ظلم و تبعیض؛ ممنوعیت حجاب در فرانسه به سازمان ملل رسید

انتقاد از تصمیم ممنوعیت حجاب در فرانسه به خارج از مرزهای فرانسه کشیده شد و روی میز سازمان ملل متحد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، مراسم تحلیف «گابریل اتال» وزیر پیشین آموزش و پرورش فرانسه به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر این کشور مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت،اما در میان جوانان به خصوص پس از تایید ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه مورد توجه نیست.

انتقادات از این تصمیم به خارج از مرزهای فرانسه کشیده شد و به سازمان ملل متحد رسید، به طوری که گزارشگران ویژه این تصمیم را بازکردن درها دربرابر سوءاستفاده، محدودیت و تبعیض دانستند .

گزارشگران سازمان ملل متحد در نامه‌ای خطاب به دولت فرانسه در ۲۷ اکتبر گذشته خواستار ارایه اطلاعات درباره تدابیر اتخاذ شده برای تضمین این ممنوعیت شدند که حقوق مسلمانان در آزادی مذهبی بدون تبعیض نقض نمیشود و منجر به افزایش حاشیه راندن اجتماعی نمی شود.

در این نامه ۱۳ صفحه‌ای آمده است که شش گزارشگر مرتبط با حق آموزش، حقوق فرهنگی، مسایل اقلیت‌ها، آزادی مذهبی و خشونت علیه زنان و دختران نسبت به این اقدام وزیر انتقاد و نسبت به پیامدهای تبعیض هشدار دادند.

گزارشگران سازمان ملل نسبت به تدابیر اتخاذ شده برای تضمین اصل سکولاریسم که دولت فرانسه قصد تضمین آزادی مذهبی و اعتقادی برای همگان را دارد، ابراز نگرانی کردند که در واقع آزادی زنان مسلمان در ابراز مذهب شان تضعیف می شود.

آنها تاکید کردند که با هرنوع شکل اجبار که به طور نامتناسب زنان مسلمان را هدف قرار می‌دهد و حقوق شان را در ابراز عقیده، مذهب یا عقیده شان محدود می‌شود، مخالف هستند.

این نامه از دولت فرانسه خواست تا اطلاعاتی درباره چگونگی درک و تعریف از بی طرف دولت درقبال همه دانش آموزان و تعهد به احترام حقوق ضروری کودکان و دسترسی به آموزش با تمرکز بر اقلیت‌های مذهبی ارایه دهد.

گزارشگران بر اطلاع خود نسبت به تصمیمات اداری دولت فرانسه و نهادهای ورزشی برای جلوگیری زنان و دختران از پوشیدن لباس‌هایی که به طور ظاهری وابستگی دینی‌شان را در زمینه‌های آموزشی و ورزشی نشان می‌دهد، تاکید کردند.

آنها بر اظهارات «امیلی اودیا» وزیر ورزش استناد کردند که ممنوعیت زنان ورزشکار از داشتن حجاب در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام شد و فدراسیون فوتبال و بسکتبال نیز این مسئله را اجرایی می کنند.

کمیته وابسته به سازمان ملل متحد که مقر آن در ژنو است، اعلام کرد: ممنوعیت داشتن لباس گشاد می تواند تبعیض و مجازات علیه دخترانی باشد که از قضاوت ظاهری و بدنی‌شان خودداری می‌کنند.

«محمد همیش» دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی در پاریس معتقد است که تمایل آشکاری برای طرح موضوع ممنوعیت عباء و حجاب وجود دارد تا از مشکلات واقعی که سیستم آموزشی از آن رنج می برد، جلوگیری شود. اگر این مسئله برای اتال مهم بود، وزارتخانه را برای حل این مشکل حفظ می‌کردو

ممنوعیت حجاب و عباء در مدارس، یکی از ۱۰ اولویت فرانسه نیست، در بخش آموزش مشکلات محوری مانند ساعات بدون حقوق، افزایش موارد آزار و اذیت و خودکشی، جنجال درباره وزیر آموزش و پرورش جدید که فرزندانش را از مدرسه دولتی به خصوصی منتقل کرد، وجود دارد.

کمیته سازمان ملل اعلام کرد:  مدارکی دریافت شده است که دانش آموزان از تحصیل به دلیل پوشیدن کیمونو یا لباس‌های پوشیده یا گشاد منع شدند و مورد اهانت قرار گرفتند.

کد خبر 1746343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha