آینده خواندنی است/ از تور بازدید از کتابخانه‌های شاخص کانون‌های مساجد تا اجرای طرح شنبه‌های با کتاب

آینده خواندنی است این جمله افق راهبردی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در بحث تعالی بخشی به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است، آنچنان که طرح شنبه های با کتاب یکی از محورهای اصلی اجرایی این افق راه نیز تلقی می شود.

خبرگزاری شبستان - البرز: توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی یکی از محورهای عملیاتی در جریان فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز است که متناسب با این امر مهم از تمامی ظرفیت های مسجد در مسیر تقویت و تبیین فرهنگ کتابخوانی با همت فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد تلاش می شود.

از جمله طرح های مستمر و اثرگذار که در طول دهه گذشته در میان کانون های فرهنگی هنری مساجد رواج داشته و مورد استقبال قرار گرفته است، طرح شنبه های با کتاب است که در قالب خود مطالعه و معرفی کتاب های خوب و سازنده را با هدایت و همراهی امام مسجد و نخبگان مسجدی در نظر داشته است.

به منظور گسترش فضای محیطی کتابخانه های مسجد نیز در طول این سال ها اقدام های عملی موثری صورت گرفته است که تجهیز و تأمین اعتبار کتابخانه از جمله دغدغه های جدی متولیان امر محسوب می شود.

اجرای طرح شنبه های با کتاب در ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد البرز

حجت الاسلام کاظم شکری در خصوص اهمیت هفته کتاب و کتابخوانی همچنین بهره مندی از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در توجه بخشی به مقوله کتابخوانی به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: آینده خواندنی است این جمله افق راهبردی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در بحث تعالی بخشی به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است، آنچنان که طرح شنبه های با کتاب یکی از محورهای اصلی اجرایی این افق راه نیز تلقی می شود.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز افزود: بخشی از ظرفیت کانون های مساجد کتابخانه ها هستند. ما در استان البرز بر اساس مطلبی که ثبت شده است ۱۰۹ کتابخانه مخزن دار داریم.

آینده خواندنی است/ از تور بازدید از کتابخانه های شاخص کانون های مساجد تا اجرای طرح شنبه های با کتاب

وی با اشاره به اینکه بعضی از این کتابخانه ها فعال تر از کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی هستند توضیح داد: به عنوان مثال کانون امام جعفرصادق(ع) از جمله کتابخانه های شبانه روزی استان است. همچنین ۴۵ کتابخانه باز در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز داریم.

حجت الاسلام شکری تصریح کرد: یکی از طرح هایی که به صورت متمرکز و پیوسته در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه است، طرح شنبه های با کتاب نام دارد این طرح با استقبال پرشور کانون های فرهنگی هنری مساجد همراه شده و یکی از بسترهای مطالعه و توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز تلقی می گردد.

لیست کتابخانه های جدید التاسیس(جهت انتخاب افتتاحیه کتابخانه)

کانون نورالصادق واقع در کرج از کتابخانه حضرت ولی عصر(عج) بهره مند است که با مدیریت هادی رشیدی اداره می شود.

کانون شهدای گلسار واقع در ساوجبلاغ از کتابخانه شهدای گلسار بهره مند است که با مدیرت محمد کیاروستا اداره می شود.

کانون سیدالشهداء واقع در ساوجبلاغ از کتابخانه ای با نام سیدالشهداء بهره مند است که با همت و مدیریت مسلم عزیزی اداره می گردد. 

همچنین کانون منتظران صاحب الزمان(عج) نیز از کتابخانه ای با نام منتظران صاحب الزمان(عج) برخوردار است که با همت محمدرضا شالیاری اداره می شود.

طرح مغفول مانده اعتبار کتابخانه های مساجد از شهرداری ها

یکی از مهمترین مطالبات کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز تأمین اعتبار لازم برای کتابخانه های مساجد از شهرداری ها است، امری که با وجود پیگیری های لازم مسئولان امر همچنان مغفول مانده است.

بنابر قانون بخشی از بودجه شهرداری ها باید اختصاص به تأمین و تجهیز کتابخانه ها شود که این مهم در استان البرز با توجه به رشد آمار جمعیتی آن مطلب قابل توجه و مورد پیگیری است.

کانون فرهنگی هنری معرفت واقع در مسجد جامع امام جعفرصادق(ع) در محله کوی کارمندان شمالی سه راه رجایی شهر کرج از جمله کانون های موفق در زمینه ارائه امکانات مطالعه استاندارد با رویکرد کتابخانه ای است.

ورودی این کتابخانه مسجد، مکانی برای مشاهده کارت عضویت اعضاء و پذیرش آنان است. بخش خواهران و برادران به صورت تفکیک شده و جدا از یکدیگر پذیرای نوجوانان و جوانانی است که تمایل دارند از کتابخانه این مسجد استفاده کنند.

مرتضی دهقان نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: بهره مندی از ظرفیت پژوهش و تحقق به صورت طرح های پروژه ای یکی از برنامه هایی است که با عنوان کارگاه پژوهش حضرت ابوالفضل(ع) با محوریت این کانون انجام می شود.

آینده خواندنی است/ از تور بازدید از کتابخانه های شاخص کانون های مساجد تا اجرای طرح شنبه های با کتاب

مدیرکانون فرهنگی هنری معرفت مسجد امام جعفر صادق(ع) کرج افزود: فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در زمینه بهره مندی از امکانات مسجد با هدف پویایی و احیاء مسجد تراز اسلامی دقت نظر داشتند آنچنان که در این مسجد نیز این باور وجود دارد.

توانمندی کانون های فرهنگی هنری مساجد در پیشبرد تبیین فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهمیت اساسی و ویژه ای دارد چرا که بخش اعظم ظرفیت کانون های مساجد را حضور دانشجویان و دانش آموزان تشکیل می دهد.

مسجد جامع رزکان به مدیریت صفورا شورمیج از ابتدای شکل گیری و فعالیت کار خود مبنا را بر رونق کار کتابخانه گذاشته است. کتابخانه پنج ضلعی مسجد جامع رزکان بستری برای حضور پرشور دانش آموزان است.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد رزکان نو به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: بانوان در رشد و رونق مسجد جامع رزکان جایگاه ویژه و ممتازی دارند و همواره بستری از کار فرهنگی منسجم را به ویژه در بحث توجه به دانش آموزان فراهم ساخته اند.

توانمندی و حضور بانوان در عرصه کتاب و کتابخوانی نیز از دیگر شاخص ها و امتیازهای کانون های فرهنگی هنری مساجد است به ویژه مسجد جامع رزکان نو که توانسته است در این جریان فرهنگی ممتاز عمل کند. به نظر می آید، یک عملیات تشکیلاتی و منسجم در قالب حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد بتواند بستر موثری در جریان سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی را فراهم کند.

کد خبر 1729986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha