زن مسلمان در تراز اسلامی نه شرقی و نه غربیست

حجت الاسلام حاجتی با بیان اینکه زن مسلمان در تراز اسلامی نه شرقی محصور در خانه و نه غربی جدا افتاده از خانه و خانواده است گفت: زن مسلمان زنی است که با رعایت حجاب و عفاف و چهارچوب های خانوادگی توانسته مهمترین تاثیرات را در اجتماع بگذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام رضا حاجتی_ مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان در نخستین نشست کانون‌های تخصصی ویژه خواهران استان که با حضور معاون فرهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در مجتمع خاتم الانبیا(ص) رشت برگزار شد با اشاره به اینکه ۹۶۹ کانون فرهنگی هنری در مساجد گیلان فعالیت میکردند که اکنون ۸۶ کانون تخصصی خواهران نیز اضافه شده است به اهمیت داشتن کانون های تخصصی بانوان اشاره کرد و گفت: امروز با یک جنگ و یک شروع تمدنی روبرو هستیم.

وی افزود: دشمنی‌های تمدن غرب علیه اسلام و جمهوری اسلامی همیشگی است و با پیروزی انقلاب اسلامی این تقابل تمدنی اوج گرفت.

حاجتی اذعان کرد: وقتی تمدن غرب در تمدن اسلامی ورود کرد اتفاقاتی رفته رفته در جریان تمدن اسلامی ما رخ داد که ما را به وضعیت امروز رسانده است.  

وی افزود: ما تا آنروز تمدنی را شکل می دادیم که همه برنامه اش مشخص بود و حکمرانی آموزش، مسایل اجتماعی و... همه در مسجد شکل میگرفت.  

دارالفنون رفته رفته آموزش را از مسجد گرفت
وی جدای از همه خدماتی که برای امیرکبیر توصیف می کنند، یکی از خدماتش را شکل گیری دارالفنون بیان کرد و گفت: دارالفنون رفته رفته آموزش را از مسجد میگیرد و گرچه از آن به عنوان خدمت یاد می شود اما ظاهرش خدمت و باطنش اتفاق دیگری است.
  
حاجتی ادامه داد: مظاهر تمدنی غرب و اتفاقاتی که افتاد رفته رفته ما را تحت تاثیر قرار دادند و اگر چه علمایی همچون میرزای شیرازی با مظاهری مانند تحریم تنباکو مخالفت می کند اما روند کم کم به سمت غرب خارج می شود.  

وی با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی ما تقابل تمدنی به اوج اعلای خود رسید تصریح کرد: در دوره انقلاب اسلامی ما قد بلند کردیم و اعلام کردیم که نمی گذاریم در این کشور هیمنه اسلام را به هم بزنند که دشمنی های بسیار به بار آورد و دشمنان هم در مقابل ما ایستادند تا ما از قدرت بیفتیم.  

حاجتی گفت: با این حال از فشار اهرم جنگ نظامی دشمن در هشت سال دفاع مقدس عبور کردیم و در مرحله جنگ دیپلماتیک در دو دهه گذشته، سعی کردند ما را شکست دهند که باز هم نتوانستند و مرحله بعد مرحله انقلاب مخملی و فتنه سال ۸۸ بود و مرحله بعدی جنگ اقتصادی و تحریم بود که دشمن می خواست انقلاب اسلامی را زمین گیر کند اما در تمام آنها با مقاومت ملت ایران روبرو شدند.

رسانه دنیا را مدیریت و با آن جریان سازی می کند
وی مرحله نهایی جنگ دشمن را جنگ رسانه ای دانست و خاطر نشان کرد: جنگی که امروز درگیرش هستیم مرحله خبرسازی و تولید خبر است، رسانه دنیا را مدیریت و با آن جریان سازی می کند.  

حاجتی با تاکید بر اینکه یکی از رسالت های، ما در فعالیت جنگ تمدنی، بحث رسانه است ادامه داد: متاسفانه ما فقط کاربر آن بوده و در فضای مجازی و رسانه حکمران نیستیم، در حالیکه باید تاثیرگذار در این جنگ باشیم نه اینکه صرفا تاثیر پذیر رسانه باشیم.

وی اضافه کرد: جنگ امروز، مرحله نباء فاسقی است که دنیا را وارونه مدیریت میکند و وارونه جلوه میدهد.  

حاجتی با بیان اینکه دشمن در این جنگ رسانه ای بیشتر زنان را هدف قرار داده است افزود: زن مسلمان در تراز اسلامی نه شرقی محصور در خانه است که هیچگونه تاثیرات اجتماعی از او نمی بینیم و نه شبیه زن غربیست که از خانه و خانواده جدا شده و صرفا تاثیر اجتماعی از او ببینیم.

زن مسلمان مهمترین تاثیرات را در اجتماع گذاشته است
وی اظهار کرد: زن مسلمان زنی است که با رعایت حجاب و عفاف و چهارچوب های خانوادگی توانسته مهمترین تاثیرات را در اجتماع بگذارد.

حاجتی با بیان اینکه کانون تخصصی بانوان همانگونه که از اسمش پیداست، از سایر کانون های دیگر متفاوت است، گفت: هویت کانون های مساجد یک هویت فرهنگی هنری است و قرار است در مساجد نیز همین کارکردهای فرهنگی و هنری را احیا کنیم.

ضرورت ایجاد جذابیت در مساجد برای جذب جوانان و نوجوانان
وی بیان کرد: می خواهیم با واسطه این کارکردها برای مسجد جذابیت ایجاد کرده و نوجوان و جوان بیایند و مسئله شان را در مسجد حل کنند.  

حاجتی با تاکید به شناخت مسائل مهم در محله و شناسایی نقاط ضعف و قدرت آن، ادامه داد: در سال های اخیر مساجد دچار آسیب هایی شده که باید به دنبال ارائه راهکارهای لازم و تقویت مساجد برای جذب جوانان باشیم.

مساجد سکوی خدمت هستند
وی، مساجد را سکوی خدمت دانست و اذعان کرد: در اوایل انقلاب همه امور با محوریت مساجد شکل می‌گرفت ولی رفته رفته نظام دیوان سالار موجب شد تا خدمت اجتماعی و فرهنگی از مساجد گرفته شود از این رو باید برای احیای کارکردهای آن راهکار و اولیت ها را مشخص کنیم.  

حاجتی خاطر نشان کرد: وقتی همه کارکردها را از مسجد گرفتند دوری از مسجد و صرف اقامه نماز اتفاق افتاد چون ساختارها تغییر کرد اما رسالت کانون های مساجد برگرداند این کارکردها در مسجد جهت فراهم کردن فرصت برای ورود نوجوانان و نوجوانان به این مکان مقدس است.

وی با تاکید بر اینکه ما احتیاج داریم که رفته رفته به مدل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس برگردیم گفت: قرار است کانون ها به عنوان دستیار فرهنگی امام جماعت در مسجد به شناسایی و پرورش نخبگان محله و تولید آثار مردمی، فرصت سازی و... و.  بپردازند.

زن مسلمان در تراز اسلامی نه شرقی و نه غربیست

زن مسلمان در تراز اسلامی نه شرقی و نه غربیست

کد خبر 1737011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha