تحقق وعده عدالت در سلامت

دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت خود همزمان با تسریع واکسیناسیون و به صفر رساندن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا که پیش از این در دولت قبل به روزانه بیش از ۷۰۰ نفر نیز رسیده بود، نهضت تکمیل پروژه های نیمه تمام در حوزه درمان را نیز در دستور کار قرار داد و تا امروز ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور افتتاح شده و بهره برداری از هفت هزار تخت دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بحران کرونا، فرصتی برای توجه به سیاست های مغفول در نظام سلامت کشور شد. دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت خود همزمان با تسریع واکسیناسیون و به صفر رساندن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا که پیش از این در دولت قبل به روزانه بیش از ۷۰۰ نفر نیز رسیده بود، نهضت تکمیل پروژه های نیمه تمام در حوزه درمان را نیز در دستور کار قرار داد و تا امروز ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور افتتاح شده و بهره برداری از هفت هزار تخت دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین ۲ هزار خانه بهداشت افتتاح شده و ۲ هزار خانه بهداشت دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.  از دیگر دستاوردهای دولت این است که امروز نزدیک به ۶۰ مرکز ناباروری احداث شده است و ۹۹ درصد از داروها در داخل کشور تولید می شود.

تحقق وعده عدالت در سلامت

نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله در حوزه درمان که سالها مردم را چشم انتظار نگه داشته بود از وعده های دولت سیزدهم بوده است. یکی از این پروژه های فرسایشی که امروز از سوی رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت بیمارستان امام خمینی شهریار است که پس از ۳۴ سال معطلی امروز افتتاح شد.

پایان چشم انتظاری ۳۴ ساله برای تکمیل بیمارستان امام خمینی شهریار

 آیت الله رئیسی اردیبهشت ۱۴۰۱ در جریان سفر به شهریار از مشکلات و موانع تکمیل بیمارستان نیمه‌تمام امام خمینی (ره) شهریار مطلع شد و دستور تکمیل آن طی یک سال را داد، اکنون دولتمردان با کار جهادی و همزمان با روز پرستار به این وعده جامه عمل پوشاندند تا گام بلندی دیگر از سوی دولت مردمی در مسیر عدالت در سلامت برداشته شود.

دولت سیزدهم در طول ۱۴ ماه، ۲۴ درصد از این پروژه را تکمیل کرده است. با افتتاح این بیمارستان بخش بزرگی از نیازهای مردم شهریار تحقق می‌یابد و بیماران از این پس، از خدماتی که از سوی بیمارستان در زمینه‌های کلینیکی، پاراکلینیکی و تصویربرداری ارائه می‌شود، بهره‌مند خواهند شد.

شهرستان شهریار جمعیتی بیش از ۸۰۰ هزار نفر دارد که با افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) پنج بیمارستان با ۸۴۰ تخت در این شهرستان فعال خواهد بود. احداث بیمارستان امام خمینی در مهرماه ۱۳۶۸ با تشکیل هیأت امنا و با حضور معتمدان و مسئولان شهرستان آغاز شد. قرارداد احداث بیمارستان در ابتدا با ۱۰۰ تختخواب و با زیر بنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۶ طبقه و یک درمانگاه ۶۰۰ متری بسته شده بود. در حال حاضر، اما بیمارستان و ساختمان‌های جانبی در مساحتی بالغ بر ۳۴ هزار متر مربع دایر شده و کل مساحت زمین بیمارستان ۸۷ هزار متر مربع است.

تا پیش از افتتاح بیمارستان امام‌خمینی(ره)، فقط ۱۷۰ تخت بیمارستانی در شهرستان شهریار وجود داشت. هم اکنون بیمارستان امام خمینی (ره) با ۳۱۳ تخت بستری در ۱۸ بخش بیمارستانی و یک درمانگاه با مساحت ۳۶۰۰ متر مربع در چهار طبقه آماده پذیرش بیماران است و از اول آبان ماه امسال به صورت آزمایشی شروع به پذیرش بیمار و انجام اعمال جراحی کرده است.

از جمله ویژگی‌های این بیمارستان می‌توان به ۱۰ اتاق عمل مجهز و ۳۳ تخت دیالیز، ۴۲ تخت بستری اورژانس، دو بخش با ۲۶ تخت بستری زنان و زایمان (جمعاً ۵۲ تخت بستری)، ۲۶ تخت بخش اطفال، سه بخش با ۲۶ تخت بستری جراحی (جمعاً ۷۸ تخت بستری)، ۱۰ تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان، ۲۳ تخت مراقبت‌های ویژه، ۱۹ تخت مراقبت‌های ویژه قلبی، ۱۰ تخت مراقبت‌های ویژه اطفال، دو بخش داخلی با مجموع ۵۲ تخت بستری، ۸ تخت LDR، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در ۴ طبقه، بخش تصویر برداری، بخش آنژیوگرافی و بخش پزشکی هسته‌ای اشاره کرد. همچنین در این بیمارستان در ماه‌های آینده مرکز جامع سرطان با پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی برای معالجه بیماران راه اندازی خواهد شد.

نخستین بیمارستان دولتی و تخصصی کودکان در کارنامه دولت سیزدهم

پیش از این در ۲۵ مهر ۱۴۰۲ هم بیمارستان کودکان حکیم به عنوان نخسـتین بیمارسـتان تخصصـی کـودکان دولتی، پـس از انقـلاب در جنوب تهران در منطقه ۱۸ با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.  سرعت عمل در طراحی، ساخت و تجهیز این بیمارستان در مدت زمان کم‌تر از ۳ سال، رکوردی جدید در ساخت و ساز بیمارستانی در کشور بود.

این بیمارستان شامل  ۱۹ درمانگاه تخصصی ، ۸ اتاق جراحی، ۶۳ تخت  مراقبت های ویژه است و عمل های جراحی پیوند قلب و کبد کودکان در آن انجام می شود. ۶۰ تخت آی.سی.یو و سیستم مدرن تصفیه فاضلاب، دو خصوصیت برجسته بیمارستان «حکیم» است. «حکیم» الگوی بیمارستان سبز در کشور است. این بیمارستان ضمن بهره‌مندی از مدرن‌ترین روش‌های زیست‌محیطی، روزانه ۳۸۰ مترمکعب فاضلاب را تصفیه بیولوژیک می‌کند.

افتتاح دو بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان رستم و ۱۶۰ تختخوابی شهرستان فسا

در ۲۱ مهر ۱۴۰۲ نیز دو بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان رستم و ۱۶۰ تختخوابی شهرستان فسا از سوی رئیس جمهور افتتاح شد. برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی رستم که در منطقه غرب استان فارس قرار دارد، ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شد. این پروژه که از محل ردیف ملی و اعتبارات وزارت بهداشت، با ۶۴ تخت بیمارستانی احداث شده، دارای بخش‌های داخلی، اورژانس، اطفال، زنان، جراحی، مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل، زایشگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه است و همه تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان شهدای رستم،‌ ساخت داخل است.

آیت الله رئیسی همچنین به صورت همزمان و از طریق ویدئوکنفرانس دستور افتتاح رسمی بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی امام حسین (ع) شهرستان فسا را صادر کرد.

بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی امام حسین (ع) شهرستان فسا واقع در غرب استان فارس با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان تجهیز و تکمیل شد. عملیات ساخت این بیمارستان از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و از همه امکانات مورد نیاز یک بیمارستان عمومی با تمامی تخصص‌های مورد نیاز برخوردار است.

افتتاح دومین کلان بیمارستان مدرن و مجهز کشور با نام «غدیر»

۱۶ تیرماه  ۱۴۰۲ نیز مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش  با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

پروژه ساخت کلان بیمارستان غدیر در قالب طرح توسعه بیمارستان شهدای تجریش به همت یکی از خیرین سلامت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع کلید خورد و در سال ۱۳۹۴ با پیشرفت فیزیکی حدود پنج درصد برای تکمیل و احداث به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار شد.

با شروع دولت مردمی سیزدهم و تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عملیات اجرایی پروژه با فوریت پیگیری و با حمایت‌های مسئولان و اهتمام شبانه‌روزی، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

کلان بیمارستان مدرن و مجهز، غدیر با زیربنای ۶۲ هزار متر مربع در پنج بلوک و ۱۳ طبقه با ظرفیت ۸۲۱ تخت در تراز و استانداردهای جهانی از جمله اتاق عمل‌های جراحی هوشمند با ۲۴ تخت، بخش‌های ویژه CCU،NICU ،ICU، زایمان LDR، اورژانس پیشرفته مجهز به هلی‌پورت هوایی، آنژیوگرافی مغز، تصویر برداری، دیالیز فیزیوتراپی درمانگاه‌های فوق تخصصی، آزمایشگاه بخش‌های بستری زنان و مردان و کودکان، با به کارگیری کادر مجرب و بهره‌گیری از فناوری‌های روز جهان با رعایت استانداردهای درمانی به عنوان یکی از کلان بیمارستان‌های مطرح در غرب آسیا پروژه‌ای مهم در تسهیل هر چه بیشتر فرایند درمان برای بیماران از سراسر ایران اسلامی است.

این بیمارستان مجهز به پیشرفته‌ترین هلی پورت اورژانس با قابلیت ارتباط با سازمان هواپیمایی کشوری و اورژانس کشور است که از طریق آن مصدومان در کمترین زمان با بالگرد به این بیمارستان منتقل می‌شوند. با افتتاح این کلان بیمارستان مدرن ۸۲۱ تخت مجهز به مدار ارائه خدمات درمانی کشور افزوده شد.

افتتاح بیمارستان هزار تختخوابی «مهدی کلینیک»

۱۷ اسفند ۱۴۰۱ نیز  بیمارستان هزار تختخوابی مهدی کلینیک تهران به عنوان بزرگترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت کشور با حضور آیت الله رئیسی افتتاح شده بود.

عملیات ساخت این بیمارستان ابتدا در سال ۹۰ با سرمایه گذاری یکی خیرین آغاز شد و مدتی بعد از فوت این نیکوکار به دانشگاه علوم پزشکی تهران واگذار شد. دولت سیزدهم برای تکمیل این طرح با توجه به اینکه منابع خیرین پاسخگوی آن نبود، از محل منابع عمومی دولت و دانشگاه علوم پزشکی، منابعی را اختصاص داد تا فرآیند تکمیل و بهره برداری از آن تسریع و خدمات رسانی آن به هموطنان هرچه سریعتر آغاز شود.

این بیمارستان بسیار مدرن و مطابق با استانداردهای روز جهانی، با ۳۸ اتاق عمل و اورژانس فوق پیشرفته مجهز به باند هلی کوپتر، بزرگ‌ترین طرح ملی سلامت در تاریخ کشور است که تاحدودی هوشمند و به لحاظ امنیت سازه بسیار مستحکم طراحی و ساخته‌شده و نزدیک به یک هزار تخت بستری به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه کرد. درمانگاه بیمارستان مهدی کلینیک هم در فضایی حدود هشت هزار مترمربع ظرفیت مراجعات سرپایی را یک و نیم تا دو برابر افزایش داده است.

برنامه های دولت برای ساخت و تکمیل ۴۰۰ بیمارستان در کشور

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه بهداشت و درمان از سوی دولت سیزدهم به عنوان یک اولویت ویژه مورد توجه قرار گرفته و روند اجرای این طرح‌ها در ۲ سال اخیر شتاب قابل توجهی یافته که با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا، اقدامات دولت در این زمینه برای جامعه ملموس‌تر می‌شود.

از ۱۵۰ هزار تخت موجود در بیمارستان‌های کشور، ۱۰ درصد آن در دولت سیزدهم انجام شده است و  ۷ هزار تخت جدید بیمارستانی تا پایان سال در کشور نیز راه اندازی می شود که در مجموع تا پایان امسال به عدد ۲۲ هزار تخت بیمارستانی در دولت مردمی خواهیم رسید. برنامه  دولت ساخت و تکمیل ۴۰۰ بیمارستان در کشور است که تا پایان سال آینده تعداد قابل‌توجهی از این بیمارستان‌ها بهره برداری شود.

در حال حاضر ۷۹ پروژه مهم درمانی در کشور در حال ساخت است. این پروژه ها شامل بیمارستانهای ۳۲ تا یک ۵۰۰ تختخوابی است البته در دولت مردمی، بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان یک هزار تختخوابی در دست ساخت است که طرح های مطالعاتی و حتی عملیات اجرایی برخی از آنها انجام شده و یا در حال انجام است که در برخی شهرها مانند تبریز، اردبیل و مازندران عملیات اجرایی آن آغاز شده و در تهران، شیراز، همدان و خوزستان، بیمارستانهای یک هزار تختخوابی پیش بینی شده است.

کد خبر 1734820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha