سومین کرسی علمی ترویجی زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد

کرسی علمی ترویجی با موضوع بسترشناسی محتوایی برخی از روایات مورد اهتمام محدثان شیعی درباره مخالفان ولایت امامان با ارائه دکتر علی آقا نوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از دانشگاه ادیان و مذاهب، به همت معاونت پژوهشی کرسی علمی ترویجی با موضوع بسترشناسی محتوایی برخی از روایات مورد اهتمام محدثان شیعی درباره مخالفان ولایت امامان با ارائه دکتر علی آقا نوری و نقد دکتر محمدحسن محمدی مظفر برگزار شد.

در این نشست دکتر علی آقا نوری بیان داشت: برخی شیعیان، دیدگاه و عملکرد خود را  نسبت به مخالفان مذهبی، با استناد به برخی از روایات و تمسک به ظاهر آن‌ها موجه می‌دانند، در حالی‌که با این روش فقط ‌به ترویج رویکرد تکفیری دامن می‌زنند، و نیز اندیش‌وران و دلسوزان وحدت امت اسلامی را خلع سلاح می‌کنند.

وی ادامه داد: اما آیا این روایات یکسره صحیح هستند؟ و بر فرض صحت سندی، آیا دلالت روشنی بر مقصود و برداشت آن‌ها می‌توان یافت؟ و حتی با صرف‌نظر از فضای صدور آن‌ها، آیا اساساً «خبر واحد» می‏تواند تکیه‌گاه احکام و موضوعات غیرفقهی و داوری‌های مهم، به‌ویژه، از نوع سرنوشت‌ساز و یا زیانبار آن برای جامعه باشد؟

پاسخ به این پرسش‌ها، و نقد و بررسی و تحلیل محتوای چنین روایاتی، بعلاوه تبیین سیره عملی اهل‌بیت (ع) و عالمان نامدار شیعی در نوع نگاه و چگونگی مواجهه با مخالفان مذهبی، مطالبی است که باید به آن پرداخت.

دکتر علی آقا نوری، تصریح کرد: پذیرش و پایبندی به ظاهر برخی احادیث وارد شده در میراث حدیثی شیعه، به‌ویژه، آن دسته که در باب ویژگی‏ها و سرنوشت و جایگاه اعتقادی منکران و جاهلان به امامت و ولایت و اهل‌بیت (ع) است، می‌تواند تحکیم و ترویج مبانی مذهبی و توجیه نگاه و برخورد افراطی با مخالفان و رقبای فکری را در پی داشته باشد.

وی در پایان افزود: ظواهر این دسته از احادیث، نه ‌تنها با سیره عملی اهل‌بیت (ع) و مواجهه مستمر آنان با مخالفان مذهبی در تضاد است، بلکه اصرار بر آن‌ها نقض بسیاری از سخنان دیگر ایشان خواهد بود. از این‌رو، نقد، بررسی و چاره‌جویی از ظواهر حساسیت‌برانگیزِ این دسته از روایات کاری ضروری می‌‏نماید.

در ادامه دکتر محمدحسن محمدی مظفر به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و نکاتی را درباره آن بیان کرد.

کد خبر 1745216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha