تلاش‌های نشریه تازه‌تاسیس برای اعتلای فقه حکمرانی و مدیریت

مجله فقاهت درصدد است تا خلاء پژوهشی نظام مسائل فقه شیعی بویژه در حوزه فقه حکمرانی را به لحاظ نظری و تئوریک پشتیبانی نماید.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ دو فصلنامه علمی و پژوهشی فقاهت با صاحب امتیازی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه به تازگی مجوز نشر خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است؛ صرف نظر از اهداف عمومی که در راه اندازی مجلات علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی از جمله ترویج گفتمان علمی، ایجاد فرصت عرضه دستاوردهای پژوهشی و مانند آن، مدنظر است، مجله فقاهت درصدد است تا خلاء پژوهشی نظام مسائل فقه امامیه بویژه در حوزه فقه حکمرانی را به لحاظ نظری و تئوریک پشتیبانی کند. به منظور بررسی اهداف، برنامه و موضوعاتی که در این مجله مطرح خواهد شد خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد حسین زارعی رضایی؛ دبیر هیئت تحریریه دو فصلنامه علمی فقاهت به گفت و گو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

دو فصنامه علمی و پژوهشی فقاهت با چه رویکرد و هدفی منتشر خواهدشد؟

همانظور که مستحضر هستید مجتمع آموزشی و پژوهشی "تربیت مجتهد مدیر محمدیه" یکی از مجتمع های نو بنیاد حوزه علمیه قم است که بنا به وصیت مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (رحمه الله) رئیس اسبق قوه قضاییه و در منزل ایشان که برای این منظور وقف کرده اند تاسیس شده تا حوزه علمیه قم بتواند مجتهد مدیر تربیت کند. تعبیر تربیت مجتهد مدیر تعبیر تازه ای است و بنظر می رسد سابق بر این کمتر چنین تعبیری «تربیت مجتهد مدیر» استعمال شده یا لااقل بنده نشنیده ام!

بطور طبیعی فرآیندهایی لازم است تا ادبیات علمی متناسب با «تربیت مجتهد مدیر» تولید شود؛ مجله فقاهت یکی از مجلاتی است که در صدد است پژوهش های حوزه فقاهت با رویکردی  ناظر به علم مدیریت پیگیری کند. در واقع یکی از اهداف مجله اینست که جهت گیری پژوهش ها به سمتی باشد که علم فقه می تواند ناظر به علم مدیریت حرف داشته باشد؛ لذا باید طوری هدفگذاری کنیم که تمهیدات لازم برای تربیت یک فقیه جامع الشرایط که در عین داشتن رتبه فقاهت، بتواند با استفاده از ابزارهای مورد قبول علم مدیریت جامعه را اداره کند تربیت کنیم. کار مجله این است که این گفتمان علمی را از حیث ادبیات پژوهش جهت تربیت مجتهد مدیر تقویت کند؛ لذا در یک کلام هدف اصلی از انتشار مجله فقاهت، تقویت ادبیات علمی و تولید علم بومی در جهت « تربیت مجتهد مدیر یا فقیه مدیر» است.

 اعتلای فقه حکمرانی و مدیریت با انتشار مجله فقاهت

اعضای هیات تحریریه دو فصلنامه علمی و پژوهشی فقاهت چه کسانی هستند؟

اعضای هیئت تحریریه مجله فقاهت اغلب از فقهاء و مجتهدین مسلم و قطعی حوزه علمیه قم هستند؛ کسانی که سال ها به تدریس دروس خارج فقه و اصول اشتغال دارند. و از طرفی بی بهره از مباحث علم مدیریت یا تجربه مدیریت هم نیستند. برخی از اعضای محترم هیئت تحریریه از اعضای جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم هستند و برخی از هم مجلس خبرگان رهبری و یا از هیات امنای مجتمع تربیت مجتهد مدیر محمدیه هستند، سردبیر مجله حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محسن فقیهی هستند که سال هاست مشغول تدریس و تحقیق در زمینه فقه و اصول و سایر علوم اسلامی میباشند و از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند. دروس خارج فقه و اصول ایشان جزء درورس پررونق حوزه علمیه قم است. دیگر اعضای محترم هیئت تحریریه دو فصلنامه علمی فقاهت عبارتند از: حضرت آیت الله آقای احمد بهشتی؛ حضرت آیت الله آقای محمد محمدی قائنی؛ حضرت آیت الله آقای میر تقی حسینی گرگانی؛ حضرت آیت الله آقای عباسعلی زارعی سبزواری؛ حضرت آیت الله آقای احمد دانش زاده مومن؛ حضرت آیت الله آقای علی نکونام گلپایگانی؛ حضرت آیت الله آقای هاشم نیازی؛ و جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای محمداسماعیل عبداللهی که مدیر محترم مجتمع تربیت مجتهد مدیر محمدیه می باشند، وفق مقررات جاری مدیر مسئول مجله و عضو عضو هیئت تحریریه هم هستند.

آیا در جلسات هیئت تحریریه سیاست، موضوعات و رویکردهای جذب و فراخوان مقاله روشن شده است؟

در اولین جلسه هیئت تحریریه این مسئله مطرح شد که با چه محورها، سیاست و رویکردی مقاله جذب کنیم و فراخوان مقاله بدهیم. پوستر فراخوان مقالات آماده شده و موضوعات به تصویب رسیده است و قرار بر این است از این پوستر فراخوان مقالات مجله فقاهت در یک مراسم رسمی با حضور اعضای هئیت تحریریه رونمایی شود.

محورهای سفارش مقالات در مجله فقاهت بیشتر ناظر به مباحث روش و متد استنباط فقهی است. بناست ان شاء الله در مقالات به سمت روش های نوین اجتهاد، فقاهت و احصاء روش های فقاهت برویم.

یکی از محورهای مورد بحث در این جلسه بررسی نسبت فقه با سایر علوم اسلامی چون نسبت فقه با علوم اسلامی، بعنوان نمونه نسبت فقه با علوم حدیث، علوم قرآن، علم رجال و علم درایه و نسبت فقه با علوم عقلی و شهودی، مانند علم فلسفه و کلام، علم اخلاق و عرفان بود.

یکی دیگر از محورها اینست که چگونه می توان ادبیات علوم پایه فقه یعنی معرفت شناسی و روش شناسی و حتی روش های اجتهاد را تقویت کرد.

یکی دیگر از محورها، بحث هویت بخشی یا هویت یابی فقه بود که در این محور هدف این است که فقه را در ابعاد تاریخی، شناختی، فرآیندی، آرمانی، تمدنی هویت یابی کنیم.

روش های تحقیق و پژوهش در فقه و اینکه چه روش های نوینی داریم و چگونه می توانیم هوش فقهی یا استعداد فقهی را در افراد تقویت کنیم. روش های توسعه مهارت فقاهت، مهارت هایی که در حوزه فقه و فقاهت هست اینکه راهکار رسیدن به فقه سنتی در عین پویایی و مدرن بودن چیست؟ راهکارهای مختلف آموزش فقه، پرورش فقیه مدیر چیست؟ و چگونه می توان به این مهم دست یافت؟  مسئله سنجش و توسعه و سنجش اجتهاد و اینکه  چگونه و با چه ملاک هایی می توان فقاهت و اجتهاد را سنجید؟ مسئله فلسفه فقه و فلسفه فقه مدیریت، فلسفه فقه سیاست و فلسفه فقه نظام و امثال اینها از دیگر محورهای علوم مبنایی فقه در حوزه موضوعات نشریه فقاهت است.

 محورهای بعدی بحث های آینده پژوهی فقاهت و  آسیب شناسی فقاهت است. و این مساله که فقاهت در حوزه های فقه مدیریت و فقه تمدن ساز، فقه تربیتی، فقه آموزش، فقه هوش مصنوعی، فقه اخلاق؛ فقه فضای مجازی، فقه صنعت و معدن و فقه هوشمندسازی، فقه نظام اداری و استخدامی و فقه اشتغال، فقه سلامت و علوم پزشکی (فقه و طب سنّتی)، فقه پول و  اقتصاد و بانکداری، فقه بیمه، رفاه و تامین اجتماعی، فقه مسکن و شهرسازی، فقه محیط زیست و هوای سالم، فقه برنامه و بودجه، فقه کشاورزی و دامداری، فقه امنیت و اطلاعات، فقه و سیستم قضائی، فقه قانونگذاری و تشخیص مصلحت، فقه تجارت و بازرگانی و .... بویژه از حیث روشی چه الزاماتی دارد؟ قطعا اینها افق های دور دست تری هستند چرا که ابتدا باید اصول اولیه فقاهت را بعنوان روش استنباط و استخراج احکام شرعی منقح کنیم و سپس به این موارد بپردازیم.

محور بعدی مقالات مجله فقاهت اختصاص به چالش های پیش روی فقه دارد که فقه و چالش های جهان مدرن؛ چالش های روش استنباط احکام فقهی؛ آسیب شناسی شیوه های آموزش فقه امامیه؛ چالش های پیش روی مدیریت فقهی در مواجه با مدیریت به اصطلاح علمی جهان معاصر را در بر می گیرد.

 محور بعدی مقالات مربوط به نیازسنجی و آینده پژوهی فقه است که در این بخش به نیازسنجی فقه در ابعاد فردی، اجتماعی و تمدنی؛ آینده پژوهی در مسائل فقه نظام و دولت اسلامی؛ آینده پژوهی مدیریت فقهی؛ آینده پژوهی اجتهاد و روش های نوین استنباط و فقاهت؛ آینده پژوهی در حوزه توسعه و آموزش فقه پرداخته خواهد شد.

همه این موضوعات و موارد تک به تک مورد بحث قرار گرفت و نهایتا به خاطر اینکه مجله فقاهت خیلی گسترده نشود، حضرات تصمیم گرفتند به سمت مباحث مربوط به فقه حکمرانی، فقه مدیریت و فقهی که بتواند جامعه را اداره کند بروند و در این حیطه تولید محتوا کنند.

اولین شماره مجله فقاهت در چه بازه زمانی منتشر خواهد شد؟

مجله به صورت دو فصلنامه مجور انتشار دریافت کرده است. اولین شماره مجله علمی فقاهت بفضل الهی بعنوان دوفصلنامه بهار و تابستان ۱۴۰۳ منتشرخواهد شد و با همکاری همه کسانی که در حوزه فقه اهل قلم هستند ادامه خواهد یافت؛ امیدواریم مجله فقاهت بتواند خلاء تئوریک ادبیات فقهی را بویژه در حیطه فقه حکمرانی و مدیریت تقویت کند و از این جهت جامعه اسلامی را کمک کند. در پایان این فرصت استفاده مینمایم و خاضعانه از همه کسانی که در یکی از محورهای یاد شده کار علمی نموده اند و آمادگی ارسال مقاله دارند خواهشمندم ما را یاری فرمایند و به سایت مجله مراجعه و مقاله خود را ارسال نمایند. آدرس سایت مجله عبارتند از:

https://feghahat.ismc.ir

 اعتلای فقه حکمرانی و مدیریت با انتشار مجله فقاهت

کد خبر 1748297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha