۷ رهاورد مهم انقلاب برای زنان

نماینده ادوار مجلس با شرح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان، گفت: افزایش سن امید به زندگی، رسیدن آمار بی‌سوادی زنان به زیر ۱۰ درصد، نقش‌آفرینی در لایه‌های سیاسی و اجتماعی و اختصاص بیشترین میزان کرسی‌های دانشگاهی به خود، ازجمله این برکات است.

«فاطمه آلیا»، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و فعال اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی طلیعه ای امیدبخش و روشن برای مردم ایران بود به ویژه در حوزه زنان که این مسئله را در اندیشه های والای امام خمینی (ره) به خوبی درک کردیم و بعدها در قانون اساسی جمهوری اسلامی تجلی کرد.

وی با بیان اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اساسا جایگاه زن را به طور واقعی تبیین کرد، افزود: امام راحل فرمودند: زن مربی جامعه است، از دامن زن انسان تربیت و پرورش می یابد؛ لذا امام راحل از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار پررنگی برای بانوان قائل بودند؛ ضمن اینکه حضرت آقا نیز به عنوان دومین رهبر بعد از امام راحل همین دیدگاه های الهی، قرآنی و اسلامی را داشته و دارند و بیانات بسیار مفصلی هم در خصوص جایگاه زن مطرح نمودند از جمله اینکه نزد خداوند زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها عاملی که باعث پیشرفت، تکامل و تعالی انسان ها می شود، حرکت، تلاش و همت آنهاست و جنسیت به هیچ عنوان مطرح نیست. به هر حال چنین دیدگاه ها، اندیشه ها و نگاه هایی است که زمینه ساز پیشرفت های زنان و دستاوردهای انقلاب در خصوص آنها شده است.

آلیا با بیان اینکه ارتقای علم و آگاهی بانوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند رو به رشدی داشته است، افزود: زنان در حوزه علم و تحصیلات رشد روزافزونی داشتند به گونه ای که قبل از انقلاب میزان بی سوادی خانم ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد بود ولی بعد از انقلاب این میزان به زیر ۱۰ درصد رسیده است و طبق مستندات، قبولی خانم ها در کنکور و ورودشان به دانشگاه بیشتر از آقایان است.

این نماینده اسبق مجلس با اشاره به اینکه بعد از انقلاب حتی اساتید زن در دانشگاه ها نیز افزایش داشته است، افزود: قبل از انقلاب فقط ۱۴ درصد اساتید دانشگاه را زنان تشکیل می دادند. در حال حاضر نیز خانم ها در سازمان های مردم نهاد و خیریه ها فعالیت های بسیار چشمگیری دارند.ضمن اینکه زنان بعد از انقلاب در فعالیت های پژوهشی، سیاسی، فرهنگی، محیط زیستی و نهادهای خیریه غیردولتی نیز حضور پررنگ را تجربه کردند.

تاسیس و مدیریت ۳ هزار سازمان مردم نهاد به همت بانوان

آلیا در ادامه از فعالیت سه هزار سازمان مردم نهاد در کشور خبر داد و افزود: همه این سمن ها توسط بانوان تاسیس و اداره می شود.

وی با اشاره به پیشرفت بانوان در حوزه های ورزشی مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ورزش بانوان تحولات بسیار زیادی صورت گرفته است به گونه ای که قبل از انقلاب حدود ۵-۶ رشته بیشتر مربوط به بانوان نداشتیم ولی بعد از پیروزی انقلاب حدود ۴۰ رشته ورزشی برای بانوان ایجاد شده است. قبل از انقلاب نیز حدود ۸ یا ۹ مربی ورزش خانم داشتیم که اکنون این میزان به حدود ۴۰ هزار مربی زن افزایش یافته است، ضمن اینکه در حوزه داوران نیز زنان ما حضور پررنگی در میادین ملی و بین المللی دارند.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی امکانات زیادی برای بانوان فراهم شده است؛ تأکید کرد: حضور بانوان بعد از انقلاب در مسابقات جهانی برای کسب سکوهای بین المللی بسیار پررنگ و اماکن ورزشی قابل توجهی هم برای خانم ها در رشته های مختلف احداث شده است.

دستاوردهای انقلاب در حوزه بهداشت و سلامت زنان

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و سلامت بانوان نیز انقلاب دستاوردهای بزرگی برای زنان رقم زده است، ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سن امید به زندگی زنان از ۵۷ یا ۵۸ سال به ۷۸ سال رسیده است؛ ضمن اینکه تعداد پزشکان زن از ۱۵ درصد قبل از انقلاب به ۴۰ درصد، پزشکان فوق تخصص زنان از ۹ درصد به ۳۰ درصد و رشته زنان و زایمان نیز از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد افزایش یافته است.

نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه حضور زنان در عرصه های سیاسی بعد از انقلاب اسلامی نیز بسیار چشمگیر بود، افزود: امروز حضور زنان در لایه های مختلف، فعالیت های سیاسی بسیار چشمگیر است. در واقع پایه و اساس دستاوردهای زنان در انقلاب اسلامی، قانون اساسی بوده و بر اساس قانون اساسی ما، زنان هیچ منعی برای مشارکت در قانون گذاری، انتخاب کردن و انتخاب شدن ندارند و همان اصولی که در قانون اساسی اشاره شده ، «هر کس یا همه کس» منظور هم بانوان و هم آقایان هستند که می توانند در مشارکت سیاسی موثر باشند و از طرفی در حمایت قانون هم قرار بگیرند و از همه حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم برخوردار باشند، منتهی در چهارچوب موازین اسلام و طبق قانون اساسی که در اصول مختلف تاکید کرده: همه آحاد ملت، اعم از زن و مرد در تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خودشان باید مشارکت کنند.

آلیا با اشاره به دستاوردهای زنان در حوزه انتشارات، فرهنگ و هنر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر، آمار نویسندگان زن ۱۴ تا ۱۵ برابر شده است. خوب است قدردان امام و انقلاب برای این همه رهاورد باشیم.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اکنون در جایگاه الگویی در سطح جهان قرار گرفته است، گفت: در زمان حضورم در مجلس، شاهد بودیم که نمایندگان پارلمان های کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه از ما برای الگوگیری از قوانین کشورمان درخواست همکاری داشتند و بسیاری از آنها در حوزه زنان از قوانین ما استفاده کردند.

وی با بیان اینکه ما حدود ۷ هزار زن شهید داریم، خاطرنشان کرد: انشاءالله بتوانیم از دستاوردهای موثر انقلاب اسلامی به خوبی بهره مند شویم و تلاش کنیم که روز به روز جامعه زنان ما سرافرازتر از گذشته در حوزه های مدیریتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بدرخشند و نقش آفرینی کنند.

کد خبر 1748118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha