نهضت جنگل یک ادبیات پر افتخار

رحمانی با بیان اینکه در نهضت جنگل یک ادبیات پر افتخار می بینید، گفت: این نهضت سعی می کند با شعر و حتی لهجه گیلکی مضامین را تبیین کند و این یک نهضت منحصر بفرد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، مجید رحمانی_ راوی، پژوهشگر و محقق گیلانی در محفل عصر شعر سرسبزتر از جنگل که به مناسبت یکصدو دومین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی در کتابخانه عمومی میرزا کوچک جنگلی رشت برگزار شد گفت: گرچه میرزا کوچک با قیامش ابهت اجنبی را در ایران به سخره گرفت اما در واقع به یک انتظار عمومی، خواست همگانی و مطالبه عمومی مردم پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک می توانست یک مجتهد جامع شرایط باشد اما خواست که با این فداکاری یک نسل زنده بماند و راهگشا باشد، افزود: تاریخ را باید مدام واگویه کرد تا درس عبرت باشد.  

رحمانی با تاکید بر اینکه ما همواره به انسان هویت ساز و تغییر دهنده جهت تاریخ نیاز داریم، اظهار کرد: تاریخ یکی از منابع معرفتی انسان ها است.  

وی با اشاره به دور شدن نسل کنونی جامعه از هویت خود بیان کرد: به طور قطع نسل جوان امروز، اگر هویت قابل افتخار نداشته باشد به سمت قهرمان های فرهنگ های دیگر سوق داده می شود.

رحمانی در ادامه میرزا کوچک خان را یک انسان عادی و به دور از افسانه توصیف کرد و گفت: هر انسان با انصافی به وطن پرست بودن میرزا کوچک اذعان دارد چرا که او براستی حقانیت زمانه خودش را درک کرد.  

وی، نهضت جنگل را یک تجربه تاریخی و یک نهضت مقدس دانست و تصریح کرد: آن مبارزان در واقع شاعران زمانه بودند که سلاح به دست گرفته و از ارزش های خود دفاع کردند.  

رحمانی با بیان اینکه در نهضت جنگل یک ادبیات پر افتخار می بینید، اذعان کرد: این نهضت سعی می کند با شعر و حتی لهجه گیلکی مضامین را تبیین کند و این یک نهضت منحصر بفرد، است.

وی در ادامه، معرفی تاریخ این انسان هویت ساز را در سطح استان خیلی خوب دانست و اضافه کرد: اما باید در سطح ملی نیز این مطالبه باشد.  

رحمانی با ابراز نگرانی از اینکه، جوان امروز از کتاب و نوشته های مکتوب دور شده و بیشتر تصاویر و فیلم ها درباره موضوعات آنها را جلب می کند گفت: باید بدانیم هشت شبهه ایجاد شده نسبت به میرزا کوچک همگی منشا خارجی داشته و متناقض همدیگر هستند از این رو توجه بیش از پیش محققان و توجه به ویژگی های میرزا را می طلبد.  

گفتنی است، در ادامه این نشست چند تن از شعرا و حاظرین ضمن شعرخوانی با موضوع قیام جنگل، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص این قیام و نهضت پرداختند.

نهضت جنگل یک ادبیات پر افتخار

کد خبر 1737410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha