راه رستگاری در قرآن و حدیث

ستاره درخشان فطرت، چراغ فروزان عقل، خورشید فروزان نبوت، قرآن، نظام امامت و رهبری پنج بخشی هستند که شاکله اصلی کتاب «راه رستگاری در قرآن و حدیث» را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، بر اساس قانون لطف «الله لطیف بعباده یزرق من یشاء و هو القوی العزیز» خداوند نسبت به بندگانش لطف و آگاهی دارد و هر کس را بخواهد روزی می دهد و او قوی و شکست ناپذیر است. در آیه ۱۴ سوره ملک نیز آمده است «الا یعلم من خلق و هو الطیف الخبیر» آیا آن کسی که موجودات را آفریده از حال آنها آگاه نیست در حالی که او از اسرار دقیق باخبر و آگاه است. لطیف از نام های خداوند است که رفیق بندگان خودش است و آنچه را به صلاح دنیا و آخرت آنها است به آنها عطا می کند. خداوند مسیر هدایت و راهنمایی بندگانش را در جهت رسیدن به سعادت و عزت ابدی عطا می فرماید لذا فطرت، عقل، پیامبران، کتاب های آسمانی به ویژه قرآن کریم و ائمه طاهرین همه برای رشد و تعالی و سیر  صعودی به ملکوت اعلی تعیین شدند تا انسان ها راه را گم نکنند. ارسال چراغ های هدایت و برنامه ها و نسخه های آسمانی برای این بود که روح و جان انسان ها را از پلیدی گناه، فساد و تباهی ها پاک و تصفیه کند.

 کتاب «راه رستگاری در قرآن و حدیث» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ناطقی در ۳۴۹ صفحه توسط انتشارات نسیم انتظار در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

این کتاب در خصوص موضوعات فطرت، عقل، قرآن، نبوت، امامت از دیدگاه قرآن و روایات مطالبی را باهدف راه رستگاری تهیه و به رشته تحریر درآورده است. این پژوهش نخست ستاره درخشان فطرت عقل را با رویکرد قرآنی و حدیثی موشکافی کرده و به کاربرد عقل در تمامی عرصه‌ها اشاره نموده و آسیب‌ها و آثار عقل و روش استفاده صحیح از آن را واکاوی می‌نماید. در ادامه نویسنده مبحث نبوت را از جهات متنوع بررسی و به سیره پیامبر رحمت اشاره و قرآن را کتاب فرمان و عمل معرفی و به رابطه قرآن و تحوّل درونی می‌پردازد. در پایان نوشتار پیش رو نظام امامت و رهبری را از قرآن و حدیث استخراج کرده و به گستردگی سفره هدایت از جهات مختلف پردازش نموده و نقش رهبران الهی را در کلام نورانی قرآن موردبررسی قرار می‌دهد. یک حسنه نجات‌بخش و یک سیئه سوزان در این مجموعه از ارزش بسزایی برخوردار است.

ستاره درخشان فطرت، چراغ فروزان عقل، خورشید فروزان نبوت، قرآن، نظام امامت و رهبری پنج بخشی هستند که شاکله اصلی و ساختار این کتاب را تشکیل می دهند.

در بخش اول به موضوع فطرت، توحید و یکتاپرستی پرداخته شده است. در بخش دوم به مباحثی نظیر راه رستگاری در قرآن و حدیث، مشخصه های کمال عقلی، عقل و حق گرایی، نشانه های عملی صاحب عقل سلیم، ریشه گناه، زندگی لذت بخش و حجت الهی بر بندگان پرداخته شده است.

بخش سوم کتاب با عنوان خورشید فروزان نبوت به مباحثی نظیر ولایت امت، بهترین الگو، روش های زندگی سالم، رسالت پیامبر اسلام (ص)، شکوفایی ارزش ها، استراتژی های هدایت های رسول خدا، برنامه های اصلاحی رسول خدا، نشانه های زندگی شرافتمندانه، خودسازی در محضر رسول خدا (ص) و الگوی زندگی شرافتمندانه پرداخته است.

در بخش چهارم کتاب اساس زندگی سالم با نسخه قرآن به مخاطب ارایه شده است و درباره نفوذ قرآن و اثربخشی آن در جان انسان، نقش قرآن در بیداری انسان ها، شفاعت در آخرت از سوی قرآن، اعجاز قرآن، معرفت افزایی با قرآن، فضیلت قرائت قرآن، ارزش معنوی تعلیم قرآن مباحثی به مخاطب ارایه می کند که می تواند آگاهی بخش باشد.

در بخش پنجم کتاب راه رستگاری در قرآن و حدیث نظام امامت و رهبری مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش از کتاب مباحث اساسی مانند نظام امامت و رهبری، ولایت مداری و دین مداری، دین داری و دین پذیری، امام شناسی، جایگاه اهل بیت مورد بررسی قرار می گیرد و درباره درس چگونه زیستن از اهل بیت (ع) نیز نکاتی برای مخاطب یادآور می شود.

کد خبر 1734557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha