روحیه مقاومت مردم غزه متاثر از روح سلحشوری شهدای انقلاب اسلامی است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه روحیه مقاومت همان روحیه قهرمانی و سلحشوری است که به واسطه شهدا در جامعه دمیده می شود و مردم غزه به واسطه همین روحیه درحال مقاومت هستند، گفت: اگر به دنبال سعادت و حیات ابدی نورانی هستیم باید مسیر شهدا را ادامه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، آیت الله صادق آملی لاریجانی-رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش رزق و روزی بی پایان که در مجتمع فرهنگی حبیب بن مظاهر شهرستان تنکابن برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای سرافراز ایران اسلامی و امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همچنین تسلیت بمناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) و شهادت سردار سیدرضی موسوی، اظهار کرد: شهید مراتبی دارد که همگان در مسیر آخرت به حال شهید قبطه می خورند.

وی با اشاره به آیه ۱۶۹سوره آل عمران «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»، افزود: آیات قرآنی تصریح می کنند که شهدا زنده اند و نزد خدا روزی می خورند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شهدا، حی و زنده‌ به حیات عنداللهی هستند، گفت: شهدا زنده‌ و در مقام عنداللهی روزی داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه همه به طرف ملاقات حق تعالی درحال حرکت اند، تصریح کرد: ملاقات شهید با خدا عین نور است اما ملاقات کفار به ظهور جهنم ختم خواهد شد؛ لذت جنات و بهشت‌های امکانی اصلاً با لذت مقام عنداللهی قابل مقایسه نیستند؛ ازین‌رو است که اولیای الهی برای رسیدن به توفیق شهادت و نتایج پربارش بی‌تابی و ناشکیبایی می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه فهم مقام شهید در چارچوب نظام توحیدی، ایمانی و قرآنی قابل فهم است، ادامه داد: اگر این چارچوب را نداشته باشیم مقام شهید را فهم نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه حدیث قرب نوافل «فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ، وَیَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ، وَ‌إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ اگر کسی به وسیله نافله‌ای (مستحبی) به من، یعنی خدا تقرب جوید، او را دوست دارم و گوش، چشم، زبان و دست او می‌شوم که به وسیله آنها بشنود و ببیند و اگر مرا بخواند، او را اجابت می‌کنم و خواسته‌هایش را برآورده می‌سازم»، خاطرنشان شد: محبت خداوند کیمیایی است که باطن انسان را متحول می کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شهید در راه خدا جهاد می کند همانند کسی که مورد خطاب این حدیث قدسی است مورد محبت خدا قرار می گیرد، گفت: در چارچوب نظام قرآنی، ایمانی و فکری می توانیم شهید را فهم کنیم شهید به ظهر جسم را از دست می دهد اما حقیقت شهید ماندگار خواهد ماند.

وی به اثر اجتماعی شهید اشاره کرد و افزود: شهید روح قهرمانی را در جامعه می دمد.

آیت الله آملی لاریجانی یکی از نقدهایی که غربی ها به مدرنیته دارند اینکه برای انسان چیزی از روحیه قهرمانی باقی نگذاشتند، گفت: شهید به اختیار در راه خدا حرکت می کند به خودش مشغول نیست و روح قهرمانی را به جامعه می دهد.

وی با اشاره به گفتگوی امام سجاد(علیه السلام) با ابن زیاد در دارالاماره کوفه تصریح کرد: امام سجاد(ع) در این گفتگو فرمودند:  «أَبِالْقَتْلِ تُهَدِّدُنی یَابْنَ زِیاد، أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ کَرامَتَنَا الشَّهادَةُ ای پسر زیاد! آیا ما را با قتل تهدید می کنی؟ مگر نمی دانی که کشته شدن در راه خدا، عادت دیرین ما و شهادت، مایه کرامت و افتخار ماست.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شهید در مسیر حق ارزش خلق می کند، گفت:رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بَرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ بالای نیکی هر نیکوکاری نیکی است تا آنکه انسان در راه خدا کشته شود، و چون در راه خدا کشته شد دیگر بالای آن نیکی و عملی بهتر نیست.»

وی با بیان اینکه مقام شهید در تمدن غربی قابل فهم نیست بلکه در چارچوب تمدن قرآنی فهم می شود، افزود: مطابق آیه ۱۹۷ «سوره بقره وَتَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقویٰ بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است» شهادت یک حقیقت است که سیر بی پایان دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شهید فرهنگ ساز و تمدن ساز است، گفت: مقام معظم رهبری مکرر به تکریم شهدا توصیه و سفارش دارند بدین جهت که شهید فرهنگ می سازد.

وی برلزوم تکریم شهدا و خانواده های معظم این مردان خدایی تاکیدکرد و افزود: برای ساختن جامعه باید فکر نورانی توحیدی از طریق تکریم مقام شهید توسعه داده شود.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن ادای احترام به مقام شامخ بیش از ۲۰هزار شهید غزه، اظهار کرد: صهیونیست ها با حمایت آمریکا و اروپا به بهانه دفاع از خود درحال کشتار مردم بیگناه غزه هستند که واقعا تعجب آور است.

وی اذعان کرد: روحیه مقاومت مردم غزه متاثر از روح سلحشوری شهدای انقلاب اسلامی است. معتقدیم راه صلاح برگشت به قرآن و فکر ایمانی و توحیدی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روحیه مقاومت همان روحیه قهرمانی و سلحشوری است که به واسطه شهدا در جامعه دمیده می شود، گفت: اگر به دنبال سعادت و حیات ابدی نورانی هستیم باید مسیر شهدا را ادامه دهیم.

آیت الله آملی لاریجانی بااشاره به سوره اسراء، بیان کرد:  در روز قیامت عمل انسان برگردن انسان آویخته است یعنی حقیقت هستی انسان گشوده می شود. انسان دائما در حال سیر الی الله است.

وی با بیان اینکه حساب ظهور باطن اعمال انسان است، گفت: انسان حساب گر خودش است یعنی این که وقتی باطن انسان به نحو حقیقی گشوده می شود یعنی حساب انسان است اگر انسان درستکار باید حساب او سرشار از عمل صالح خواهد بود. معتقدیم مطابق آیات قرآن و روایات بزرگان دین شهدا و خانواده معظم شهدا و جامعه ایثارگری به جهت عمل صالح از حسنات برخوردارند.

کد خبر 1741141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha