نرخ بیکاری استان در پاییز کاهشی شد

جهانشاهی گفت: نرخ بیکاری فصل پاییز در خراسان جنوبی به ۵.۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی، حمید جهانشاهی گفت: بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران استان های مازندران، سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی سکان‌دار پایین‌ترین نرخ بیکاری فصل پاییز امسال در کشور هستند.

وی گفت: نرخ بیکاری کشور در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ۸.۲ درصد به ۷.۶ درصد رسیده، یعنی ۶ دهم درصد نرخ بیکاری در پاییز روند کاهشی داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پایین ترین نرخ بیکاری در استان‌های مازندران، سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: نرخ بیکاری خراسان جنوبی به ۵.۵ درصد رسیده و این نتایج نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری و بهبود بازار کار است.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان جنوبی در پاییز امسال ۴۲ درصد برآورد شده است و بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان میدهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۱)، پنج دهم درصد افزایش داشته است و بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۸.۳ درصد از جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) شاغل بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

جهانشاهی افزود: فصل پاییز امسال سومین فصل متوالی است که در آن افزایش روند مشارکت اقتصادی، رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به ثبت رسیده و در این فصل نرخ بیکاری کاهش6 دهم درصدی، اشتغال رشد 6 دهم درصدی و نرخ مشارکت اقتصادی رشد پنج دهم درصدی را نسبت به فصل پاییز سال قبل تجربه کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها نرخ بیکاری در ۲۱ استان کشور روند کاهشی داشته که در ۲۴ استان تک رقمی و در ۱۹ استان کمتر از هفت درصد بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کاهشی‌ شدن نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی نشانگر اهتمام دولت سیزدهم و مجموعه اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه‌های اجرایی برای تحقق هدفگذاری ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال در سطح کشور بوده است.

حمید جهانشاهی یادآور شد: طرح آمارگیری نیروی کار با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار و تغییرات آن اجرا میشود. این هدف از طریق "برآورد شاخص های فصلی و سالانه ی نیروی کار در سطح کل کشور و استان ها"، "براورد تعداد سالانه در سطح کل کشور و استان ها"، "براورد تغییرات فصلی و سالانه شاخص های نیروی کار در سطح کل کشور و استان ها" و "براورد تغییرات سالانه شاخص های نیروی کار در سطح استان ها" تأمین می شود.

کد خبر 1743270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha