از توسعه خوابگاه های متاهلی تا همکاری با محاکم خارجی درباره منافقین

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز ۲۲ آذر هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، جلسه هیات دولت امروز ۲۲ آذر برگزار شد و پس از پایان جلسه، طبق روال هر هفته حیاط دولت، وزرای دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران حضور یافته و به سوالات ایشان پاسخ دادند.

از توسعه خوابگاه های متاهلی تا همکاری با محاکم قضائی خارجی درباره منافقین

ارسال احکام صادره برای منافقین به محاکم قضایی خارجی

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت درباره رسیدگی به پرونده جنایات منافقین اظهار داشت: دادگاه برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شده و همکاری خوبی در این باره بین قوای قضائیه و مجریه وجود دارد، مستندات و شهود درباره جنایات منافقین وجود دارد و کار رسیدگی به این پرونده نیز در حال انجام است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: پس از رسیدگی به پرونده و صدور احکام قضایی، آن بخش از احکام که قابلیت اجرا از طریق محاکم حقوقی و قضایی کشورهای دیگر را داشته باشد از طریق مرکز حقوق بین الملل به محاکم قضایی کشورهای مورد نظر برای شناسایی و اجرای احکام در خصوص منافقین ارائه خواهد شد.

وی گفت: ارجاع اختلافات به دیوان داوری بین المللی موضوعی است که در توافقنامه امضاء شده بین ایران و بحرین مطرح شده است و ما بر اساس همین توافق موضوع تحمیل ضرر به شرکت‌های بانکی و بیمه ای کشورمان از سوی بحرین را در دیوان داوری مطرح می کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: در یک مورد کشور بحرین ضرر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری به دارایی‌های بانک مرکزی وارد کرده است، ضرر مربوط به حوزه بیمه چند میلیون دلاری است.

از توسعه خوابگاه های متاهلی تا همکاری با محاکم قضائی خارجی درباره منافقین

توسعه خوابگاه های متاهلی در دستور کار دولت سیزدهم

محمد زلفی گل با اشاره به مشکلات خوابگاه های متاهلی دانشجویی در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: روز گذشته رییس‌جمهور دستور داد درباره توسعه خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی پیشنهادات‌مان را به دولت اعلام کنیم.

وزیر علوم افزود: دانشگاه تهران یک خوابگاه ۱۰۰ واحدی در نقاطی از شهر داشت که از طریق مولدسازی فروختند و خوشبختانه ۷۰ درصد آن اعتبار را برای خوابگاه متاهلی اختصاص دادند و الان ۵۰۰ واحد در داخل پردیس دانشگاه تهران در حال احداث است و قول داده‌اند که ۱۴ ماهه این ۵۰۰ واحد را به ما تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا از طریق تهاتر و فروش اموال مازاد و اعتباراتی که دولت بر اساس قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اختصاص می‌دهد، تا آنجایی که می‌توانیم خوابگاه‌های متاهلی را توسعه دهیم.

وزیر علوم با اشاره به مصوبه برنامه هفتم مبنی بر اختصاص معادل ۱۵درصد اعتبارات کل دانشگاه ها بری امور پژوهشی و ۵ درصد هم برای امور فرهنگی،  افزود: سازمان برنامه و بودجه قول داده است که این مبالغ را در ردیف بودجه هر دانشگاه پیش‌بینی کند و اگر این اتفاق بیفتد سال آینده مقدمات خیز علمی جدید فراهم خواهد شد.

برگزاری ۸۰ نشست دانشجویی طی دو ماه

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در جمع خبرنگاران و در حیاط دولت، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تا ۱۹ آذر، ۸۰ نشست دانشجویی با حضور اعضای دولت، شامل وزراء، معاونان رئیس جمهور و معاونین وزراء ظرف دو ماه تشکیل شد که بی‌سابقه است. علاوه بر آن، دامنه حضور مسئولان در دانشگاه‌ها را به استانداران امتداد دادیم و هر ۳۰ استاندار در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند.

سپهر خلجی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در طول سال‌های گذشته و در تمام دولت‌ها، امر کردند که مسئولان به دانشگاه‌ها بروند و گزارشی از اقدامات و خدمات دولت را مستقیم برای دانشجویان و قشر نخبه کشور بیان کنند؛ ضمن اینکه پیوندی بین دولت و دانشگاه‌ها برقرار می‌شود.

وی تاکید کرد: شاید این اتفاق در دولت‌های دیگر هم وجود داشته است، اما با توجه به اهتمام رئیس جمهور بر اجرای امر رهبری، در این دولت از دو ماه پیش کمیته‌ای تشکیل دادیم و با پیگیری‌های انجام شده، زمینه حضور مسئولان را در دانشگاه‌ها فراهم کردیم.

آغاز واردات اتوبوس‌های برقی از بهمن‌ماه

شهردار تهران نیز در جمع خبرنگاران از انعقاد قرارداد خرید ۲۱۹۴ اتوبوس برقی خبر داد و گفت: از بهمن‌ماه سال جاری واردات اتوبوس های برقی آغاز  و تا سال دیگر تمام می‌شود.

علیرضا زاکانی افزود: از سال گذشته تا به امروز هزار و ۸۶۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که کمتر از هزار دستگاه آنها در خط فعال بود و در حال حاضر بیش از ۳ هزار اتوبوس داریم که ۲۰۵۰ دستگاه آن در خط فعال است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰۰ اتوبوس نو به خطوط اتوبوسرانی اضافه شد اما این کفایت حمل و نقل عمومی تهران را نمی کند، لذا قرارداد ۲۱۹۴ اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰ هزار موتور برقی را به صورت گسترده دنبال می کنیم که هم به رفع آلایندگی و هم رفع مشکلات ترافیکی کمک می کند و از همین امسال واردات آنها شروع می شود و نهایتا داخلی سازی می شود.

زاکانی گفت: با تصحیح خطوط و ایجاد ظرفیت‌های جدید ناوگانی به ویژه در مترو ۷۹۱ دستگاه واگن قرار بسته شد و از سال بعد وارد خدمات می‌شود و ۱۱۳ واگن ملی هم به آن اضافه می شود که بدنه ۲۱ واگن در حال تکمیل است، لذا شرایط تهران را از لحاظ حمل و نقل عمومی برای سال آینده متحول شده خواهیم دید.

 مازوت‌سوزی در نزدیکی کلان‌شهرها انجام نمی‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اعضای کابینه بود که در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش های آنان پاسخ داد.

علی سلاجقه با اشاره به تاکیدات ویژه رئیس جمهور در شورای عالی محیط زیست، در زمینه کاهش آلایندگی جوی، گفت:  ۸ بخش اصلی در مجموعه بودجه کشوری دستگاه‌ها به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه کمی و کیفی‌سازی سوخت در ۹ پالایشگاه کشور انجام می‌شود که نیازمند اعتبارات سنگینی است، افزود: به‌عنوان امین مردم اعلام می کنم که مازوت‌سوزی در هیچ یک از پالایشگاه‌هایی که نزدیک کلان‌شهرها و مراکز جمعیتی قرار دارند، انجام نمی‌شود و این اتفاق فقط برای نیروگاه‌هایی که دور از مراکز جمعیتی قرار دارند، می‌افتد.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: طبق ابلاغیه روز گذشته، چندین نیروگاهی که در کلان‌شهرها هستند، به هیچ وجه مجوز مازوت‌سوزی ندارند.

سلاجقه همچنین به کیفی‌سازی بنزین اشاره کرد و گفت: یورو ۴ وضعیت خوبی دارد و یورو ۵ هم در کلان‌شهرها توزیع می‌شود و در وضعیت کیفی‌سازی به خوبی پیش می‌رویم.

تنظیم بودجه وزارت آموزش و پرورش بر مبنای برنامه هفتم

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دولت با بیان اینکه دولت امسال در بودجه‌نویسی تجربه جدیدی دارد، گفت: سازمان برنامه و بودجه قول مساعد داده که بودجه این وزارتخانه بر مبنای احکام برنامه هفتم توسعه تنظیم شود.

رضامراد صحرایی ، روند هوشمندسازی مدارس را در بخش‌های مختلف متفاوت دانست و گفت: در برنامه هفتم اتصال تمامی مدارس کشور به اینترنت پر سرعت از طریق فیبر نوری پیش‌بینی شده است و اکنون هم با پیشرفت فیبرنوری اولویت با مدارس بوده و این کار در مسیر اجرایی است.

وی درباره بودجه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه هم توضیح داد: برنامه هفتم توسعه به گواه متخصصان آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت قوی‌ترین برنامه پس از انقلاب است. که نزدیک به ۳۰ حکم آن مرتبط با این وزارتخانه است که در قالب ۶ و ۷ ماده اختصاصی آمده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بر اساس این سند، تقویت اجرای سند تحول بنیادین، افزایش کیفیت مدارس دولتی و آموزش در دستور کار قرار دارد.

وی درباره جذب معلمان حق‌التدریسی و سامان‌دهی وضعیت این گروه بیان داشت: سال گذشته، وزیر آموزش پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی توافق کردند که سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ ، سال پایان به کار گیری نیروهای خرید خدمات در نظام آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با وجود ردیف‌های استخدامی خوب و قبولی ۴ هزار نفر از این نیروها در آزمون استخدامی، تعدادی از آنها هم قبول نشدند و در سال جدید به دلیل کمبود نیرو، با کسب اجازه از رئیس جمهور از آنها استفاده کردیم اما راهی جز آزمون برای تبدیل وضعیت وجود ندارد.خدمات این گروه از معلمان شایسته تقدیر بوده و در نظام برنامه‌ریزی به گونه‌ای اقدام خواهد شد که به سنوات خدمت این گروه با توجه به سابقه تجربه آنها امتیاز تعلق گیرد.

وی درباره صدور مجوز الکترونیکی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیرانتفاعی گفت: وزارتخانه با این مدارس و درگاه ملی مجوزها در تعامل تنگاتنگ بوده و پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: این وزارتخانه به عنوان بزرگترین دستگاه اداری کشور مقام نخست ارائه خدمات در پنجره خدمات را میان دستگاه‌های اجرایی در کشور دارد.

صحرایی با بیان اینکه سازمان های تابعه هم کار خود را در صدور مجوزهای الکترونیکی آغاز کرده‌اند، توضیح داد: برخی از آنها باید مجوز خود را از روش های دیگری اخذ کنند چون ماهیت حاکمیتی دارند و مطمئن هستیم که مشکل به صورت زیرساختی حل خواهد شد.

وی درباره روند توزیع شیر در مدارس ابتدایی هم گفت: این فرایند پس از یک وقفه ده‌ساله که تمام زیرساخت‌های آن از بین رفته بود، آغاز شده است و در مجموع از میان ۸ میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی مدارس دولتی، ۷۰ درصد شیر را دریافت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پراکندگی توزیع شیر در استان‌ها متفاوت است، در ۱۲ استان پوشش صددرصدی و هفت استان تا ۷۰ درصد زیر پوشش طرح توزیع رایگان شیر قرار گرفته اند و هشت استان نیز قراردادهای خود را این هفته نهایی می‌کنند.

صحرایی افزود: در ۴ استان هیچ‌یک از شرکت‌های لبنیاتی خدمات ارائه نداده اند که این موضوع با وزیر کشاورزی مطرح شده و حتما صنایع لبنی که شیر در اختیار مدارس قرار ندادند به دلیل عدم ایفای نقش مهم به این وزارتخانه معرفی خواهند شد.

کد خبر 1738730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha