فرهنگ خودپسندی باید به ایثار و از خودگذشتگی تغییر کند/دشمنان با مشکلات اقتصادی مردم را نسبت به سرنوشت کشور دلسرد می کنند

امام جمعه مارگون گفت:دشمنان تلاش دارند پای مشکلات اقتصادی را به میدان بکشاند و از این طریق مردم را نسبت به سرنوشت کشور دلسرد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» ظهر امروز (22 دی ماه) در خطبه های نماز جمعه مارگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، موضوع خطبه اول را به رابطه با نکوهش بخل اختصاص داد و اظهار کرد: در منابع دینی، شدیدترین هشدارها و کوبنده‌ترین تعبیرها نسبت به «بخیل» به کار رفته، به گونه‌ای که در برابر، از صفت زیبا، مثبت و راهگشای «سخاوت» تعریف و ستایش شده است.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: مولی امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمود «الْبُخْلُ عَارٌ» بخل ننگ است و آدم بخیل کمتر از همه مردم در آسایش و آرامش است»، تا جایی که امام علی (ع) در جایی فرمود « نگاه به آدم بخیل، سنگدلی می‌آورد» .

وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره لیل می‌فرماید: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی، کسی که بخل ورزد، از این راه بی‌نیازی بطلبد و پاداش الهی را انکار کند ،به زودی او را در مسیر دشواری قرار خواهیم داد».

حجت الاسلام خواجه پور افزود: در شأن نزول این آیه در تفاسیر چنین آورده‌اند که «مردی در میان مسلمان‌ها بود که شاخه یکی از درختان خرمای او بالای خانه مرد فقیری قرار گرفته بود، صاحب نخل هنگامی که از درخت بالا رفت تا خرماها را بچیند گاهی چند دانه خرما در خانه فقیر می‌افتاد و کودکانش آنها را برمی‌داشتند، آن مرد از درخت نخل خود فرود آمد و خرما را از دست کودکان گرفت و حتی با انگشتش دست به دهان آنها کرد تا خرما را بیرون آورد، مرد فقیر آمد محضر پیغمبر و از دست این بخیل شکایت کرد.»

خطیب نماز جمعه شهر مارگون ادامه داد: پیغمبر (ص) فرمود: «برو تا به کارت رسیدگی کنم، پس به صاحب نخل فرمود: این درختی که شاخه‌هایش بالای خانه فلان شخص است را به من می‌دهی تا در مقابل آن درختی در بهشت به تو بدهم؟ مرد بخیل گفت: یا رسول الله من درختان نخل بسیار دارم و خرمای هیچ کدام به خوبی این درخت نیست و حاضر به چنین معامله‌ای نیستم».

وی بیان کرد: یکی از یاران پیغمبر این سخن را شنید و عرض کرد «ای رسول : اگر من بروم و این درخت را از آن مرد خریداری کنم و به آن مرد فقیر بدهم شما همان چیزی را که به او می‌دادید به من عطا خواهی کرد؟ پیغمبر فرمود: آری. آن مرد رفت و صاحب نخل را دید و با او گفتگو کرد ،صاحب نخل گفت: می‌دانی پیغمبر حاضر شد در مقابل این درخت نخل یک درختی در بهشت به من بدهد ولی نپذیرفتم؟ چرا که از خرمای این درخت نخل خیلی لذت می‌برم».

حجت الاسلام خواجه پور افزود: «خریدار گفت: آیا می‌خواهی آن را بفروشی؟ گفت نمی‌فروشم مگر آن مبلغی که گمان نمی‌کنم به من بدهند. گفت چه مبلغ؟ صاحب نقل گفت: مبلغ ۴۰ نخل را به من بدهند تا این نخل را بدهم. خریدار تعجب کرد و بالاخره مبلغ ۴۰ نخل را به او داد و نخل را خرید و محضر پیغمبر رسید که این نخل را خریدم و تقدیم شما می‌کنم. پیغمبر به سراغ خانواده فقیر رفت و به صاحبخانه فرمود: این نخل برای تو و فرزندانت است».

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: اینجا بود که این آیات الهی نازل شد، «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی» اما آنکه حق خدا را داد و پروا داشت «وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی»و پاداش نیکوتر را تصدیق کرد «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَی»آدم بخیل این گونه است که حاضر نیست درخت خرمای دنیای خود را به پیغمبر بدهد و درخت بهشتی را نصیب خود گرداند».

وی یادآور شد: امیرالمومنین امام علی (ع) فرمود «بخیل‌ترین افراد کسانی هستند که از سلام کردن به دیگران شانه خالی کنند» و یا در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص)نقل شده که «بخیل‌ترین اشخاص کسی است که نزد او اسم من برده شود و او صلوات نفرستد»؛ باید توجه داشته باشیم که بخل مادی و معنوی در آیات و روایات مورد نکوهش قرار گرفته است.

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: در روایت داریم که امیرالمومنین امام علی علیه السلام مقدار خرمای قابل توجهی برای کسی فرستاد، یکی از حاضران عرض کرد به خدا سوگند این شخص چیزی از شما مطالبه نکرد و کافی بود، یک پنجم آن را برایش ارسال می‌کردید.

خطیب نماز جمعه مارگون خاطرنشان کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمود: «خداوند افرادی مانند تو را در میان مومنان زیاد نکند، من بخشش می‌کنم تو بخل می‌ورزی!!»، لذا خداوند متعال خمس و زکات و انفاق را برای همین که انسان نسبت به مال خود بخیل نباشد قرار داده و ما باید در مقابل مستمندان، مردم در تمام زمینه ها احساس مسئولیت کنیم .

وی در خطبه دوم سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۵۷ هجری شمسی را یادآور شد و گفت: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی هدایت فرهنگی کشور است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون افزود: باید با شناخت دقیق ضعف‌ها و گزاره‌های غلط فرهنگی در عرصه‌های مختلف، راه حل‌های عالمانه‌ای برای گزاره‌های صحیح و پیش برنده ارائه کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه فرهنگ خودپسندی و شهرت باید به فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی تغییر کند، خاطرنشان کرد: این واژه «ما نمی‌توانیم» را باید به عنوان یکی از گزاره‌های غلط بدانیم و با کمک پایه‌های فکری انقلاب و جوانان فعال، فرهنگ «ما می‌توانیم» را با همان روحیه انقلابی به وجود آوریم.

حجت الاسلام خواجه پور یادآور شد: نباید اجازه داد فرهنگ غربی که متاسفانه در کشور رخنه کرده، بیشتر از این رخنه و ورود کند و همه دستگاه‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ اسلامی و مبارزه با فرهنگ‌های غلط باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

امام جمعه شهرستان مارگون ولادت باسعادت امام محمد باقر علیه السلام به عنوان پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را به همه دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) تبریک گفت.

وی تاکید کرد: امام محمد باقر علیه السلام الگوی کامل تلاش، مبارزه و مجاهدت خستگی ناپذیر و پر از مشکلات برای اشاعه دین حق و راه انداختن جریان فکری درست در دنیای آن روز بود.

حجت الاسلام خواجه پور اظهار کرد: حضرت امام (ره) فرمودند: «ما افتخار داریم که باقرالعلوم بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز خدا، رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام مقام او را درک نکرده و نتواند درک کرد».

خطیب نماز جمعه شهر مارگون گفت: امام محمد باقر علیه السلام حدود ۱۸ سال دوران امامتش طول کشید و شاگردان بسیاری را در دامن خود تربیت داد که مروج دین و سخن حق بوده است.

وی تاکید کرد: هدفی که امروز ملت ایران برای آن تلاش می‌کند، زنده نگه داشتن سخن حق در دنیای مادی و غرق فساد است که امام محمد باقر علیه السلام در دنیای آن روز اسلام را انجام داده است.

حجت الاسلام خواجه پور مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند ماه امسال را یادآور شد و بیان کرد: همه ما باید حضور در پای صندوق‌های رای را یک وظیفه بدانیم.

امام جمعه شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری مشارکت در انتخابات، رقابت سالم و انتخاب درست است که همه ما باید به منویات معظم له توجه و عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سرنوشت کشور را مردم تعیین می‌کنند و این مردم هستند که نقش مهمی در انتخاب سرنوشتی درست یا نادرست جامعه دارند.

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم پای صندوق‌های رای برنامه‌های بسیاری طراحی کرده و یکی از برنامه‌های آنها این است که پای مشکلات اقتصادی را به میدان بکشاند و از این طریق مردم را نسبت به سرنوشت کشورشان دلسرد کنند.

امام جمعه شهرستان مارگون تاکید کرد: اگرچه مشکلات اقتصادی و معیشتی در بسیاری از کشورها وجود دارد، اما رسانه‌هایشان را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که بر خلاف مشکلات موجود در کشورها دست به قلم شوند.

وی با اشاره به اینکه ما باید اجازه دهیم بیگانگان و دشمنان برای ما تکلیف تعیین کنند و ما در بسیاری از مسائل قدرت مندترین کشور هستیم، گفت: چه چیزی باعث شد که تمام کشورهای معاند دنیا بر سر جمهوری اسلامی ایران زوم کرده و به دنبال براندازی این نظام هستند، دلیل همین اقتدار و استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام خواجه پور با بیان اینکه ایران نمی‌خواهد مثل شاه پلید گوش به فرمان آمریکا و ایادی اش باشد، اظهار کرد: ایران در زمان پهلوی خوار، ذلیل و در سیطره آمریکا، اسرائیل و انگلیس بود.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: یک زمان برای کشور ایران خائنان نظام و دشمنان معاند تصمیم گیری می‌کردند و ۴۴ سال است این کشور از دست مستکبران عالم نجات پیدا کرده و روی پای خود با تمام مشکلات، تحریم‌ها و تهدیدها ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین اتفاقات اخیر و حملات گسترده به مردم غزه باید گفت ایران اسلامی نقش دیپلماسی خود را به صورت ویژه ایفا کرده است.

حجت الاسلام خواجه پور افزود: انصارالله یمن کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی را موشک باران کرد، تا جایی که دیگر تحمل این همه ضربات و حملات را نداشته و امروز مناطقی از یمن را مورد هدف قرار دادند، البته می‌دانند که اشتباه بزرگی کردند و همچنان مورد حملات یمن قرار خواهند گرفت.

امام جمعه مارگون ادامه داد: در حمله تروریستی داعش به مردم کرمان وزارت اطلاعات همه عاملان را دستگیر کرده و قطعاً به سزای عملشان خواهند رساند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه شهادت بالاترین درجه مرگ است، اما سردار دل‌ها داعش را نابود کرد و آنها هیچ گونه پایگاهی ندارند و تمام پایگاه‌های آنها از بین رفت.

حجت الاسلام خواجه پور با اشاره به اینکه هم اکنون تفکر داعشی وجود دارد همان طور که تفکر شاهنشاهی در جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وجود پیدا کرد، افزود: باید مواظب باشیم و گوش به فرمان ولی فقیه و در تمام صحنه و میدان‌ها از جمله انتخابات حضور فعال داشته باشیم.

امام جمعه شهرستان مارگون روز دوشنبه را مصادف با شهادت امام هادی علیه السلام دانست و شهادت این امام همام را تسلیت گفت.

کد خبر 1743963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha