حجت الاسلام عالی: برای حفظ خانواده باید دین داری تسری پیدا کند

حجت الاسلام عالی گفت: برای حفظ خانواده باید دین داری تسری پیدا کند تا سربازی خوب برای امام زمان(عج) تربیت شود.

به گزارش خبرنگار شبستان از فارس، حجت الاسلام مسعود عالی در چهارمین شب از برنامه های سوگواری حضرت زهرا(س) در حسینیه ابوفاضل شهر لامرد، اظهار کرد: خانواده مکان مقدسی در دین است که باید به آن توجه جدی داشت.

وی افزود: در محیط خانواده عباداتی نصیب انسان می‌شود که در هیچ معبد و محل عبادتی این توفیقات نصیب کسی نمی‌شود، به طوری که می توان گفت‌ خانه محل ریاضت و تربیت است.

به گفته این کارشناس امور دین، محبوب تر از تشکیل خانواده در اسلام وجود ندارد و همانطور که پیامبر(ص) فرمودند نازل شدن باران، نگاه مهربانانه فرزندان به چهره پدر و مادر و بازشدن درب کعبه در نزد خداوند سبحان نگاه ویژه ای دارد که باید قدر این نعمات الهی را دانست.

وی گفت: عمده رزایل و صفات بد به دلیل منیت هاست و بودن در محل خانواده و در کنار فرزندان انسان را از منیت بیرون می آورد و افرادی که ازدواج نمی کنند نیز یک نقص در آنها وجود دارد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه اگر سه واژه عبادت، رضایت و تربیت از فرهنگ دینی مان را باور داشته باشیم در زندگی و خانواده نگاه و رفتار تغییر نمی کند، بیان کرد: عبادت هایی را که در خانه و خانواده انجام می شود در هیچ جای دیگر نمی توان پیدا کرد زیرا خانه و خانواده محل عبادت، رضایت و تربیت است.

وی ادامه داد: پیغمبر(ص) می فرمایند که اگر کسی با همسر خود بنشیند و با هم به صحبت کردن مشغول شوند از اعتکاف در مسجد بالاتر است و یا اینکه  اگر زنی یک ظرف آب دست شوهر دهد از عبادت یکسال روزها روزه گرفتن و شب ها شب زنده داری کردن بالاتر است.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که رسول خدا(ص) می فرمایند خدمت خانواده کفاره گناهان کبیره است و اگر مردی فرزند خود را ببوسد به اندازه ۵۰۰ سال عبادت و زندگی ارزش دارد اظهار کرد: انبوهی از روایات وجود دارد که اهل بیت(ع) فرمودند اگر مرد و زن و فرزندان در محیط خانواده پایبند به بعضی از رفتارها باشند خداوند به قدری برای آنان ثواب قرار می‌دهد که در هیچ معبدی نمی‌توان آن میزان ثواب دریافت کرد.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه برای حفظ خانواده باید دین داری تسری پیدا کند تا سربازی خوب برای امام زمان(عج) تربیت شود، گفت: زن محور خانه است و باید ارزش خود را بداند.

وی خطاب به بانوان خانه دار گفت: زن خانه دار محور معبد خانه است، خانه دار بودن نباید در چشم بانوان کم ارزش به نظر برسد، شغلی است که همه باید به آن افتخار کنند زیرا حضرت زهرا و حضرت زینب (س) نیز خانه دار بودند.

حجت الاسلام عالی با بیان این مطلب که خانه محل عبادت و ریاضت است خاطرنشان کرد: نسخه سیر و سلوک این است که چنانچه در خانه مشکل دارید باید اهل گذشت باشید.

وی با بیان اینکه با طلاق گرفتن، این معبد خراب می شود و چیز خوشایندی نیست، تصریح کرد: در خانه دونفره و با دوسلیقه و دو تفکر بعضا بروز اختلاف و یا اصطحکاک می شود و یکی از این دو باید اهل گذشت باشند و پا روی نفس خود بگذارد و خداوند به وی عنایت ویژه ای می کند.

حجت الاسلام عالی با توجه به فرمایشات نبی مکرم اسلام(ص) که سه دسته از زنان امت من عذاب قبر ندارند خاطرنشان کرد: زنی که با فقر و با بداخلاقی مردش بسازد و همچنین زنی که مهریه اش را ببخشد عذاب قبر ندارند که این وظیفه زن را مشخص می کند.

سخنران مراسم فاطمیه لامرد افزود: مهریه، دین و بدهی است که باید پرداخت شود و مرد باید در خانه اش خوش اخلاق باشد و وظیفه مرد این است که تلاش کند و نان خانه را در آورد و اگر مردی با بداخلاقی زن خود بسازد خداوند عذاب قبر را از او بر می دارد.

او ادامه داد: در آیه ۱۹سوره نساء نیز آمده است که باهم خوب معاشرت کنید، و اگر رفتار ناپسند از همسر خود دیدید استقامت و گذشت کنید چه بسا خیر کثیر در آن باشد.

وی تصریح کرد: بانشاط ترین کس در منزل حضرت زهرا (س) خود ایشان بودند و خانه ای باصفا و مهربانانه ای داشتند و باید در زندگی مان از ائمه اطهار الگو گرفت. خبرنگار/محمود صابری ‌زاده

کد خبر 1735802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha