ورود حوزه به تربیت تخصصی مدیران مجتهد/ هم افزایی اجتهاد و مدیریت در خدمت به مردم

حجت ‌الاسلام والمسلمین عبداللهی با اشاره به لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت مجتهد مدیر که از دانش، بینش، کاردانی و مهارت لازم مدیریت برخوردار هستند؛ گفت: دوره تخصصی حکمرانی اجتهادی بستری برای تربیت مجتهدین مدیر برای خدمت رسانی به مردم در مناصب حکومتی است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل عبداللهی؛ مدیر مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه در گفت و گو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: حکمرانی اجتهادی فرایندی مرتبط با قاعده گذاری، برنامه ریزی، تنظیم گری، تسهیل گری در امورات مربوط به اداره جامعه می باشد. بخشی از امورات  اداره جامعه بر اساس قانوان اساسی جمهوری اسلامی ایران به عهده مجتهد واگذار می شود.

وی در تبیین این مسئله گفت: تدبیر یک سری از امورات جامعه اسلامی که دارای حکومت توحیدی است در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... باید توسط فقیه و مجتهد داری تدبیر انجام گیرد. به همین منظور و در راستای فرایند حکمرانی اجتهادی یک سری مناصبی در حکومت اسلامی نیازمند مجتهد مدیر هستند به همین منظور مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه با برگزاری دوره های آموزشی بستری را برای تربیت مجتهد مدیر که از دانش، بینش و کاردانی و مهارت لازم مدیریت برخوردار باشند فراهم کرده است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عبداللهی افزود: مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه دارای چهار واحد تخصصی با عناوینی چون مدرسه عالی فقاهت؛ پژوهشکده فقه و مدیریت، اندیشکده، مرکز آموزش های آزاد و مهارتی است. متولی برگزاری دوره های کوتاه مدت مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه مرکز آموزش های آزاد و مهارتی است که در فصل گذشته؛ مدرسه پاییزه فقه مدیریت را برگزار و هم اکنون در فصل زمستان دوره دوره تخصصی حکمرانی اجتهادی را برگزار می کند.

وی خاطر نشان کرد: دوره تخصصی حکمرانی اجتهادی بستری برای تربیت مجتهدین مدیر برای خدمت رسانی به مردم در مناصب حکومتی است. افرادی که این دوره را با موفقیت سپری کنند اجازه شرکت در سطح پیشرفته دوره حکمرانی اجتهادی را می یابند. این دوره بلند مدت پنج ساله ویژه اساتید سطوح عالی حوزه علمیه که سابقه 10 سال تدریس در سطوح عالی حوزه علمیه را در کارنامه خود دارند؛ اساتید نخبه دارای رتبه های برتر جشنواره های ملی، آموزشی و پژوهشی، اساتید حافظ کل قرآن و نهج البلاغه و اساتید سرآمد و موفق آموزشی می باشد.

مدیر مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه ادامه داد: اساتید واجد شرایط حضور در دوره پنج ساله تخصصی حکمرانی اجتهادی در پایان از سوی شورای اجتهادی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه گواهی معتبر دریافت می کنند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عبداللهی خاطر نشان کرد: مجتمع تربیت مجتهد مدیر محمدیه توسط هیئت امنایی متشکل از مدیر حوزه های علمیه، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، رییس جامعه مدرسین حوزه، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها، معاون رییس جمهور، نمایندگان دبیر مجلس خبرگان رهبری مدیریت می شود.

مدیر مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه گفت: مرکز آموزش های آزاد و مهارتی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه دوره تخصصی حکمرانی اجتهادی با حضور اساتید برتر حوزوی و دانشگاهی را در ماه های بهمن و اسفند سال جاری برگزار می کند.

وی گفت: در این دوره تخصصی اساتیدی همچون استاد اراکی، استاد اعرافی، استاد حسینی گرگانی، استاد خسروپناه، استاد رضاییان، استاد زارعی سبزواری، استاد سند، استاد شریفی، استاد عبدی، استاد لطیفی گنبدی، استاد مبلغی و استاد محمدی قائینی به تدریس بپردازند.

وی در خصوص موضوعات مطرح در این دوره تخصصی گفت: استاد اراکی با موضوع نظام مسایل فقه حکمرانی یک، مناسبات بین فقه و حکمرانی یک، استاد اعرافی با موضوع مناسبات بین فقه و حکمرانی 2 و استاد حسینی گرگانی با موضوع ظرفیت ها و استعدادهای فقه شیعه برای حکمرانی، استاد خسروپناه با موضوع مناسبات بین فقه الحکومه، فقه الحکومی و فقه الحکمومه و همچنین ماهیت و مبانی فقه حکمرانی، استاد رضاییان با موضوع مبانی رفتار سازمانی، استاد زارعی سبزواری با موضوع قواعد فقهی پر کاربرد حکمرانی اجتهادی، استاد سند با موضوع نظام مسایل فقه حکمرانی 2، استاد شریفی با موضوع روش شناسی فقه مدیریت، استاد عبدی با موضوع ماهیت و مبانی حکمرانی اجتهادی، استاد لطیفی گنبدی با موضوع تفکر سیستمی، استاد مبلغی با موضوع مناسبات بین فقه الاجتماع و فقه الاجتماعی، استاد محمد قائینی با موضوع نظام مسایل فقه حکومتی 3 در این دوره زمستانه تدریس خواهند کرد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عبداللهی در خصوص مزایای شرکت در دوره تخصصی حکمرانی اجتهادی گفت: بهره مندی از اساتید فرهیخته در کلاس های محدود و با امکان دریافت مشاوره های تخصصی، اعطای گواهینامه علمی معتبر، جذب در گروه های علمی پژوهشکده تخصصی فقه و مدیریت، اولویت جذب در دوره های بلندمدت مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر، اولویت جذب به عنوان استاد در دوره های تخصصی مرتبط، بهره مندی از مزایای دروس فقه معاصر و سایر مزایای تشویقی برخی از مزایای دوره تخصصی حکمرانی اجتهادی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه می باشد.

شایان ذکر است علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان بندی ارایه اساتید می توانند به پایگاه اطلاع رسانی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه به آدرسhttps://mojtahedmodir.ir مراجعه کنند.

کد خبر 1744882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha