شیوه مدیریت دولتی؛ عامل اصلی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از عواملی که سبب شده صندوق‌ها با مشکلات بسیاری مواجه شوند به نحوه اداره آنها به صورت دولتی ارتباط دارد، گفت: در اصل بهترین شیوه اداره صندوق‌ها به صورت هیئت امنایی و توسط خود بازنشستگان است.

حسین محمودی اصل، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر اقتصای در گفت‎وگو با شبستان، درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: باید مشکلات ساختاری اقتصادی کشور را پذیرفت و اگر از من بپرسید مهمترین مشکل ساختاری چیست؟ می‌گویم نظام مدیریتی. اینکه صندوق‌های بازنشستگی به وضعیت بحرانی فعلی دچار شده‌اند و تا به امروز چاره‌ای برای آنها اندیشیده نشده ریشه در عملکرد ضعیف نظام مدیریتی دارد.

وی افزود: نظام مدیریتی هم در بخش کلان و هم در بخش صندوق‌ها و تأمین اجتماعی ضعف‌های بسیاری دارند که باید برطرف شوند. این نظام مدیریتی نتوانسته پویایی لازم را در صندوق‌ها ایجاد کند و از سوی دیگر نتوانسته به سودآور شدن آنها منجر شود. سودآوری از جانب تولید رقم می‌خورد و تا زمانی هم که تولید ضعف دارد مشکلات صندوق‌‎ها ادامه‌دار خواهند بود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سودآوری تولید از تورم جا مانده است، گفت: امروزه حوزه دلالی سودآورتر از تولید است و بخش دلالی مالیات آنچنان زیادی هم نمی‌پردازد و با ریسک‌های زیادی هم مواجه نمی‌شود.

صندوق‌های بازنشستگی سودآور نیستند

محمودی اصل با بیان اینکه منابع مستمری‌پردازها یعنی صندوق‌های بازنشستگی خیلی سودآور نیستند، اظهار کرد: امروز سود منابع صندوق‌ها نه‌تنها از تورم بلکه از نرخ سود بانکی هم کمتر است. یکی دیگر از عواملی که سبب شده صندوق‌ها با مشکلاتی مواجه شوند به نحوه اداره آنها به صورت دولتی ارتباط دارد. بهترین شیوه اداره صندوق‌ها به صورت هیئت امنایی و توسط خود بازنشستگان است؛ به هر حال بازنشستگان مالک اصلی منابع صندوق‌ها هستند و لذا بهتر است بازنشستگان یا بیمه‌پردازها صندوق‌ها را اداره کنند یا حداقل بر نحوه اداره آنها نظارت داشته باشند.

وی بیان کرد: متأسفانه صندوق‌های بازنشستگی به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند و همین مسئله آنها را با بی‌ثباتی مدیریتی و تغییرات مختلف روبه‌رو می‌سازد و کارهای سیاسی و جناحی و باندی روند اصلی فعالیت اینها را به حاشیه می‌رانند. اگر به وضعیت شستا نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که در یکی دو سال اخیر نزدیک به ۶ مدیر تغییر کرده است و این اصلاً مطلوب نیست و می‌تواند به صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صندوق‌های بازنشستگی را با رویکردهای سیاسی نمی‌توان اداره کرد بلکه این صندوق‌ها نیازمند مدیرانی هستند که فکر و اندیشه و طرح‌های اقتصادی قوی داشته باشند تا بتوانند منابع صندوق‌ها را مولد و سوآور سازند.

بیمه‌پردازها تاوان سوءمدیریت‌ها را می‌دهند

محمودی اصل تأکید کرد: امروز تاوان سوءمدیریت‌ها را بازنشستگان و بیمه‌پردازها و صاحبان اصلی صندوق‌ها می‌دهند، آنهایی که قرار بود ۳۰ ساله بازنشست شوند ولی از این به بعد مجبور هستند پنج سال بیشتر حق بیمه پرداخت کنند. اینها اسماً صاحبان صندوق هستند ولی در عمل ناظر هم نیستند و بیشتر تماشا می‌کنند.

وی با بیان اینکه سالانه چند صد هزار میلیارد تومان در بودجه به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌شوند، گفت: این کمک دولت اصلاً منبع ندارد و معمولاً با خلق پول اتفاق می‌افتد و خلق پول هم تورم را دنبال دارد و به جرئت می‌توان گفت جبران کسری صندوق‌ها با تورم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اوضاع صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یک ابرچالش برای اقتصاد کشور مطرح است و در صورت عدم اصلاح رویه‌ها بهبود پیدا نخواهد کرد.

کد خبر 1735456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha