواست و تاکید و حمایت آیت الله عارفی تاسیس شد.

افرادی می توانند در این مرکز به عنوان مشاور فعالیت کنند که هم دارای مدرک ارشد مشاوره یا روان شناسی یا سطح ۳ مشاوره و هم مدرک سطح حوزه را داشته باشند و ملاک اصلی این مرکز برخورداری از تحصیلات حوزوی و روان شناسی و مشاوره است.

۲- در این مرکز مشاوره بیشتر به چه موضوعاتی پرداخته می شود و هدف از تشکیل آن چیست؟ ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده و زوج درمانی و استعداد سنجی در این مرکز مورد توجه است.

در این مرکز به خدمات مشاوره ای در زمینه فرزندپروری، اختلالات شخصیتی از جمله افسردگی، وسواس و ... ارائه می شود. همچنین کارگاه هایی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، تحکیم خانواده و افزایش صمیمیت زوجین، فرزند پروری و ... نیز ارائه می شود. هدف از تاسیس مرکز هم ارائه خدمات با رویکرد اسلامی است.

۳-بیشترین موضوعی که در جامعه نیاز به توجه دارد چیست و آیا خانواده ها در این زمینه جهت مشاوره اقداماتی داشته اند؟ بیشترین موضوعات مورد نیاز جامعه به خصوص خانواده ها جهت بهره مندی از خدمات مشاوره ای مربوط به موضوعاتی همچون کمبود آموزش در زمینه فرزند پروری و مشکلات تربیتی خانواده ها بوده است.

عدم آگاهی بخشی خانواده ها درباره مهارت های زندگی زوجی به فرزندان و نبود فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج در برخی خانواده ها نیز از دیگر نیازهای جامعه است که خانواده ها باید نسبت به این موضوع اقداماتی انجام دهند.

۴-از ابتدای سال جاری تاکنون چه تعداد به این مرکز مشاوره مراجعه کرده اند و بیشترین مشاوره ها مربوط به چه موضوعی بوده است؟از ابتدای سال ۱۴۰۲ حدودا ۳۰۰ نفر مراجعه کردند و یک هزار ساعت مشاوره در این مرکز انجام شده است.

بیشترین موارد ارائه خدمات مشاوره ای در این مرکز مربوط به موضوعات ناسازگاری های زوجین، نبود مهارت های زندگی در بین خانواده ها در زمینه برخورد با فرزندان و پیمان شکنی زناشویی بوده است.

۵-ایا این مرکز مشاوره در شهرهای دیگر نیز فعالیت دارد و برای گسترش فعالیت آن چه برنامه ای دارید؟این مرکز به دلیل کمبود مشاوره که هم تحصیلات حوزوی در مقطع سطح ۳ و هم تحصیلات روان شناسی در مقطع ارشد یا سطح ۳ را داشته باشد در شهرستان ها خدمات مشاوره ای نداریم.

بیشتر مراجعین شهرستانی برای برخورداری از خدمات مرکز به مرکز استان مراجعه می کنند اما در زمینه برگزاری کارگاه در شهرستان ها هم فعالیت داریم و در برخی شهرستانهای استان این مرکز توانسته کارگاه هایی برگزار کند.

کد خبر 1727990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha