از ضرورت رفع کمبودها در سیلاب کلوار، زیلایی و دلیرچ ها تا بازسازی امامزادگان بی بی خاتونین(س)

امام جمعه مارگون گفت:مدیران این شهرستان در جهت اتخاذ تصمیم اختیار تام ندارند و باید برای یک برنامه و رفع یک مشکل جزئی از بالا اجازه بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر مارگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، موضوع خطبه نخست را حق الناس اختصاص داد و اظهار کرد:باید بدانیم که حق الناس خیلی سخت بوده و خداوند متعال در این دنیا از حق الناس نمی‌گذرد.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: ما باید در این دنیا اگر حق الناس برگردن داریم، فورا جبران کنیم و الا علاوه بر اینکه عبادات ما مقبول درگاه الهی واقع نمی‌شود بلکه اگر مردیم و حق الناس بر ذمه ما باشد، در قیامت اعمال خوب ما را به کسانی می‌دهند که حق به گردن ما دارند و آنها خوشحال و ما بد حال می‌شویم.

وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره یونس آیه ۲۳ می‌فرماید«یَـٰٓأَیُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّمَا بَغۡیُکُمۡ عَلَیٰٓ أَنفُسِکُمۖ مَّتَٰعَ ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَاۖ ثُمَّ إِلَیۡنَا مَرۡجِعُکُمۡ فَنُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمۡ تَعۡمَلُونَ، ای مردم ستم‌های شما به زیان خود شماست، از زندگی دنیا بهره می‌برید سپس بازگشت شما به سوی ماست و ما شما را به آنچه عمل می‌کردید، خبر می‌دهیم».
حجت الاسلام خواجه پور افزود: قرآن می‌فرماید: «ای کسانی که ظلم کردید، حتماً ظلم شما در همین دنیا پاپیچ شما می‌شود، اعمال خوب شما را به مظلوم و بستانکار می‌دهند و شما جهنمی می‌شوید».

خطیب نماز جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه بالاترین ظلم این است که انسان آبروی کسی را ببرد، بیان کرد: این بی‌آبرویی خیلی بدتر از دزدی و خوردن مال مردم است، انسانی که با آبروی کسی بازی می‌کند، یقیناً خداوند متعال هم در دنیا و هم در آخرت آبروی او را می‌برد و رسوایش می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید لغزش‌های مومنان را دنبال کنیم، گفت: هر کس به دنبال لغزش مومنی باشد خداوند متعال تمام لغزش‌های او را دنبال می‌کند، حتی او را در میان خانواده‌اش رسوا می‌سازد، پس اگر کسی لغزشی از کسی دید، حق آبروریزی ندارد.

حجت الاسلام خواجه پور با بیان اینکه اسلام راه امر به معروف و نهی از منکر را به ما آموخته و باید در این مسیر حرکت کنیم، یادآور شد: در باب امر به معروف و نهی از منکر که متاسفانه دولت و ملت روی این دو واجب بزرگ پا گذاشته‌اند، فقها می‌گویند شرط نخست این است که با موعظه و مهربانی به او تذکر دهیم و دوم باید استدلال داشته باشیم و بدانیم کاری که او انجام می‌دهد، حرام است.

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه اسلام دین کاملی بوده، همه چیز را بیان کرده و مراجع تقلید احکام شرعی را در رساله نوشته‌اند، اظهار کرد: بسیاری از مردم مسائل شرعی را بلد نیستند و لذا در اعمالی نظیر امر به معروف و نهی از منکر اشتباه می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه با قلدری، توپ و تشر و یا فحاشی نمی‌توان جلوی منکر را گرفت، بلکه بدتر خواهد شد، افزود: خداوند متعال بندگانش را خیلی دوست دارد و او از هفتاد پدر و مادر مهربان، به بندگان مهربان‌تر است و این از باب مثال است بلکه از هفتصد یا هفت میلیون و هرچه تصور کنید مهربان‌تر است و خداوند صد در صد عاشق بندگانش است و همه را خیلی دوست دارد.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: خداوند اگر ببیند این بنده ولو گنهکار باشد اما توهین به او شده، غضب می‌کند، اگر دم به بی‌آبرویی بندگانش زدی، غضب می‌کند«وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَیۡرُ ٱلۡمَٰکِرِینَ».

امام جمعه شهرستان مارگون بیان کرد: خدا جهنم ندارد بلکه آتش جهنم را ما ایجاد می‌کنیم و ظلم‌ها و گناهان ما آتش جهنم می‌شوند، زخم زبان‌های ما مار، مور و عقرب می‌شود؛ به قول بزرگان اصل دنیا و آخرت یک سکه دو رو بوده و خدا جهنم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شاید بیش از صد آیه در قرآن است که خداوند متعال فرمود: «من جهنم ندارم بلکه«ذَٰلِکَ بِمَا قَدَّمَتۡ أَیۡدِیکُمۡ» این آتش را خود فرستاده‌ای، وقتی انسان دل مسلمانی را به درد بیاورد این جهنم می‌شود، جهنم، آب جوشان است که وقتی مجبور می‌شود مقداری از این آب جوشان را بخورد، تمام اعضای داخلی بدن او پاره پاره می‌شود.

حجت الاسلام خواجه پور افزود: باید توجه کنیم که مبادا در دنیا با آبروی کسی بازی کنیم، چرا که خداوند متعال حرمت مومن را به آبروی خانه خود یعنی کعبه ترجیح داده است.
امام جمعه شهرستان مارگون گفت:پروردگار هر چیزی که باعث ناراحتی و هتک حرمت مومن می‌شود را ممنوع و موجب خشم خدا دانسته است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه ضمن توصیه مجدد خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، افزود: آن چیزی که باعث بالندگی و رشد معنوی انسان می‌شود، تقوا است، اگر از گناهان پرهیز کنیم اگر در پیشگاه خداوند متعال پروا داشته باشیم و بی پروایی نکنیم، مصداق «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» می‌شویم .

حجت الاسلام خواجه پور به حضور استاندار، مدیران استانی و شهرستانی در جمع نمازگزاران شهر مارگون اشاره کرد و افزود: مسئولان میز خدمتی را در مصلی برپا کردند تا پاسخگوی مردم باشند و ضرورت دارد تا بخشی از مشکلات این شهرستان را برای آنها بیان کنم.

امام جمعه شهرستان مارگون به نعمت‌های بی‌شمار انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی یک موهبت الهی بود که به ملت ایران اسلامی ارزانی شد و ما هم باید قدردان این نظام، انقلاب، ولایت و خون همه شهیدان عزیز و والا مقام باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به مدیریت دولت‌ها، ممکن است برخی از مناطق مورد برخی بی‌مهری ها قرار بگیرند که شهرستان مارگون یکی از آن شهرستان‌ها بوده و باید به جهت کم برخوردار بودن مورد توجه و نگاه ویژه‌ دولت ها قرار می‌گرفت.

حجت الاسلام خواجه پور ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و همکاری‌های استاندار استان و مسئولان،اظهار کرد: خواسته مردم این شهرستان خواسته‌های به حقی بوده که لازم است استاندار در جهت رفع مشکلات این منطقه بذل عنایت داشته باشند.

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن گریزی به مسائل و مشکلات مناطق کم برخوردار و دوردست از جمله زیلایی، سیلاب کلوار و دلیرچ‌ها، یادآور شد: یکی از خواسته‌های مردم استقرار ادارات و نهادها بوده که مردم این شهرستان از آخرین نقطه سیلاب کلوار، زیلایی و دلیرچ ها باید مسافت بیش از ۱۷۰ کیلومتر را طی کنند تا به مرکز استان برای رفع یک مشکل جزئی برسند که معلوم نیست همان مشکل جزئی و کوچک حل شود و لذا اگر ادارات در این شهرستان استقرار پیدا کنند، بخش بزرگی از مشکلات مردم حل و فصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عدم گازرسانی به دلیرچ‌ها، روستای بیلوخر و برخی دیگر از روستاها داد مردم را درآورده و در این برودت هوا و منطقه برفی تعلل در گازرسانی این روستاها قابل توجیه نیست.

حجت الاسلام خواجه پور مشکلات آب شرب در حوزه سیلاب را مشکل بسیار اساسی دانست و گفت: تاکنون سه نقطه را حفاری کردند ولی هنوز موفق نشدند مسئله آب شرب این منطقه را حل کنند.

خطیب نماز جمعه مارگون با اشاره به اینکه روستای کول ارزن با تقدیم یک شهید هم اکنون جاده و امکانات ندارد، ادامه داد: در منطقه زیلایی هم اگر مخزن مادر که در برده پهن زیلایی است تعویض نشود، قطعاً در آینده این منطقه با مشکل آب مواجه خواهد شد، چون این مخزن با ۲۵ سال کار کرد در حال فرسودگی است.

وی با بیان اینکه در سرچشمه دریاچه مورزرد نیاز به پمپاژ قوی بوده تا آب به راحتی به مخزن مادر انتقال داده شود، بیان کرد: اصلاح خطوط شبکه آبرسانی بسیار لازم است، چون لوله‌ها فرسوده هستند و با هر شکستنی، شاهد قطعی آب خواهیم بود.

حجت الاسلام خواجه پور یکی دیگر از مشکلات اساسی در منطقه زیلایی را مسئله جاده‌ها دانست و ادامه داد: زیتون‌ها، مور غم‌ها، عباس آباد، چال باغچه و لعل مینا که جاده‌های آنها خاکی و نامناسب هستند و با کمترین بارندگی مسدود می‌شوند.

امام جمعه شهرستان مارگون ضمن تاکید بر اینکه هیچ گونه طرح اشتغال زایی در زیلایی، سیلاب کلوار و دلیرچ‌ها وجود ندارد، افزود: منطقه جوکار با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده و مشکلات جاده‌ای این روستا هنوز مرتفع نشده است .

وی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان در روستای جوکار حضور پیدا کردند اما به قول و وعده‌های خود عمل نکردند، گفت: روستای کیمه زیلایی فاقد برق است و باید بگویم این روستا ۵۰ خانوار بوده و به جهت نبود برق و امکانات به ۲۰ خانوار تقلیل پیدا کرده و باید مشکل مردم این روستا حل شود .

حجت الاسلام خواجه پور عامل جلوگیری از برق رسانی در این منطقه را بروکراسی اداری و نبود مجوز ساخت در این روستا دانست و اظهار کرد: از استاندار درخواست دارم با توجه به حضور مبارک رئیس جمهور و وزرا خوشبختانه ۷۳۰ میلیارد تومان به این منطقه ابلاغ شده که ۲۰۰ میلیارد آن مختص به بخش زیلایی و بیش از ۱۰۰ میلیارد آن مربوط به سیلاب کلوار است که اگر محبتی داشته باشید، بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.

امام جمعه مارگون خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بخشی از جاده‌های دلیرچ هنوز آسفالت نشده، جاده روستای سرکورکی کمتر از ۲ کیلومتر بوده ولی با وعده‌های بسیاری از مسئولان هنوز زیرسازی و آسفالت نشده است.

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه مدیران این شهرستان در جهت اتخاذ تصمیم اختیار تام ندارند و باید برای یک برنامه و رفع یک مشکل جزئی از بالا اجازه بگیرند، افزود: به عنوان مثال اداره برق ما وقتی تشخیص می‌دهد که امکان برق رسانی به روستای دو خانوار یا سه خانواری وجود دارد، انتظار می‌رود به صورت خودمختار این مسئله را حل نماید، نه اینکه وقتی برای رفع این مشکل گام بردارد به بازرسی به حراست کشانده شود .

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه کسانی که مسئول هستند قطعاً مسیر آنها خدمت به مردم بوده و باید مسئولان را تقویت کنیم و اختیار تام به آنها بدهیم، تاکید کرد: روستای امامزادگان بی بی خاتونین(س) نیاز به آب شرب دارند و انتظار می‌رود مسئله آب شرب آنها حل شود.

امام جمعه شهرستان مارگون از استاندار خواست مرمت سازی بقاع متبرکه امامزادگان بی بی خاتونین علیهم السلام را در دستور کار خود قرار دهند و ادامه داد: اداره اوقاف در حق بقاع متبرکه و مساجد این شهرستان کوتاهی کرده و این اداره نیاز به یک مدیریت قوی دارد.

وی از استاندار خواست تا مسئله بالگرد هوایی در استان را حل کنند و گفت: از زمانی که بالگرد اورژانس سقوط کرد، ما در این منطقه به جهت نامناسب بودن جاده‌ها و صعب العبور بودن آنها شاهد مرگ و میرهای بیماران زیادی در منطقه هستیم و فکر می‌کنم یکی از اولویت‌های این استان، مسئله پیگیری بالگرد هوایی است.

حجت الاسلام خواجه پور ضمن تبریک روز دانشجو، نبود فضای مناسب برای دانشجویان را خواستار شد و اظهار کرد: دانشگاهی در کنار پمپ بنزین وجود دارد که به مدت هشت سال آجر روی آجر نرفته و انتظار می رود که از اعتبارات محل سفر ریاست جمهوری برای بهره‌برداری پروژه دانشگاه اعتباری لحاظ شود.

خطیب نماز جمعه مارگون بهسازی معابر شهری را نامناسب دانست و یادآور شد: نبود پارک شهری، عدم وجود مهمانسرا برای شهرداری، بیل زنجیری برای رفع بحران‌ها و کمبود نیروی انسانی در شهرداری مشکلات شهرداری را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سال است که شهرداری ۲۰ نیرو دارد و بعضی از آنها خدماتی و شرکتی هستند، افزود: به عنوان مثال یک راننده در شهرداری باید سه ماشین را مدیریت کند و لازم است مجوز به کارگیری چند نیرو در شهرداری مارگون صادر شود .

حجت الاسلام خواجه پور مسئله آنتن دهی روستاها از جمله شهنیز، جوکار، بیلوخر، جوبریز، هفت چشمه و روستاهای اطراف را یادآور شد و تاکید کرد: این موضوع مشکلات بسیاری را به بار آورده و لازم است در این زمینه به صورت ویژه اقدامات لازم صورت گیرد.

امام جمعه شهرستان مارگون با توجه به صعب العبور بودن شهرستان مارگون خواستار اختصاص وسیله نقلیه به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شد و ادامه داد: در بخش دامداری و کشاورزی، دامداران از اینکه برای مداوای دام های خود باید به شهر بروند، نگران هستند، چون در مارگون فقط دارو را تحویل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه زمین‌های این منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای کشاورزی دارد ولی استفاده نمی‌شود، افزود: زمینه بسیار خوبی برای اشتغال زایی جوانان نیز در این بخش وجود دارد.

حجت الاسلام خواجه پور خاطرنشان کرد: امکانات ورزشی ما بسیار ضعیف بوده و حتی یک سالن ورزشی فاقد سیستم گرمایشی است که لازم است در این زمینه هم اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 1737818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha