خلأ کارهای تقریبی در حوزه علمیه حس می‌شود

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: خلأ کارهای تقریبی در حوزه علمیه حس می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در در آئین رونمایی از تفسیر «الاثری الجامع» تالیف آیت‌الله محمدهادی معرفت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: باید گفت دو شاهکار علامه معرفت موجب فخر شیعه است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران افزود:آثاری در عرصه علوم قرآنی داشتیم ولی التمهمید آبرویی برای شیعه شده است.

وی بیان کرد:در علوم قرآنی ما کمتر کار کرده بودیم و این کتاب مایه افتخار شد و می‌توانیم آن را روی دست بگیریم و عرضه کنیم و تفسیر الاثری الجامع هم چنین مکانتی پیدا می‌کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه نیازمند دستگاه علمی و منطقی برای فهم قرآن هستیم عنوان کرد:خلأ کارهای تقریبی در حوزه حس می‌شود و باید به اموری دست زد تا جای خالی آثار تقریبی پر شود.

وی خاطرنشان کرد:آیت الله معرفت درست می‌اندیشید و درست برنامه‌ریزی می‌کرد و شاگردانی که پرورش داد بسیار ارزشمند هستند و برخی از پیشنهادات ایشان هم در دوران حیات، منشا برکت شدند.

مؤسس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:ایشان در خصوص تفسیر موضوعی، ایشان ایراداتی به روش تفسیرهای موضوعی کنونی داشت و پیشنهاد داد که باید یک حلقه علمی و گروه تخصصی کار جدیدی را آغاز کنند.

وی افزود: لذا این گروه با عنوان گره علوم انسانی قرآنی ایجاد شد و تا امروز فعالیت دارد و کارهای خوبی هم انجام داده‌اند.

آیت الله رشاد بیان کرد:در حوزه مبانی ده‌ها جلد کتاب با این رویکرد جدید به تفسیر موضوعی منتشر شده و یا در حال انتشار است و این کارها ادامه هم دارد و تلاش برای تولید نظام در هر عرصه علوم انسانی به شمار می‌رود.

وی با تقدیر از تلاش حجت‌الاسلام رستم‌نژاد عنوان کرد:ایشان در این مسیر پایمردی کرد و انصافا هم کار را با وجود مشغولیت در معاونت آموزش حوزه به خوبی پیش برد با اینکه پیش بردن کار کسی چون علامه معرفت کاری دشوار است.

مؤسس و رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) تصریح کرد:این اثر با اهتمام لازم به ۳۵ جلد خواهد رسید که دوره تفسیری کامل و جامع و ارزشمندی است.

وی گفت: به نظر می رسد ما در کار قرآنی یک نقص اساسی داریم و آن اینکه دستگاه مدونی برای منطق فهم قرآن نداریم.

آیت الله رشاد افزود:امروز اگر کسی اشراف به علوم انسانی نداشته باشد نمی‌تواند اجتهاد درستی هم داشته باشیم در فهم قرآن هم نیازمند تاسیس دستگاهی هستیم و علم اصول برای این کار مفید نیست.

وی خاطرنشان کرد:دانش اصول، دانش تولید علم دینی نیست، و ما دست کم ۹ دستگاه برای فهم بخش‌های مختلف دین لازم داریم.

مؤسس و رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع ادامه داد: نخست دستگاهی که مبانی دینی در آن روشن شود؛ دست کم ۴ دستگاه معطوف به منبع و کیفیت کاربست قرآن در استنباط، کیفیت کاربست عقل و سنت و ... لازم است.

وی بیان کرد:برای حوزه عقاید، علم دینی، معرفت دینی و شریعت و اخلاق و ... هم دستگاه فهم لازم داریم و شریف‌ترین و مهمترین دستگاه را برای فهم قرآن نیاز داریم زیرا پرکاربردترین اصطلاحات هم بین مفسران اختلافی است.

آیت الله رشاد اظهار داشت:تفسیر المیزان ناظر به تفسیر المنار نوشته شد و تفسیری تقریبی است به همین دلیل هم می‌بینیم وقتی المنار تمام می‌شود تفسر المیزان هم نزول پیدا کرده است.

وی گفت:البته هر اثر تقریبی هم به معنای تایید آثار دیگران نیست بلکه می‌تواند نقد باشد که المیزان هم واجد این ویژگی است ولی در عین حال طوری نوشته شده است که جهان اسلام از آن بهره می‌برد.

کد خبر 1744929

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha