قانون گذاری کارآمد و مفید راهگشاست/ انباشت قانون هنر نیست

حجت الاسلام مصباحی مقدم تأکید کرد: انتظار از نمایندگان این است که در قانون گذاری حضور فعال داشته و قانون گذاری دقیق، کارآمد و مفیدی که راهگشای مردم باشد و بر هم انباشته کردن قانون هنر نیست.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد شرایط و ویژگی های مجلس در تراز انقلاب اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی وقتی از اعتبار برخوردار خواهد بود که نمایندگان منتخب از تخصص هایی برخوردار باشند که کمیسیون های تخصصی مجلس به آن نیاز دارد؛ به طور مثال کمیسیون اقتصادی باید اعضایی اقتصاددان را دربر بگیرد اما ظاهرا در حال حاضر دو یا سه نفر در کمیسیون اقتصادی، اقتصاد می دانند و بقیه اعضا غیر اقتصادی هستند.

حضور افراد متخصص در کمسیون های اختصاصی مجلس اعتبار مجلس را افزایش می دهد

عضو مجلس خبرگان رهبری  افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه افرادی باید باشند که دارای فهم و درک و توانایی مسایل برنامه و بودجه را داشته باشند و از نظر تجربی و علمی دارای سابقه بوده و همین طور کمیسیون انرژی و کمیسیون صنایع، کمیسیون بهداشت و درمان و هر یک از کمیسیون های تخصصی مجلس باید کسانی که در آنها حضور می یابند، متخصص و صاحب نظر در حوزه فعالیت آن کمیسیون باشند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم یادآور شد: علاوه بر ویژگی تخصص نمایندگان باید امانت دار، پاکدامن و با ایمان باشند و دست پاک بوده و دخالت در کارهای دولت و دولتمردان نکنند بلکه وظایف نمایندگی خود را انجام دهند. مهمترین وظیفه نمایندگی قانون گذاری در جاهایی که ما نیازمند قانون هستیم است، این خلأ باید توسط نمایندگان برطرف شود و نه صرفا انباشته کردن قانون ها باشد.

وی با بیان اینکه نظارت یکی از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: نظارت بسیار مهم تر از قانون گذاری است. این نظارت بر عملکرد دولت و اجرای قانون است که اگر مجلس از این ویژگی ها برخوردار باشد، مجلسی موفق و کارآمد خواهد بود.

احزاب و جریانات سیاسی فعالانه وارد میدان انتخابات شوند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد زمینه افزایش مشارکت مردمی در انتخابات تصریح کرد: معتقدم احزاب و جریان های سیاسی باید فعال به میدان بیایند به خصوص در این دوره که رهبر معظم انقلاب به شورای نگهبان توصیه هایی کردند و حتما شورای نگهبان این توصیه ها را در تایید صلاحیت ها در نظر خواهد داشت و ما شاهد تایید صلاحیت های حداکثری انشاءالله خواهیم بود و انتظار این است که جریانات سیاسی فعال به میدان بیایند و خدایی نکرده فضا را فضایی سرد قرار ندهند زیرا وقتی جریانات سیاسی سرد وارد میدان شوند، هواداران آنها نیز با سردی وارد میدان می شوند.

جریات سیاسی در رقابت با یکدیگر شور انتخابات را افزایش دهند

وی اظهار کرد: جریانات سیاسی وارد یک رقابت جدی در انتخابات شوند و با رقابت خود شور انتخاباتی را بالا ببرند و بهترین های خود را به میدان بیاورند و در معرض آرای مردم قرار دهند. اگر این اتفاق رخ دهد، بسیار در افزایش مشارکت مردم موثر خواهد بود البته علاوه بر این دولتمردان نیز باید تلاش کنند در راستای بالا رفتن اعتماد عمومی و رضایت خاطر مردم عزیز همت کنند و اگر اعتماد عمومی افزایش یابد، سطح مشارکت بالا می رود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در مورد انتظارات مردم از مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی مجلس به انتظارات ملت گفت: کار مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن است. مردم نباید از نمایندگان مجلس انتظار کارهای عمرانی داشته باشند. کارهای عمرانی جزو وظایف دولتمردان و وزارتخانه ها است البته نمایندگان مجلس می توانند مطالبه گر باشند و از این بابت پی گیری کنند و تاثیرگذار باشند اما کار اساسی نمایندگان نیست.

قانون گذاری کارآمد و مفید راهگشای مردم است/ انباشت قانون هنر نیست

وی گفت: بنابراین انتظار از نمایندگان این است که در قانون گذاری حضور فعال داشته و قانون گذاری دقیق انجام دهند؛ قانون گذاری های کارآمد و مفیدی که راهگشای مردم باشد و بر هم انباشته کردن قانون هنر نیست. آنچه مهم است بازنگری قوانین جامع در صورت نیاز و اگر نیاز نبود، شاهد بی ثباتی در قوانین نباشیم. بی ثباتی در قوانین موجب تزلزل در امور عمومی جامعه می شود و سردرگمی وکلا و حقوقدانان را در پی دارد؛ بنابراین باید در حوزه وظایف اصلی که قانون گذاری و نظارت بر اجرا است، بسیار فعال بوده و رضایت خاطر مردم را جلب کنند.

کد خبر 1738243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha