اسرائیل فقط منحصر به منطقه نیست/ ایران باید عقبه صهیونیست را بشناسد

دکتر منتظمی با بیان اینکه ایران باید عقبه اسرائیل را بشناسد گفت: عقبه مانند جنگ نظامی است تا موشک ها و پایگاه های نظامی دشمن را مورد هدف قرار ندهیم پیروز نمی شویم. چون در صورتی که در خط مقدم درگیری صورت بگیرد، تمام موشک ها و توان نظامی اسرائیل فعال است بنابراین در مورد آنها هم باید تدابیری اتخاذ کنیم وفقط وضعیت موجود را توصیف نکنیم.

 دکتر «غلامرضا منتظمی» پژوهشگر و دیپلمات سابق وازارت خارجه در گفت و گو با خبرنگار سرویس دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به جنگ اسرائیل و غزه گفت: حمله هایی مانند حمله به بیمارستان از سوی اسراییل یک رفتار تاریخی است و چیز جدیدی نیست که تازه به وقوع پیوسته باشد. حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیزما شاهد چنین رفتارهایی از جانب آنها بودیم. اسرائیل با ایجاد رعب، وحشت و اقدامات خارج از چهارچوب های انسانی اش کاری می کند که طرف مقابل کوتاه آمده و ترک نماید. ضمن اینکه حوادثی مانند ۱۱ سپتامبر و انفجار بیروت از جمله فجایعی است که توسط اسرائیل صورت گرفته است لذا با توجه به اسناد بدست آمده و به گفته شخصیت های نظامی آمریکا این حوادث صد در صد توسط موساد و اسراییل رخ داده است؛ بنابراین طبیعی است، وقتی رژیم اسراییل رو به فروپاشی می رود دست به چنین جنایت هایی می زند لذا نمی توان انتظار رعایت قوانین و قواعد روتین بین المللی هم از این کشور داشت.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان تنها کشوری در کره زمین است که از اوایل انقلاب با اسراییل درگیری طولانی مدت داشته است، تصریح کرد: این مواضعی است که رهبران قبل از انقلاب ما هم با اسرائیل داشتند؛ لااقل ایران به عنوان کشوری با این چالش های بزرگ تاریخی و امنیتی که با اسرائیل دارد بایستی به این مرحله از درک رسیده باشد که اسرائیل یک عقبه ای دارد و ما برای عقبه این کشور هیچ برنامه ای نداشتیم و فقط سعی کردیم در منطقه بجنگیم.

منتظمی در ادامه افزود: در صورتی که اسراییل یک عقبه ای دارد و عقبه او در غرب است و تمدن غرب توانسته با سیطره مطلق این ظرفیت را در نظام جهانی  وارد کند و نهادهای بین المللی کمیسیون حقوق بشر، سازمان انرژی اتمی، رسانه ها، مراکز مالی، تجاری و اقتصادی دنیا را در اختیار بگیرد. پس ما نباید تعجب کنیم. تعجب ما زمانی است که ندانیم اسرائیل چه سیطره ای دارد.لذا ما فقط اسراییل را منحصر در منطقه می دانیم. بنابراین ایرانی که در حال حاضر سرنوشتش به این شرایط بستگی دارد، باید درک دقیق تری از این اتفاق داشته باشد. اسرائیل اکنون به آن روند تاریخی که دنبال آرمان بزرگ حاکمیت بر جهان بوده، رسیده ولی ما اصلا توجهی به آن نداریم .

این دیپلمات بازنشسته ادامه داد: لذا تا زمانی که ایران با توجه به عقبه ای که اسرائیل دارد، اقدامات لازم را برای مقابله با او در برنامه های خود نگنجاند ما همین وضع را خواهیم داشت. الان در غزه جنایت می کند ولی ما نظاره گر هستیم در حالی که باید عکس العملی نشان دهیم ما که ادعا می کنیم الان زیر سوال هستیم. اکنون بیش از هزاران نفر در غزه شهید، مجروح  و آواره شدند.

وی اظهار کرد: ما هم در منطقه سرمایه گذاری کردیم وهم اسراییل را تحت فشار قرار دادیم ضمن اینکه با این قدامات انجام شده به شکست و فروپاشی اش هم نزدیکش کردیم. ولی چون برای عقبه اسرائیل برنامه ریزی نکردیم لذا اینجا پیش روی می کنیم و در عوض آنجا آسیب می بینیم. وقتی می گوییم عقبه، عقبه مانند جنگ نظامی است. تا موشک ها و پایگاه های نظامی دشمن را مورد هدف قرار ندهیم پیروز نمی شویم. چون در صورتی که در خط مقدم درگیری صورت بگیرد، تمام موشک ها و توان نظامی اسرائیل فعال است بنابراین در مورد آنها هم باید تدابیری اتخاذ کنیم وفقط وضعیت موجود را توصیف نکنیم.

منتظمی بیان کرد: درست است حماس یک حمله غافلگیرانه داشته و یک انعکاس بسیار بزرگ تاریخی از خود نشان داده است ولی اسرئیل می داند که حماس همیشه با سنگ از خود دفاع می کرده و فاقد هر گونه تجهیزات نظامی بود و این ایران است که به حماس موشک و عدوات جنگی داده است لذا انتقام خود را از ایران خواهد گرفت.  بنابراین بازی هنوز تمام نشده و ادامه دارد. ضمن اینکه درگیری حماس و اسرائیل یک درگیری بزرگ تاریخی است. اگر گفته شبکه صهیونیست جهانی که انتقام خود را از ایران خواهیم گرفت درست باشد، می طلبد که با توجه به اینکه ایران تا کنون برنامه ای برای مقابله با اسرائیل نداشته هر چه سریع تر برنامه های مقابله ای خود را اتخاذ نماید. کارشناسان و صاحب نظران بین المللی با توجه به شرایط موجود، تاریخ اسرائیل را به قبل از هفت صبح و بعد ازآن تقسیم کرده است. این زمینه تحولات بسیار بزرگ در جهان است.

این پژوهشکر گفت: همان طور که می دانید وزیر دفاع آمریکا و وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر کردند ضمن اینکه بایدن هم سفر خواهد کرد، آنها از روی علاقه و انگیزه نمی آیند بلکه نمی توانند که نیایند، چون اسرائیل به قدری اقتدار و کنترل دارد که مجیورند بروند. پس اروپا و آمریکا با تمام توان از اسرائیل دفاع می کنند. لذا جمهوری اسلامی ایران باید بداند که آنها زیاد مایل نیستند و اینها ظرفیت ها و موقعیت های بسیار استثنایی است که ما می توانیم برنامه هایی برایش طراحی کنیم.

وی اظهار کرد: مساله این است ما به عنوان تنها کشور روی زمین داریم با اسراییل می جنگیم یا نمی جنگیم، وقتی داریم می جنگیم باید با تمام موجودیت وهویت بجنگیم و باید مکان های استقرار اسرائیل که بخش اصلی آن در غرب قرار دارد مورد هدف ما باشد البته نه خود غرب، چون غرب هم با اسرائیل چالش دارد و انتخابات بزرگ ضد اسرائیلی هم در امریکا می باشد لذا ما باید برنامه های لازم برای مقابله با اسرائیل را در سیستم اجرایی کشورمان لحاظ کنیم در غیر این صورت همین طور در حالت انفعالی، آسیب و فرسایشی گام خواهیم گذاشت. در حال حاضرهم محکوم کردن و صدور بیانیه هیچ مشکلی را حل نمی کند. این خشمی که در جهان اسلام انباشته شده باید تبدیل به یک برنامه اساسی شود.

کد خبر 1730076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha