اصلاح ساختار اقتصادی کشور لازمه نقش آفرینی ایران در نظم آینده جهان است

حجت الاسلام کاظم صادقی گفت: یکی از مسائل حائز اهمیت، نقش ایران در نظم آینده جهان است لازمه تحقق این امر ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز (۲۴ آذرماه) حجت الاسلام کاظم صادقی در خطبه های نماز جمعه جازموریان، گفت: یکی از نقش های مهم حضرت زهرا (س) در جامعه صدر اسلام، تضعیف تعصبات ضد انسانی در جامعه جاهلی آن ایام بود ‌و تولد ایشان تعصب شکنی نسبت به جایگاه دختر در جامعه بود.

امام جمعه جازموریان ازدواج حضرت زهرا (س) را یکی دیگر از روش های ابطال تعصبات بیهوده در جامعه آن زمان برشمرد و افزود: زندگی صمیمانه این زن و شوهر، نوع دیگری از تعصب شکنی بود.

وی با اشاره به این که روز وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای امام راحل است، ابراز کرد: هنگامی که استعمارگران، نقشه‌های فتوحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را طراحی می‌کردند، به یک مانع عمده برخورد کردند و آن، اعتقادات دینی ملت‌ها بود.  

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: اعتقادات دینی همواره مزاحم تجاوز طلبی استعمارگران بوده و هست از این رو، استعمار در کشورهای اسلامی به این نتیجه رسید که باید نسل‌های رو به رشد این کشورها، از دین جدا شوند.

خطیب جمعه جازموریان اظهار کرد: استعمار برای جدایی نسل های رو به رشد از دین، اقدام به اشاعه‌ شهوات و باز کردن راه شهوترانی کرد.

وی عنوان کرد: دین اسلام، منظم‌تر و دقیق‌تر از سایر ادیان با عنان‌ گسیختگی شهوات انسان ها مخالف است و سایر ادیان برای شهوات ضابطه، قاعده، حدود و قیود دارند.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: دومین راه استعمار برای جدایی نسل های رو به رشد از دین، راه اندازی جریان علمی و فکری بود که با ورود این تفکرات علمیِ جدید به کشورهای اسلامی که همراه با پیشرفت‌های علمی اروپا بود را وسیله‌ای برای بی‌اعتقادی به دین و خاموش کردن شعله‌ی ایمان دینی در دلها و از بین بردن بیداری وجدان دینی در آحاد مردم قرار دادند.

امام جمعه جازموریان ادامه داد: استعمار دانشگاه‌ها را از اول بر پایه‌ بی‌اعتقادی گذاشت نه تنها دین را در دانشگاه ها ضعیف کردند بلکه به معارضه‌ با آن پرداختند.


وی با اشاره به اتفاق افتادن فساد صورت گرفته در یکی از شرکت معروف به نام دبش، عنوان کرد: این اتفاقات زیبنده نظام اسلامی و دولت انقلابی نیست بنابراین باید برای مبارزه با فساد نقشه راه با بازه های زمانی متفاوت تعیین کرد.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: گام اول در مبارزه با فساد، شناخت عوامل مختلف فساد اقتصادی و مالی است، بدون تردید بروز فساد اقتصادی تک عاملی نیست نگاه تک بُعدی به این موضوع، راهزن خواهد بود و به‌ جای نمایاندن راه‌های مبارزه راه را گم خواهد کرد.

خطیب جمعه جازموریان ابراز کرد: در فساد چای دبش رد پاهای روشنی از عوامل سیاسی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی دیده می‌شود، مهم‌ترین این عوامل در فساد چای دبش به چهار عاملِ نظام و ساختار اداری معیوب و ناقص، قوانین ناکارآمد و ناکافی، عوامل زیاده‌ خواه و فاسد و نیز ضعف سامانه‌های نظارتی برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در زمینه‌ مبارزه با فساد، الزاماتی از جمله شناخت بسترهای فساد و پیشگیری از آن، عدم تبعیض، مبارزه در درون قوه مجریه، پاکدستی و اقدام عملی و پرهیز از برخورد شعاری را مطرح کرده اند.


حجت‌الاسلام صادقی اضافه کرد: یکی از مسائل حائز اهمیت، نقش ایران در نظم آینده جهان است لازمه تحقق این امر ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

امام جمعه جازموریان تاکید کرد: خنثی‌ سازی تحریم تنها از طریق باز تعریف نقش ایران در نظم آینده امکان‌ پذیر است، در یک جهان غیر قطبی‌ شده، پدیده‌هایی نظیر تحریم، سکوها (پلتفرم‌ها) مالی و بانکی، زنجیره‌ های ارزش جهانی و منطقه‌ای و... شکلی متفاوت از شرایط فعلی خواهند داشت به طوری که قدرت بلوک غرب برای اعمال تحریم کاهش می‌یابد و همین امر باز تعریف نقش در عرصه بین‌الملل را به امری در دسترس برای ایران تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار مسیر برای مقابله با تحریم در فضای سیاستگذاری کشور مطرح شده، عنوان کرد: رفع حقوقی تحریم و عادی‌ سازی روابط اقتصادی، دور زدن تحریم و صدور مجوزهای موردی،  استفاده از ابزارهایی نظیر پیمان پولی، بانکداری فرا ساحلی و اصلاحات اقتصاد داخلی از جمله این مسیرها است.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: هیچ یک از این مسیرها به تنهایی قادر به تحقق خنثی‌سازی تحریم نیست اما هنگامی که افق و نقشه راه، دست یابی به تعادل جدید (نقش جدید ایران در عرصه بین‌الملل) مشخص شود هر یک از این مسیرهای متعارف چهارگانه، جایگاه خاصی در جورچین خنثی‌سازی تحریم به‌ دست خواهند آورد.


خطیب جمعه جازموریان با اشاره به روز حمل و نقل عمومی کشور، بیان کرد: قرآن در آیات بسیاری به مسئله حمل و نقل و راه به عنوان یک نعمت اشاره کرد ه و از مردمان می‌خواهد که خداوند را بدان شکر و سپاس گویند.  

وی افزود: از جمله این آیات می‌توان به آیات ۱۵ سوره نحل، ۵۳ و ۵۴ سوره طه، ۳۱ و ۳۲ سوره انبیاء، ۱۰ سوره زخرف و نیز ۱۹ و ۲۰ سوره نوح اشاره کرد که در همه این آیات خداوند به ایجاد و انشاء راه‌ها در میان کوه‌ها و دره‌ها و دریاها اشاره می‌فرماید که شرایط مناسبی برای کوچ و ترابری انسان فراهم آورده است.  

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: خداوند راه‌های زمینی، دریایی و وسایل و ابزارهای ترابری همچون چارپایان و کشتی را به عنوان نعمت‌های الهی برای بشر می‌شمارد تا پیشرفت و توسعه تمدنی بشر را فراهم کند.

امام جمعه جازموریان ابراز کرد: متاسفانه شهرستان جازموریان از این نعمت که بستر ساز پیشرفت شهرستان است، بی بهره می باشد و اولین سوالی که بنده راجع با این قضیه دارم این است که آیا توسعه و دوبانده کردن و یا حتی تعریض این جاده در برنامه و یا ذهن مسئولان بالا دست استان و جنوب کرمان خصوصا راهداری هست یا خیر؟.

وی افزود: دوم اینکه آیا ما پایانی برای این صحنه های دلخراش جاده ای رودبار جنوب به جازموریان را متصور بشویم یا خیر؟.

حجت الاسلام صادقی خطاب به رانندگان شوتی سوار، گفت: آیا شما وجدان بیدار و انسانی دارید یا خیر؟ که 
اگر دارید پس این همه سرعت های مهلک و خسارت بار برای چیست؟ و از پلیس خواهش دارم راجع به تخلف این قشر در بحث سرعت و سبقت های غیر مجاز چشم پوشی نداشته باشد.

کد خبر 1738997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha