سه ضلع مثلث جذب جوانان به مسجد فاطمه زهرا(س) حاجی آباد

حجت الاسلام صالحی «اخلاق حسنه، نظم امام جماعت، مدیرکانون و همراهی هیأت امنا» را از راهکارهای جذب جوانان به مسجد عنوان می کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- مسجد تنها مکانی برای راز و نیاز با معبود نیست بلکه مکانی برای شور و مشورت و مأمنی برای دل های شکسته و حل مشکلات مردم است. با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، متوجه می شویم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی، محلی برای شور و مشورت بوده است.

مساجد علاوه بر اینکه نقش مهمی در مسائل عبادی و اقامه نماز دارند کارکرد و نقش های دیگری همچون کارکردهای آموزشی، فرهنگی و... برای جذب مخاطب به خصوص نوجوانان و جوانان دارد که باید به این مقوله توجه شود.

نزدیک اذان که می شود صدای اذان از گلدسته های مساجد طنین انداز می شود صدایی دلنشین که ناخودآگاه انسان را به سمت خود جذب می کند. صدایی که با شنیدن آن خرد و کلان و پیر و جوان دست از کار کشیده و خود را برای راز و نیاز با معبود آماده می کنند و خوشا به حال آنان که از کار خود زده و خود را به مساجد می رسانند تا نماز خود را به جماعت اقامه کنند.

مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) حاجی آباد نیز از این مهم مستثنی نبوده و با بلند شدن صدای اذان از گلدسته های مسجد؛ اهالی محل، کسبه خرد و کلان دست از کار کشیده و به سمت مسجد می روند. عده ای در صف انتظار برای تجدید وضو می روند و برخی هم با وضو وارد مسجد شده و به صفوف نماز پیوسته و خود را برای راز و نیاز با معبود آماده می کنند و پس از اقامه نماز سبک بال و با انرژی به سمت کسب و کار و منازل خود می روند.

سه ضلع مثلث جذب جوانان به مسجد فاطمه زهرا(س) حاجی آباد

امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری شهید مرتضی حاجی آبادی در گفتگو با خبرنگار شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه از حدود ۱۵ سال گذشته کانون فعالیت خود را آغاز کرده است، تعداد اعضای کانون را ۲۰۰ نفر اعلام کرده و می گوید: این اعضا در سنین ۷ تا ۱۸ سال هستند.

حجت الاسلام علی اکبر صالحی با اشاره به تعامل تنگاتنگ کانون، امام جماعت و هیأت امنا می افزاید: با توجه به تعامل و ارتباط تنگاتنگ همه ارکان و اعضا، اقدامات خوبی در زمینه های مختلف کمک های معیشتی، برگزاری مراسم انجام می شود.

وی با بیان اینکه در این مسجد هر سه وعده نماز به جماعت برگزار می شود، تعداد شرکت کنندگان در نماز ظهر را ۵۰ تا ۶۰ نفر و در نماز مغرب و عشا را ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر اعلام می کند و می گوید: روستای حاجی آباد دارای چهار مسجد و یک حسینیه است و اهالی هر محل در نزدیکترین مسجد محله برای اقامه نماز حضور پیدا می کنند.

حجت الاسلام صالحی گریزی به ارتباط با قشر جوان و نوجوان زده و می گوید: حدود ۲۰ نفر از اعضای کانون به عنوان مکبر و مؤذن انتخاب شده و برنامه آن در جدولی زمان بندی مشخص شده است.

وی دادن مسؤلیت به قشر جوان و نوجوان را یکی از مهمترین راهکارها برای جذب این قشر و ایجاد ارتباط با نسل جوان و حضور پررنگ آنها در همه برنامه ها عنوان می کند و می افزاید: در جدول زمانبندی و الصاق شده به تابلو اعلانات مسجد، وظیفه هر یک از اعضا شامل توزیع کتاب، ادعیه و قرآن، مکبری و... مشخص شده است.

سه ضلع مثلث جذب جوانان به مسجد فاطمه زهرا(س) حاجی آباد

وی بر تشویق جوانان و نوجوانان تأکید می کند و یادآور می شود: برای اجرای این مهم نیاز به اعتبار است و باید مسئولان مربوطه اعتبارات بیشتری به کانون ها اختصاص دهند.

حاجی آبادی داشتن اخلاق حسنه، وجود نظم امام جماعت، مدیر کانون، هیأت امنا را از دیگر راهکارهای جذب جوانان عنوان می کند و یادآور می شود: بارها بر صبر و حوصله بین هیأت امنا، مردم و اهالی تأکید شده است و بر همین منوال برخورد مناسبی با کودکان در مسجد صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه محلی با عنوان کبوترانه در حسینیه برای نگهداری کودکان در زمان اقامه نماز و مراسمات آماده شده است، یادآور می شود: راه اندازی مکانی برای نگهداری از کودکان برای مسجد فاطمه زهرا (س) از برنامه های پیش رو است.

به گفته این امام جماعت، مسجد فاطمه زهرا(س) در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده و در این سال ها بارها در آن ساخت و ساز انجام شده و توسعه یافته است.

وی در خصوص ساخت و ساز و احداث خانه عالم یادآور می شود: امسال برای ساخت وساز، نما و ... اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و زمینی در کنار مسجد برای احداث خانه عالم و خادم خریداری شده است اما به علت نبود اعتبار قادر به ساخت آن نیستیم.

photo_2023-12-05_09-34-00-2-.jpg

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حاجی آبادی خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری توسط کانون می شود و می گوید: هر ساله با مساعدت خیران برنامه های متنوع شامل اردوهای تفریحی ، زیارتی و... برگزار می شود و امسال در تابستان با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان برادران به اردوی تفریحی، زیارتی طبس و خواهران در اردوی امامزاده سیدالحسین(ع) شرکت کردند.

وی با اشاره به اقدامات مرکز نیکوکاری مسجد می گوید: امسال ۲۵۰ سبد معیشتی با اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیون ریال، ۱۵۰ بسته بسته تحصیلی به ارزش ۳۷۷ میلیون ریال، ۱۵ سری جهیزیه با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال، ۶۰۰ بسته گوشت قربانی به ارزش ۹۵۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال، هفت هزار پرس غذای گرم به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، پرداخت هزینه دارو درمان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال به همت این مرکز توزیع و انجام شده است.

امام جماعت مسجد فاطمه زهرا(س) حاجی آباد از دیگر اقدامات به توزیع لباس گرم با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون ریال، توزیع سه عدد بخاری و دو عدد آبگرمکن با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلون ریال، توزیع فرم مدارس با اعتباری بالغ بر یکصد میلیون ریال، توزیع لباس بچه گانه با اعتبار یکصد میلیون ریال، هزینه دندانپزشکی شامل پرکردن با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال نیز اشاره کرد.

وی ضمن تقدیر از حضور همیشگی مردم در مراسمات، از مسئولان خواستار توجه بیشتر در زمینه تخصیص اعتبارات به مساجد داشته باشند.  

کد خبر 1738279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha