دیپلماتی که همبستگی و تمامیت ارضی ایران اولویتش بود

پیکر داوود هرمیداس باوند از مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تشییع شد.

به گزارش خبرنگار دین  و اندیشه خبرگزاری شبستان، پیکر داوود هرمیداس باوند امروز چهارشنبه ۲۴ آبان از مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با حضور اساتید، دانشجویان و جمعی از چهره‌های شناخته شده پس از اقامه نماز تشییع شد.

گفتنی است، داوود هرمیداس باوند، دکترای روابط بین‌الملل و از جمله کارشناسان سیاست خارجی ایرانی، ظهر روز یکشنبه، ۲۱ آبان ۱۴۰۲ درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۱۳ در تهران بود و تحصیلات دبیرستان را در فیروز بهرام گذراند و پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه تهران، دکترای روابط بین الملل را از آمریکا دریافت کرده بود. هرمیداس باوند علاوه بر فعالیت در وزارت امور خارجه، سابقه تدریس در دانشگاه‌های رودآیلند، علامه طباطبایی (حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل)، تهران، امام صادق و آزاد را در کارنامه علمی خود دارد.

باوند از اعضای هیات موسس انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد که از وی آثاری از جمله «مبانی حاکمیت تاریخی، حقوقی و سیاسی بر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی»، «دریاهای بسته و نیمه بسته»، «سیاست‌های کلان و جزایر خرد»، «مسأله نوروز، نقض تعهدات بین المللی و مسئولیت‌های ناشی از آن» و «تغییرات ناظر به مفهوم مسئولیت بین المللی دولت‌ها» به ثبت رسیده است.

هرمیداس باوند یکی از دیپلمات‌های پرسابقه ایران نیز بود. او از سال ۱۳۵۴ به استخدام وزارت خارجه ایران درآمد و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ نیز در سازمان ملل فعالیت کرده است. باوند همچنین عهده‌دار ریاست کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل و کنوانسیون بین‌المللی ناظر مبارزه با گروگانگیری بوده است. وی فردی است که کنوانسیون سوم حقوق دریاها با موضوع «دریاهای بسته و نیمه‌بسته» را در سال ۱۹۷۶ در کمیسیون حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. این کنوانسیون نهایتاً به تصویب مجمع عمومی ملل متحد رسید.

کد خبر 1733673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha