تحول در علوم انسانی اسلامی نیازمند پشتوانه پژوهشی است/ ارایه 335مقاله در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین شریفی گفت: به تعبیر رهبری علوم انسانی نرم افزار فردسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است و اگر این نرم افزار معیوب باشد، می تواند یک تمدن معیوب، ناقص و غیر انسانی را شکل دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «احمد حسین شریفی» در نشست خبری هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با اشاره به فلسفه شکل گیری کنگره و مجمع علوم انسانی گفت: سالهاست در دنیای غرب و ایران و جهان اسلام از مرگ علوم انسانی، مرگ اقتصاد، مرگ جامعه شناسی سخن می گویند و در ایران نیز عده ای به دلایل مختلف سخن از بی فایدگی علوم انسانی مطرح می کنند.

دبیر هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: ما نیز معتقدیم علوم انسانی رایج و غربی که مبتنی بر بنیادهای معنوی و انسان شناسی اومانیسم است گره ای از انسان ایرانی و مسلمان را نمی گشاید و دردی را درمان نمی کند، بنابراین علوم انسانی فعلی نتوانسته است فایده معنوی خود را نشان دهد اما واقعیت علوم انسانی در عرض علوم طبیعی این نیست چرا که بشر بدون علوم انسانی نمی تواند فعالیتی داشته باشد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص علوم انسانی اسلامی گفت: به تعبیر رهبری علوم انسانی نرم افزار فردسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است و اگر این نرم افزار معیوب باشد، می تواند یک تمدن معیوب، ناقص و غیر انسانی را شکل دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی افزود: علوم انسانی مقفل، مسخر، معطل و محتزر، علوم انسانی مبتنی بر فکر لیبرالیستی و اومانیستی دارای چنین ویژگی هایی است.

وی خاطرنشان کرد: در قشر روشنفکر یا مدعی روشنفکری کمتر می بینیم سخنی از تحلیل علمی و جامعه شناختی و تمدنی از مسئله غزه داشته باشد و این همه ظلمی که با تکیه بر بنیان های حقوق بشری و دموکراسی غرب و با اساس آن مبانی به صراحت توجیه می کنند که این جنایت ها مجاز است، بنابراین علوم انسانی به این شکل گره ای نمی گشاید. این نوع علوم انسانی علوم حیوان سازی انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی تاکید کرد: ایده تحول در علوم انسانی واسلم المعرفه یا اسلامی سازی معرفت و علم در میان اندیشمندان اسلامی مطرح شد و پس از انقلاب به صورت جدی تر دنبال شده است. اگر بخواهیم علوم انسانی را در جایگاه نرم افزار تمدن و هوای تنفس نخبگانی و جهت دهی سایر علوم قرار دهیم و از علوم دیگر به نحو درست و در مسیر انسان سازی استفاده کنیم، باید تحولی در علوم انسانی رخ دهد.

دبیر هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در ادامه با اشاره به برنامه های کنگره گفت: کنگره علوم انسانی اسلامی در طول ۱۴ سال توانسته است شبکه ای از اندیشمندان و محققان و نویسندگان معتقد به علوم انسانی اسلامی و ناقد علوم انسانی فعلی شکل دهد.

وی ادامه داد: سه هزار و ۳۰۰ اندیشمند و محقق در کشور را شناسایی کرده ایم و شبکه ای از مراکز آموزشی و پژوهشی دغدغه مند تحول علوم انسانی ایجاد شده است که توانایی ارایه طرح و برنامه برای ارتقا و تحول علوم انسانی را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با بیان اینکه ۶۰ مرکز شناسایی شده و با مجمع مرتبط شده اند و در کمیسیون های مختلف عهده دار موضوعات تحقیقی هستند، ادامه داد: در حوزه تولیدات علمی چهار هزار مقاله و چکیده مقاله دریافت شده است در این ایام که ۷۰۷ مقاله منتشر شده است. همچنین تاکنون بیش از ۱۰۰ نشست علمی و تخصصی یک روزه و نیم روزه نوآوری و نظریه پردازی و ترویجی برگزار شده است. همچنین ۹۵۰ داور علمی شناسایی کرده ایم.

وی در خصوص کنگره هفتم نیز گفت: ۱۵ کمیسیون تخصصی در کنگره مذکور مشغول به فعالیت هستند که از جمله می توان کمیسیون سیاستگزاری عمومی و حکمرانی اسلامی، آینده پژوهی علوم انسانی، ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی، علوم اسلامی در حوزه دفاعی و امنیتی، معماری و شهرسازی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و تمدن نوین اسلامی اشاره کرد که این کمیسیون ها در ۱۴ مرکز مباحث خود را ارایه خواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی یادآور شد: ۵۱۰ مقاله در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی دریافت کرده ایم که ۳۳۵ مقاله پذیرفته شده است و ارایه بحث خواهند داشت.

وی یادآور شد: هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ۲۲ آبان ماه در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی آغاز به کار می کند و در مراسم افتتاحیه آن ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اهدا خواهد شد.

کد خبر 1732278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha