«فراتر از خرما و انار»؛ تصویری از زندگی پیامبر اسلام در یک شعر حماسی

شاعر، روشنفکر و خوشنویس سرشناس پاکستانی به تازگی بیست و هشتمین کتاب شعر خود را تحت عنوان «فراتر از خرما و انار»، یک شعر حماسی درباره زندگی و دوران پیامبر اسلام (ص) منتشر کرده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: «اعجاز رحیم»؛ شاعر، روشنفکر و خوشنویس سرشناس پاکستانی به تازگی بیست و هشتمین کتاب شعر خود را تحت عنوان «فراتر از خرما و انار»،  یک شعر حماسی درباره زندگی و دوران رسالت پیامبر اسلام (ص) منتشر کرده است.

این دومین تصنیف حماسی «اعجاز رحیم» است. اولین کتاب او تحت عنوان «بازبینی باغ اسرار»، یک شعر حماسی در مورد رویارویی الهی و انسانی است.

«اعجاز رحیم» از سال ۱۹۹۳ تا کنون در حال فعالیت است و دوره بهره‌وری خلاقانه او تا به امروز به حدود ۳۰ سال می‌رسد.

در مورد این شاعر پاکستانی چنین می‌گویند که هاله گسترده مضامین و موضوعات شعری او از اینجا تا ابدیت جلوه می کند.

از نمونه های معروف شعر حماسی کلاسیک می توان به «حماسه گیلگمش» سومری، «ایلیاد و ادیسه» هومر، شاهنامه فردوسی، «کمدی الهی» دانته» و «بهشت گمشده» میلتون اشاره کرد.

حماسه یک شعر بلند روایی است که به موضوعات مهم  و باشکوه، رویدادهای با اهمیت فرهنگی و اقدامات قهرمانانه می پردازد.

آخرین حماسه «اعجاز رحیم» به نام «فراتر از خرما و انار» نیز به دنبال ارائه تصویری از زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) با عمیق ترین ارادت و تعهد به آن حضرت است.

این اثر به قول «محمد ضیاء الدین»، هم اندشیه و هم قلب مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و الهام بخش همه کسانی است که به اصول اخلاقی جهانی و ابدی و ارزش های معنوی اعتقاد دارند.

«اعجاز رحیم» در پیشگفتار این کتاب می‌گوید که تاریخ، فلسفه، دین و علم در این شعر حماسی در هم تنیده شده‌اند و دریچه‌ای رو به زندگی و زمانه پیامبر گرامی اسلام (ص) باز می‌کنند.

«پرولوگ» این کتاب، موضوع، دامنه و نتایج آن را خلاصه می کند. کل این اثر از ۳۲ فصل تشکیل شده است و در فصل‌های اولیه شرایط عربستان قبل از ظهور اسلام به تفصیل شرح داده شده است.

به استناد «هریس خلیق» شاعر و فعال مدنی پاکستانی، نوشته‌های «اعجاز رحیم» اسنادی مبتنی بر سنت ابن عربی، محمود شبستری، مولانا جلال الدین رومی و علامه اقبال است و به وضوح ارادت خود را به تعالیم دلسوزانه پیامبر اسلام (ص) بیان می کند.

خلیق می‌گوید که اعجاز رحیم از «دریچه انسان‌گرایی» برای مشاهده جهان استفاده می‌کند.

دارایی های سخنوری شخص اعجاز رحیم و کتاب او درباره پیامبر اکرم (ص) نمونه ای از «فضیلت‌گرایی» است که اثربخشی آن به دلیل ارتباط گوینده با مخاطب آشکار می‌شود.

اعجاز رحیم در کتاب خود آورده است که از نظر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هیچ چیز اساسی‌تر از برقراری عدالت در زمین نبود و به شخصه تلاش کرد تا حکومتی از شفقت و عدالت بر پایه‌های معنوی بنا کند.

او در این کتاب تاکید می‌کند که توحید برای پیامبر اسلام (ص) یک واقعیت زنده و حاکم بر حقیقت بود، مفهمومی که کل نظم جسمانی و روحانی اشیاء را در برمی‌گیرد.

شاعر در بخش «معراج النبی» می گوید: در روزگار ما، مرزهای بین فیزیک و متافیزیک ظاهرا همپوشانی دارند. در تصور «انیشتین» از جهان، زمان و فضا هر دو نسبی و در عین حال به طور مرموزی به هم مرتبط هستند و در واقع کسی که با سرعت نور سفر می کند از نظر تئوری می تواند در کمترین زمان از جهان هستی عبور کند زیرا با آن سرعت سفر، عزیمت و مقصد تبدیل به یک معامله واحد می شود که شکاف بین زمان زمینی و آسمانی را مانند زمان و بی زمانی از بین می‌برد.

او در ادامه آورده است: هدف از وحی الهی این است که هم به افراد و هم به جوامعشان یادآوری کند که تقوا یا خداشناسی را برای زن و مرد به طور یکسان انجام دهند. پاسخگویی در روز قیامت برای همه، بدون استثنا به اندازه مرگ قطعی است. آیات قرآنی در مکه بر اصل بنیادین واقعیت متعالی خداوند به عنوان خالق هستی متمرکز شده است، در حالی که دستورات الهی نازل شده در سال‌های زندگی پیامبر اکرم در مدینه به منظور تبدیل قدرت طلبی به جامعه ای خداترس و متعهد بود.

«اعجاز رحیم» در پایان کتاب خود می‌گوید که زندگی پیامبر اکرم (ص) دعوتی است آشکار برای جمع‌آوری دانش و حکمت به مثابه میوه‌ها و گل‌های مقدسی که در خلقت خدواند یافت می‌شوند و نشانه‌های جشن همیشگی و سپاس بی‌پایان در دل انسان هستند.

دکتر «اکبر احمد»، دانشگاهی و محقق مشهور «اعجاز رحیم» را به خاطر به کارگیری نبوغ شاعرانه خود برای ادای احترام به پیامبر گرامی اسلام (ص) می ستاید و بدین ترتیب است که او قدردانی همه ستایشگران را به خود جلب کرده است.

«اعجاز رحیم»، زاده سال ۱۹۸۳ میلادی، هنرمند خوشنویس پاکستانی است که معمولا در آثارش آیات قرآن را با خطوط ثلث و نستعلیق اسلامی کتابت می کند.

کد خبر 1745184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha