ماموریت تربیتی و پشتیبانی مساجد در حماسه ۲۵ آبان اصفهان

حماسه ۲۵ آبان ماه اصفهان یکی از مهمترین اتفاقات این دیار است که مساجد ماموریت و نقش اساسی در دو امر تربیتی و پشتیبانی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، همزمان با عملیات محرم دوران دفاع مقدس ۳۷۰ شهید از اصفهان به شهادت رسیدند و در ۲۵ آبانماه در اصفهان تشیع و به خاک سپرده شدند.

اینکه نقطه به نقطه اصفهان یک شهید در حال تشیع بود، واقعه بسیاری مهمی می باشد و از طرفی همزمان با این شرایط، اعزام به جبهه های جنگ نیز تداوم داشت.

مردم اصفهان از شهادت ترس و بیمی نداشتند و تمام وجود خود را برای دفاع از میهن و ارزش های دفاع مقدس بکار گرفته بودند از این رو، ۲۵ آبان ماه روز حماسه مردم اصفهان نام گرفت.

بررسی های تاریخی آن زمان نشان می دهد که مساجد به عنوان مهمترین مرکز در امر تربیتی و پشتیبانی آن روز و آماده سازی نیرو برای حضور در جبهه های جنگ نقش داشتند.

اگر مردم اصفهان در همان روز تشیع پیکر شهدا، آماده حضور در جبهه های جنگ شدند، ناشی از تفکر ایثار و گذشت است که هیچ دلیل انگیزه و امید آنان را برای دفاع از بین نمی برد.

دستیابی به چنین روحیه ای جز با کسب معرفت و فراگیری درس از مکتب سالار شهیدان محقق نخواهد شد پس لازم است نقش مساجد و منبرها و سخنرانی ها را مورد توجه قرار دهیم.

نقش تربیتی که مساجد در دوران دفاع مقدس به ویژه در حماسه آفرینی مردم اصفهان ایفا کرده اند ماموریتی سترگ و جلوه مهمی از پیشرفت معنوی محسوب می شود واز طرفی مساجد از رزمندگان و جبهه های جنگ پشتیبانی داشتند.

ماموریت تربیتی و پشتیبانی مساجد در حماسه ۲۵ آبان اصفهان

مساجد پایگاه عظیم حماسه آفرینی اصفهانی ها

یکی از روایتگران دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش مساجد اصفهان در دوران دفاع مقدس گفت: این مراکز دینی پاتوق و مرکز تصمیم گیری و برنامه ریزی های دوران جنگ بودند.

مصطفی سجاد افزود: حماسه آفرینی مردم اصفهان یک مکتب بزرگ داشت که آن عاشورا و کربلا بود و محل آموزش این مفاهیم در مساجد و هیات های مذهبی بود.

وی ادامه داد: رزمندگان در همین مدرسه و مکتب پرورش یافتند تا بتوانند حماسه اصفهانی ها را رقم بزنند و به جز جنبه تربیتی آن، نقش مساجد در پشتیبانی از جنگ مهم بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس به ماموریت جدی امروز مساجد برای جنگ نرم اشاره کرد و اذعان داشت: تربیت رزمنده و مدافع در این شرایط لازم است.

ماموریت تربیتی و پشتیبانی مساجد در حماسه ۲۵ آبان اصفهان

شهدا و رزمندگان در مساجد درس آموزی کردند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان به حماسه مردم اصفهان در ۲۵ آبانماه اشاره کرد و گفت: دوران دفاع مقدس درس های زیادی را برای کشور ما و دیگر جوامع دنیا داشت که یکی از بارزترین آن ها، نقش آفرینی مساجد بود.

مسعود احمدی نیا با بیان اینکه مساجد در تهیه بسته ها و پشتیبانی امکاناتی جبه های جنگ نقش داشتند، تصریح کرد: بسیاری از اعزام ها از مساجد انجام می شد و این مراکز محور ثبت نام و رفتن نیرو ها به جبهه ها بودند.

وی با بیان اینکه تربیت نسل مدافع و انقلابی جز ماموریت ها و اقدامات مسجد هر محله بود، خاطرنشان کرد: شهادت ۳۷۰ هفتاد شهید اصفهانی در عملیات محرم و تشیع آن ها در یک روز و همزمان اعزام به جبهه ها بسیار مهم بوده و کار کمی نیست.

احمدی نیا، ادامه داد:  تربیت نسلی که چنین جسارتی داشته باشد از اهمیت خاصی برخورداربوده از این رو باید افراد در مرکز مهمی مثل مسد پرورش یافته باشند.

وی اضافه کرد: پرورش در مسجد از اهمیت خاصی برخوردار است که درس های آن نیز از مکتب امام حسین(ع) می باشد.

پشتوانه معنوی حماسه مردم اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری رقم خوردن حماسه ۲۵ مردم اصفهان را برگرفته از پشتوانه معنوی و فکری عمیق اعلام کرد و اظهارداشت: چنین معرفتی نیازمند آموزش و فطرت پاک است.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی با بیان اینکه فطرت پاک زمینه ساز موفقیت است، خاطرنشان کرد: کسب معرفت نیز باید در یک فضای مناسب رقم بخورد.

وی مساجد را مهمترین مراکز برای تربیت نسل انقلابی و مدافع بیان کرد و اذعان داشت: رزمندگان برای حماسه آفرینی از این ظرفیت بهره برده بودند.

کد خبر 1733929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha