روابط عراق و ایران دارای پیوندهای استوار و عمیق است

مریم بردبار در رأس هیأت علمی از دانشگاه حضرت معصومه(س) شهر مقدس قم ضمن بازدید از برخی از دانشگاه‌های عراق با مسئولان این دانشگاه‌ها و رایزن فرهنگی کشورمان در بغداد دیدار و تأکید کرد که روابط عراق و ایران دارای پیوندهای استوار و عمیق است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای پی‌گیری و اجرایی کردن توافق‌نامه‌های صورت گرفته دانشگاه حضرت معصومه(س) شهر مقدس قم با دانشگاه‌های عراقی که در هفته مشترک علم و فناوری دو کشور در مهرماه سال جاری صورت گرفت، با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در عراق، مریم بردبار در رأس هیأتی در سفری چند روزه به عراق علاوه بر بازدید از برخی از دانشگاه‌های عراق با مسئولان این دانشگاه‌ها و رایزن فرهنگی کشورمان در بغداد دیدار کردند.

بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم همراه با ارکان، مدیر مرکز همکاری‌های بین‌الملل این دانشگاه در آغاز برنامه‌های سفر خود به کشور عراق ضمن حضور در رایزنی فرهنگی کشورمان با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی و محمدجواد نجفی، مسئول بخش علمی ـ دانشگاهی این نمایندگی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بردبار به بیان توضیحاتی در خصوص اجرایی شدن و عملی کردن ۱۲ تفاهمنامه منعقده با دانشگاه‌های عراق پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های این دانشگاه در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی بیان کرد.

وی گفت: این دانشگاه اولین دانشگاه دخترانه تأسیس شده ایران بعد از انقلاب اسلامی است که علاوه بر اهمیت داشتن به مسایل علمی و آموزشی دانشجویان به فکر تربیت دختران در طراز انقلاب اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در خصوص قرار گرفتن دانشگاه در لیست معتبر وزارت علوم عراق نکاتی را بیان کرد. وی از رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) خواست حضور دانشگاهیان این دانشگاه در مجامع علمی کشور عراق و شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های عراق و رایزنی فرهنگی توجه بیشتری شده تا مقدمات شناخته شدن هر چه بیشتر دانشگاه در کشور عراق فراهم شود.

وی بیان کرد: وضعیت منحصر به فرد شهر قم و تک جنسیتی بودن این دانشگاه می‌تواند دغدغه های فرهنگی برخی از خانواده‌های عراقی را مرتفع کند.

تأکید بر توسعه و تقویت روابط دانشگاهی بین دانشگاه‌های حضرت معصومه(س) قم و مستنصریه عراق

حمید فاضل التمیمی، رئیس دانشگاه مستنصریه عراق و بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم در دانشگاه مستنصریه دیدار و گفت‌وگو کردند.

التمیمی تأکید کرد: دانشگاه مستنصریه با تمام مراکز و دانشکده‌هایش به دنبال ارتباط عمیق علمی و فرهنگی با دانشگاه‌هایی است که در حاشیه هفته علم در سال گذشته تفاهم نامه امضا کرده‌اند.

رئیس دانشگاه مستنصریه عراق خواستار ادامه و استمرار این نوع گفت‌وگوها و برنامه‌ها برای تقویت ارتباط بین دو دانشگاه شد.

بردبار ضمن مطرح کردن زمینه‌های همکاری از جمله تألیفات مشترک در مجلات علمی بین‌المللی و استاد مهمان به تبیین ویژگی‌های دانشگاه حضرت  معصومه(س) قم پرداخت و بر لزوم ادامه همکاری بین دو دانشگاه تاکید کرد.

در ادامه، دو طرف از زمینه‌های تعامل مشترک (سمینارها، نشست‌ها و همایش‌های مشترک) گفت‌وگو و تبادل نظر کردند و برای ادامه گفتگوها و تعاملات جزئی راه حل‌هایی مثل ایجاد کانال‌های ارتباطی بین اساتید دانشکده‌ها در رشته‌های مشترک برای تعیین عناوین و موضوعات نشست‌ها پیشنهاد دادند.

روابط ایران و عراق روابط دیرینه و عمیق است

در ادامه این سفر، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم از دانشگاه دیالی بازدید کرد. تحسین حسین مبارک، رئیس دانشگاه دیالی با اشاره به روابط نزدیک عراق و جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: روابط دو کشور روابط دیرینه و عمیق است و امروز (روز شهادت فرماندهان پیروزی؛ حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) نماد دوستی و عمق روابط بین دو کشور است. این روابط را در روند آموزشی دو دانشگاه ارزشمند می‌دانیم.

وی افزود: دانشگاه دیالی درصدد تأسیس رشته‌های متعددی است که در این زمینه از همکاری‌های دانشگاه حضرت معصومه(س) قم استقبال خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه دیالی با اشاره به گرایش‌های مهم رشته حقوق مثل «حقوق خانواده» و «قوانین کودکان» بر لزوم تعامل و همکاری در این زمینه تأکید کرد.

بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم نیز در سخنانی، بر تمایل دانشگاه حضرت معصومه(س) قم برای اجرایی کردن مفاد تفاهمنامه تأکید کرد و ایجاد فعالیت‌های مشترک علمی و پژوهشی در قالب نشست‌های علمی، سمینارها، مقالات علمی و تألیفات مشترک را لازم و ضروری دانست.

شهید سلیمانی و المهندس نماد مقاومت ایران و عراق هستند

از برنامه‌های صورت گرفته دیگر، بازدید از دانشگاه کوفه و نشست علمی با مسئولان این دانشگاه در خصوص همکاری‌های علمی و دانشگاهی بود.

رئیس دانشگاه کوفه به روابط و پیوندهای استوار و عمیق دو کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: نماد ارتباط عمیق و دوستی دو کشور همرزم حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است که بر علیه ظلم، ایستادگی کردند.

بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم در این دیدار به بیان رشته‌ها و ظرفیت‌های مختلف این دانشگاه پرداخت و بر لزوم برقراری ارتباط  مداوم و مستمر بین اساتید دانشکده‌ها برای تعمیق ارتباطات و ادامه همکاری‌ها اشاره کرد.

وی در جریان بازدید از دانشگاه کربلا بر لزوم همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف به تبیین زمینه های همکاری پرداخت و اظهار داشت: دانشکده‌های دانشگاه حضرت معصومه(س)  و دانشکده های دانشگاه کربلا از جمله دانشکده مدیریت، حقوق و ... می‌توانند همکاری‌های سازنده ای داشته باشند به عنوان نمونه می‌توان همکاری مشترک در زمینه های اجرایی و دوره های آموزشی را  اجرا نمود تا در راستای اجرای تفاهم نامه گامی بلند برداشته شود.

تأکید بر ایجاد فرصت‌های مطالعاتی بین دو دانشگاه کوفه و حضرت معصومه(س) قم

رئیس دانشکده زبان دانشگاه کربلا گفت: چهار ماه دیگر همایش‌های متعددی در موضوعات زبان عربی و انگلیسی برگزار خواهد شد و از دانشگاه حضرت معصومه(س) که رشته‌های متعددی در موضوعات زبان دارد، برای مشارکت در این رویدادها دعوت به عمل می‌آید.

 در این نشست، برگزاری کارگاه‌های دو جانبه، فرصت‌های مطالعاتی  بین دو دانشگاه، تالیفات مشترک در علوم اسلامی، ترجمه و شرح قوانین جمهوری اسلامی ایران به زبان عربی و ترجمه و شرح قوانین کشور عراق به زبان فارسی از جمله زمینه‌های مهم همکاری دو دانشگاه برشمرده شد.

هاشم جبار الحسینی، رئیس دانشکده مدیریت نیز هماهنگی‌های لازم برای همکاری دانشکده‌های مدیریت دو دانشگاه برای اجرای پژوهش‌های تطبیقی را مورد توجه قرار داد.

انتشار مقالات علمی مشترک بین دانشگاهای الکفیل و حضرت معصومه(س) قم

بازدید از دانشگاه الکفیل از دیگر برنامه‌های صورت گرفته سفر این هیأت ایرانی به عراق بود. در این دیدار رئیس دانشگاه الکفیل تشریح کرد: دانشگاه الکفیل جزو دانشگاه‌های غیرانتفاعی پیش رو در عرصه علم است و با بهره گیری از اساتید مجرب و خبره و همچنین، انتشار مجلات علمی معتبر، گام‌های بلندی در عرصه بین‌المللی برداشته شده است.

نورس با بیان اهمیت آموزش در کنار پرورش بر لزوم توجه به ارزش‌های انسانی و دینی دانشجویان بیان داشت که با توجه به اینکه دانشگاه الکفیل توسط آستان مقدس حرم حضرت عباس(ع) مدیریت و نظارت می‌شود، فعالیت‌های آن در جهت ارتقای سطح آموزشی و همگامی با آرمان‌های دینی و اسلامی متمرکز شده است.

در این نشست که حجت‌الاسلام والمسلمین سعادت نژاد، وابسته فرهنگی ایران در نجف اضرف حضور داشت، مریم بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم با تاکید بر اهمیت دانشگاه‌های مخصوص بانوان به تبیین رشته‌ها و دانشکده‌های این دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: در این دانشگاه رشته‌های متناسب با بانوان ارائه شده است تا پاسخ مناسب به نیازهای علمی بانوان داده شود.

در این دیدار، مسئولین دو دانشگاه در خصوص مهمترین ساز و کارهای تعمیق ارتباط دو دانشگاه صحبت و گفت‌وگو کرده و به بیان فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری مشترک بین دو دانشگاه از جمله مقالات علمی مشترک، نشست‌های علمی مشترک، استقبال از استاد زائر در رشته‌های متعدد و ... پرداختند

کد خبر 1745499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha