سومین جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی در پاکستان برگزار می شود

سومین جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی با مشارکت کشورهای ایران، ترکیه، مصر و عربستان روزهای ۲۷ آبان لغایت ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ در شهرهای لاهور، اسلام آباد و کراچی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  در این جشنواره به حوزه های مختلف هنرهای اسلامی از جمله خوشنویسی، نقاشی، موسیقی سنتی و انواع ورکشاپ ها پرداخته خواهد شد.

در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال۲۰۱۹روز ۲۷ آبان ماه (۱۸نوامبر) با عنوان «روز جهانی هنر اسلامی» نامگذاری شده و هدف آن افزایش آگاهی از میراث هنری گذشته و معاصر جهان اسلام و سهم فرهنگ و هنر اسلامی در تمدن است."خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱م جشنواره هنرهای اسلامی را با مشارکت شورای هنر لاهور و موسسه یونس امره ترکیه در لاهور برگزار کرد و با توجه به استقبال گرم مردم پاکستان دوره دوم این جشنواره در سطح گسترده تر در شهر لاهور برگزار گردید. امسال قرار است سومین جشنواره هنرهای اسلامی در دو شهر شهر بزرگ و مهم پاکستان یعنی اسلام آباد و کراچی نیز برگزار گردد.

ایران و ترکیه دو قطب هنری مشارکت کننده اصلی این جشنواره هستند و هنرمندانی از کشورهای مصر، عربستان و مسلمانان هنرمند چین نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت. علاوه بر آن آثار هنرمندان بیش از ۳۰ کشور اسلامی در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره روز ۲۷ آبان ماه در لاهور و مراسم پایانی روز ۶ آذر ماه در کراچی برگزار خواهد شد. زمان برگزاری جشنواره در لاهور از ۲۷ الی ۲۹ آبان ماه، در اسلام آباد ۱ الی ۲ آذر ماه و در کراچی از ۴ الی ۶ آذر ماه می باشد.

عرفان قریشی؛ رئیس انجمن خوشنویسان پاکستان و  دبیرکل ایوان علم و فن با حضور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با جعفر روناس، وابسته فرهنگی کشورمان دیدار و درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی تبادل نظر کرد.

قریشی گفت: سطح برگزاری جشنواره امسال با توجه به حمایت ارسیکا (مرکز پژوهشی تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی وابسته به سازمان همکاری‌های اسلامی) بسیار گسترده تر نسبت به ساله های پیشین خواهد بود.

وی افزود:  محل برگزاری جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی در لاهور مجتمع فرهنگی الحمرا، در اسلام آباد دانشگاه فاطمه جناح و در کراچی مجتمع شورای هنر پاکستان می باشد و دانشگاه فاطمه جناح در اسلام آباد و دانشگاه کراچی در شهر کراچی که دارای گروه هنرهای اسلامی هستند در برگزاری این جشنواره با ما همکاری خواهند کرد.

قریشی در ادامه سخنانش پیشنهاد برگزاری نمایشگاه عرضه صنایع دستی ایران و کتب هنری را در خلال جشنواره ارائه داد و گفت: صنایع دستی ایران در بین مردم پاکستان از جمله شهروندان کراچی محبوبیت زیادی دارد ولی متاسفانه در هیچ نقطه ای از این کشور عرضه نمی شود.

جعفر روناس؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نسبت به گسترش سطح جشنواره نسبت به سال های پیشین ابراز خوشحالی کرد و گفت: امسال ما قصد داریم علاوه بر خوشنویسان ایرانی یک گروه موسیقی سنتی و هنرمندان صنایع دستی از جمله میناکاری را برای مشارکت در جشنواره بین المللی هنرهای اسلامی از ایران دعوت کنیم.

وی افزود: ایران منحصر بفردترین و قدیمی‌ ترین فنون را در هر رشته هنری دارد که آن را به یکی از پرطرفدارترین کشور هنری تبدیل می‌ کند.

کد خبر 1730315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha