پشتوانه مجلس خبرگان متکی به اکثریت آراء عمومی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «اسلامیت» و «ولایت فقیه» در بازنگری قانون اساسی غیر قابل تغییر است، تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری همواره باید در شرایط بحرانی آماده باشد و در زمان مناسب به درستی ایفای نقش کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در دومین سلسله نشست های تخصصی جایگاه، وظایف و عملکرد مجلس خبرگان رهبری در سالن اجتماعات شهید سلیمانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یکی از فواید انتخابات را رشد سیاسی جامعه دانست و گفت: انتخابات قدرت نرم جمهوری اسلامی است.

وی لزوم چرایی تاسیس مجلس خبرگان رهبری را دارای سه پیشفرض دانست و افزود: «هستی شناسی»، «معرفت شناسی» و «تلفیق بین آن دو» از پیش فرض های مجلس خبرگان رهبری هستند. هستی شناسی یعنی ما معتقد هستیم که حقیقتی وجود دارد. معرفت شناسی یعنی ما باور داریم که شناختن آن حقیقت امکان پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با تاکید بر اینکه دموکراسی حکومت مردم بر مردم نیست بلکه حکومت دلار بر مردم است، خاطرنشان کرد: در نظام ولایی وظیفه مدافعین نظام، تبیین حقیقت برای افکار عمومی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند علما را محل افشاندن و تاباندن نور گمارده است تا بتواند ظلمات را کنار بزند و به واقعیت برسد.

وی حضور در انتخابات را حق و تکلیف مردم قلمداد کرد و گفت: نظام تبلیغاتی غرب با فریب افکار عمومی پیش می رود اما در نظام تبلیغاتی ولایی وظیفه ما بیان حقیقت ها است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با ابراز اینکه نگاه امام راحل (ره) در قانون اساسی تبلور پیدا کرد، افزود: مبانی قانون اساسی شش گونه است. پنج گانه آن اصول دین و گونه ششم کرامت انسان‌ها به عنوان ادای حق آزادی و انتخاب مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «اسلامیت» و «ولایت فقیه» در بازنگری قانون اساسی غیر قابل تغییر است، تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری همواره باید در شرایط بحرانی آماده باشد و در زمان مناسب به درستی ایفای نقش کند.

وی مجلس خبرگان رهبری را «صندوق ذخیره معنوی کشور» دانست و اظهار کرد: نمایندگان خبرگان پس از ارتحال امام خمینی (ره) در یک روز پس از استماع وصیتنامه ایشان به بحث و گفتگو پرداختند و به رهبری فردی رای دادند. انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۶۸ جزء سندهای افتخار جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: این کمیسیون یازده عضو دارد که کمیته سه نفره آن مسئولیت شناسایی و معرفی رهبر آینده در زمان مناسب را به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه طبق فرمایشات امام راحل (ره)، وظیفه مجلس خبرگان تقویت رهبری است، افزود: هرچه میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد، اقتدار نظام نیز بالا می رود. پشتوانه مجلس خبرگان متکی به اکثریت آراء عمومی است. هیچ چیز نباید مانع مشارکت حداکثری در انتخابات گردد.

وی با اشاره به عدم تصریح نظارت بر رهبری در قانون اساسی گفت: طبق قانون اساسی وظیفه مجلس خبرگان، تشخیص استمرار شرایط در رهبری است. کمیسیون مربوطه در بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ نخستین وظیفه مجلس خبرگان را نظارت بر حسن اجرای وظایف رهبری تعریف کرد اما در صحن علنی رای نیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی به سه نوع نحوه نظارت از جمله «نظارت ولایی»، «نظارت استطلاعی»، «نظارت استصوابی» پرداخت و گفت: در نظارت ولایی، ولی فقیه نظارت بر امور دارد وگرنه مجلس خبرگان که ولایتی ندارد. نظارت استطلاعی یعنی اینکه شخص متولی هر کاری انجام می دهد باید به اطلاع ناظر برساند. نظارت استصوابی یعنی اینکه شخص متولی در همه امور باید موافقت ناظر را کسب کند. هیچ یک از نظارت ها بر ولی فقیه معنا ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ادامه داد: یک نوع «نظارت استصلاحی» هم وجود دارد که به نظر می رسد مجلس خبرگان در بازنگری قانون اساسی به دنبال تامین آن بوده است. این نوع نظارت با تعیین تداوم شرایط رهبری برای حفظ ادب بیان شده بود.     

گفتنی است در پایان این نشست وی ضمن پاسخگویی به سوالات اساتید دانشگاه ها به تبادل نظر و گفتگو پرداختند.

کد خبر 1747127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha