مسجد، سنگر دیگری برای تجمع انقلابیون و شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی بود

مساجد به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم در ایجاد و شکل گیری نهضت اسلامی و زمینه ساز گسترش، تعمیق و تثبیت این جریانات و تحولات انسانی است لذا سنگر دیگری برای تجمع انقلابیون و شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، صفورادانایی فرد؛

مسجد با ایجاد روحیه انقلابی، زمینه مساعدی برای شکل گیری نهضت های اسلامی بر علیه قدرت های ضد دینی به وجود می آورد.

در طول تاریخ انقلاب اسلامی نیز مساجد محل ارشاد و هدایت نیرو های  مؤمن و متعهد، خاستگاه تظاهرات مردمی بر ضد طاغوت بود که به حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران انجامید لذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مساجد با وجود همه دسیسه ها و حیله های گوناگون دشمنانِ داخل و خارج، در برقراری نظم و امنیت، جمع آوری کمک­ های  نقدی و جنسی مردم و ارسال آنها به جبهه های جنگ و خانواده های مستمند، تشکیل شرکت های تعاونی، برگزاری انتخابات، تشکیل کلاس های عقیدتی و معارف اسلامی، مبارزه با دسیسه ها و سمپاشی های گروهک ها و پس مانده های رژیم پهلوی، آموزش نظامی نیرو های  مردمی و غیره، در استمرار انقلاب و ارزش های اسلامی نقش بسیاری داشته است.

در کشور ما نیز نسل جوان، سهم بزرگی از تحولات و پیشرفت های کشور را بر عهده داشته و شاهد حضور جوانان در عرصه‌ های مختلف از شکل‌ گیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم.

همچنین، در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد یکی از عمده ترین محل های تجمع و اعتراض مردم و شکل گیری تظاهرات علیه رژیم شاه بود. در واقع تجمع جمعیت که عامل مهمی در شکل گیری توده هاست و نقش به سزایی در شکل گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه داشت از مساجد ریشه می گرفت.

مسجد، سنگر دیگری برای تجمع انقلابیون و شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی بود

 در انقلاب اسلامی، مساجد به عنوان یکی از ارکان عمده پیروزی انقلاب است

خسرو تمری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به نقش روحانیون و مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مساجد پایگاه عبادی و اجتماعی مردم در گذشته بود و بعد ها کارکرد سیاسی آن نیز تقویت شد و مردم ضمن حضور در مساجد برای اعمال عبادی و انجام فرائض دینی، از اوضاع و احوال کشور آگاه می شدند.  

 معاون سیاسی امنیتی فرمانداری سرپل ذهاب افزود: مساجد به عنوان یک پایگاه قدرتمند مردمی، زمینه انسجام بخشیدن به نیروهای انقلابی و آگاهی بخشی به مؤمنین برای حرکت در مسیر انقلاب اسلامی رافراهم کرد.  

وی با اشاره به اینکه مساجد به عنوان پایگاه اثربخش قبل از انقلاب، همیشه مورد توجه مردم بودند، خاطر نشان کرد: این نقش به شکل برجسته تر در سال های منتهی به انقلاب، خود را نمایان تر کرد.

تمری تصریح کرد: روحانیت که دارای پایگاه مردمی در جامعه بود از فرصت نمازهای جماعت استفاده کردند و در این نمازها مردم را نسبت به ظلم و ستم رژیم طاغوت آگاه تر کردند و با الهام از قیام کربلا زمینه های شور و شعور انقلابی را در مردم ایجاد کردند.  

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری سرپل ذهاب اظهار کرد:در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما شاهد آن هستیم که روحانیت یکی از پایه های اصلی تحولات اجتماعی و سیاسی هستند و این نقش را می توان در دوران قاجار و بعد در مای شدن صنعت نفت و مهمتر از همه در بسیج تودها مشاهده کرد.  

 تمری افزود : در  تحولات انقلاب اسلامی ایران مسجد و روحانیت دو پایه و ستون انقلاب اسلامی باید بشمار آورد و این دو در یک راستا تحکیم بخش جریان انقلاب و بسترساز انقلاب بودند. و همچنین بیشتر گروه های مردمی و انقلابی به رهبری روحانیت در مساجد بسیج می شدند و مساجد پایگاه برنامه ریزی رهبران انقلاب بودند.   

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری سرپل ذهاب اذعان کرد: نسلی که در مساجد تربیت شد در واقع توانستند انقلاب را شکل دهند و همان نسل توانست هشت سال دفاع مقدس را مدیریت کند.  

وی تاکید کرد: امروز نیاز بازگشت به مساجد حس می شود و لازم است در این مسیر برنامه ریزی لازم توسط همه دغدغه مندان و دلسوزان انقلاب صورت گیردلذا  کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند نقش مهمی در آگاهی بخشی و جذب جوانان داشته باشند و مسیر انقلاب را شدت بخشند. وامیدوارم  این اتفاق رقم بخورد.

مسجد، سنگر دیگری برای تجمع انقلابیون و شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی بود

مساجد یکی از مراکز و پایگاه های اصلی در روند شکل ‌گیری انقلاب اسلامی بودند

در ادامه حجت الاسلام مصطفی عسگری ضمن تبریک بمناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب، گفت:از زمان پیامبر اکرم (ص) مسجد در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان داشته و نباید فراموش کرد که یکی از اولین اقدامات پیامبر اکرم (ص) پس از ورود به مدینه احداث مسجد بود، چراکه از مسجد علاوه‌بر کارکرد دینی، در آن دوران برای تصمیم‌گیری در امور مهم استفاده می‌شد.

امام جمعه موقت سرپل ذهاب افزود:به فرموده اما مساجد سنگر است و سنگرها را پر کنیدلذا در میان مسلمانان مسجد هم محل عبادت و بندگی بوده و هست و هم  بعنوان مرکزی برای جشن‌های مردمی در مبارزه با ظلم نمود داشته است و در ایجاد و شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه علیه ظلم و استبداد نقش مهمی داشته است و به جرأت می‌توان گفت نقش مسجد در پیروزی انقلاب به عنوان یک مرکز فرماندهی و آگاهی بخشی به توده های مسلمانان، نقش اصلی را بر عهده داشته است.

وی خاطر نشان کرد:سه مرکز عمده در روند انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده‌ای داشتند، این مراکز که پایگاه ها و کانون های اصلی مبارزه و انقلاب بودند در تعمیق و گسترش آرمان  ها و شعارهای انقلاب اسلامی و پیشبرد نهضت تأثیر بسزایی داشتند و مراکز اصلی حضور جوانان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌ شدند. به گونه‌ای که نام این مراکز تداعی کننده حضور پرشور جوانان و آمیخته با نام آنان بود.

حجت الاسلام عسگری اظهار کرد: این سه مرکز عبارت بودند از مسجد، حوزه علمیه و دانشگاه  که مساجد یکی از مراکز و پایگاه های اصلی در روند شکل ‌گیری انقلاب اسلامی بودند فعالیت‌ های مختلف مبارزین به ویژه جوانان در مساجد و نماز جماعت، سخنرانی، ‌ارشاد و تبلیغ، تجهیز مبارزان انقلابی و اطلاع رسانی این نهاد مقدس را به عنوان اصلی‌ ترین پایگاه نهضت قرار داد و مسجد توانست نقش دیرینه خود را در صدر اسلام بازیابد.

مدیر مرکز افق حرم احمد ابن اسحاق (ره) در سرپل ذهاب با اشاره به اینکه روحانیون در سنگر محراب و منبر به تبیین تفکر سیاسی اسلام و نشر اهداف نهضت و افشاگری در زمینه فجایع رژیم ستمشاهی و آثار شوم سلطه خارجی و توطئه‌ های استکبار جهانی پرداختند، اذعان کرد: روحانیت با بازگو کردن بیانیه‌ ها و اعلامیه‌ ها و سخنان رهبر انقلاب، آگاهی مردم به ویژه نسل جوان را نسبت به آرمانهای اسلامی و فجایع نظام ستمشاهی رشد و تعمیق بخشید.

به گفته خطیب موقت  سرپل ذهاب حضور جوانان در مساجد و فعالیت ‌های مختلف مبارزاتی آنان و نقش محوری مساجد در پیشبرد اهداف نهضت اسلامی، موجبات نگرانی رژیم را فراهم نمود و تلاش می کردندکه با ترفندهای مختلف از جمله ایجاد پایگاه ‌های موازی برای تجمع جوانان مثل سینماها کانون‌ های باصطلاح هنری و رواج فساد، دستگیری روحانیون و ائمه جماعات، تحت کنترل درآوردن برنامه ‌های مساجد و نظارت شدید بر مساجد، شکستن حرمت مساجد و مسدود کردن و تعطیل نمودن مساجد  در نقش مساجد خلل ایجاد کنند و آن را از محوریت مبارزات دور نموده و جوانان را از مساجد باز دارد اما هیچ کدام از شگردهای رژیم نتوانست در جایگاه محوری مساجد تزلزلی ایجاد کند و مساجد کماکان بعنوان پایگاه اصلی مبارزات ایفای نقش می ‌کردند.  

حجت الاسلام عسگری در پایان گفت:امروز ما باید بابالا بردن جذابیت مسجد برای جوانان، داشتن برنامه‌های مناسب روز جهت جذب جوانان، امام جماعت دلسوز و خوش خُلق که توانایی جذب جوانان را داشته باشد، در هیئت امنا مساجد از وجود جوانان جهت مدیریت مساجد استفاده شود، ایجاد امکانات فرهنگی و ورزشی مناسب، احترام به مسئله نوجوانان و جوانان و احترام به آنها و پرورش شخصیت دینی آنها از جمله عواملی است که می‌توان در جهت جذب جوانان به مساجد و نماز مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 1748358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha